< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/09/10

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پرمویی
بعضی از افراد بدنشان پرمو است یعنی بیش از حد معمول مو دارند. (مراد موی سر و و صورت و موهای عادی بدن نیست.) مثلا دو گردنشان پر از مو است. به رشد بیش از حد موهای بدن در اصطلاح هیرتوسیسم گفته می شود.
پرمویی معولا در طی نوجوانی آغاز می شود و طی چند سال پیشرفت می کند. غالبا مردانی که پرمو هستند در صورت یا بدن مبتلا به آکنه یا جوش های غرور جوانی می شوند و در زنان و دختران خونریزی های شدید در دوران قاعدگی یا نازایی یا یائسگی زودرس که همان عقیمی زودرس است رخ می دهد. گاه خونریزی شدید که توأم با درد شدید در قوس کمر و زیرشکم است با هیچ مُسکّنی خوب نمی شود. با این حال یک لیوان آب زردک با یک قاشق غذاخوری عسل هم درد را تسکین می دهد و هم خونریزی شدید او خوب می شود.
پرمویی در خانم ها می تواند نشانه ای از وجود اختلال در ترشح هورمون های زنانه باشد. پرمویی در زنان به این گونه است که در جاهایی که نباید مو داشته باشد مانند بالای لب و زیر چانه موی درشت در بیاورد. این علامت آن است که هورمون مردانه مانند تستسرون در آنها در حال زیاد شدن و هورمون زنانه در آنها کم شده است.
به طور کلی دو نوع مو در انسان وجود دارد:
1.موهایی که پرز مانند هستند که به آن ویلوس می گویند. این موها نرم، نازک، ظریف، کوچک و غالبا بی رنگ و کرک مانند است. اکثر قسمت های بدن با این نوع موها پوشانده شده است.
2.موهای طبیعی که سفت است که به آن ترمینال می گویند. این موها، بلند، ضخیم و دارای رنگ هستند و با ترشح هورمون های مردانه مانند آندروژن و تستوسترون مخصوصا هنگام بلوغ رخ می دهد. این موها در زیر بغل، صورت، عانه و جاهای دیگر رشد می کند. هورمون مردانه مسئول بروز صفات ویژه ی مردانه اند. در خانم ها این هورمون ها به مقدار بسیار کم ترشح می شود. اما گاه به سبب اختلالات هورمونی این میزان در آنها افزایش می یابد مبتلا یک سری مشکلات مانند یائسگی زودرس و پرمویی می شوند.
شایع ترین علل افزایش هومون مردانه در زن بیماری های تخمدان است که از جمله آنها بیماری پولیکیستیک است یعنی تعداد کیست در تخمدان در آنها زیاد می شود که هم از عوامل عقیمی در ایشان است و هم علت ایجاد پرمویی.
مصرف بعضی از داروهایی شیمیایی مانند سیکلوسپورین و متیراپون موجب ایجاد پرمویی می شود. این داروها هورمون زنانه را کم و هورمون مردانه را افزایش می دهند. همچنین است مصرف پمادها و قرص های کورتون دار که علاوه بر غلظت و لجن صفراوی و پوکی استخوان از علل پرموئی در زنان و دختران است.
گاه عامل پرمویی ژنتیکی و ارثی است و به اختلال هورمونی مربوط نمی شود.
در پزشکی جدید نمی توان پرمویی را از ریشه درمان کرد ولی می توان آن را کنترل نمود از جمله:
1.برداشتن موها با تراشیدن یا استفاده از موم یا بعضی از مواد شیمیایی مانند پاکتن. تراشیدن مو بر خلاف تصور اکثر مردم موجب ضخیم شدن یا رشد اکثر موها نمی شود.
2.با دستگاه های پیشرفته از لیزر و مانند آن می توان موها را از ریشه در آورد و پیاز مو را نیز سوزاند تا دیگر مو در آن ناحیه در نیاید. البته این کار باید توسط متخصص پوست و مو انجام شود.
3.نزد متخصص غدد رفته و با استفاده از قرص های ضد بارداری به کم شدن مو اقدام می کنیم. این قرص ها موجب کاهش هورمون های مردانه در خانم ها می شود. بعد از شش ماه مصرف این قرص ها کاهش رشد مو در زنان نمودار می شود. البته این قرص ها موجب ایجاد لجن صفراوی می شود مخصوصا که اگر در این اثناء از چای و قهوه و نسکافه و مانند آن استفاده شود که موجب سنگ صفراوی نیز می شود.
4.استفاده از داروهای آنتی آندروژنیک که همان داروهای ضد هورمون مردانه است.
5.چاقی مفرط و اضافه وزن قابل توجه در افراد عامل پرمویی است در نتیجه کاهش وزن در ایشان موجب کاهش یافتن پرمویی در ایشان می شود. چاقی یک از پنج عامل مهم مرگ و میر در جهان است. چاقی عاملی برای فقر آهن می باشد و موجب پرفشاری خون می شود و پرفشاری خود عاملی اصلی در مرگ و میر در جهان است و موجب کم کاری کلیه ها می شود (بین فشار خون و کم کاری کلیه ارتباط تنگاتنگ وجود دارد یعنی اگر کلیه کسی کم کار است باید فشار خون او نیز چک شود و بالعکس)
در طب گیاهی آمده است که تخم مورچه موجب از بین رفتن پیاز مو می شود بدین منظور موها را تراشیدن و تخم مورچه را در محل بمالند.

چون فتنه های آخر الزمان و مقدار طلاق و خشونت های نابجا و بی ادبی در آخر الزمان زیاد است مناسب است کتاب آیین زندگی صحیح از دیدگاه امام رضا علیه السلام تألیف محسن کتابچی و کتاب راه زندگی تألیف سید مهدی طباطبایی و کتاب ازدواج در اسلام تألیف آیت الله مشکینی و کتاب ازدواج از نظر اسلام و علم روز تألیف دکتر صفدر صانعی و کتاب راه خوشبختی و زن و شوهر از منظر اسلام و کتاب تربیت فرزند تألیف آیت الله مظاهری و کتاب زن و شوهر از نظر اسلام و تربیت فرزند از نظر اسلام و علم روز تألیف زرافشان مطالعه شود.
برای استمرار مودّت و رحمت در طول زندگی زناشویی باید فرد نسبت به زن و فرزندان خود محبت داشته باشد و آنها را اظهار کند از این رو در روایات آمده است که محبت بیشتر از علائم ایمان بالاتر است.
دیگر اینکه باید در زندگی صداقت را پیشه کرد و عمل انسان با گفتار او هماهنگ باشد. عشق ورزی در مسائل زناشویی حتما باید وجود داشته باشد.
دیگر اینکه ابراز محبت موجب آرامش روانی در خانواده می شود و انسان نباید دنبال ناهنجاری و نکته سنجی بی مورد باشد. بهتر است اگر انسان به فرزندان خود تذکر می دهد این از باب موعظه باشد نه امر و نهی.
اظهار محبت به خانواده جلوی پیری زودرس را می گیرد. انسان نباید کارهای سنگین و خارج از توان زن را به او واگذار کند و الا زود شکسته می شود. خوب صحبت کردن و دوری از جر و بحث های بی مورد موجب عدم ابتلاء به افسردگی و اضطراب می شود که این خود مانع از مبتلا شدن به پیری زودرس است.
یکی از علل خستگی جنسی بد صحبت کردن و تحقیر کردن و عدم محبت به زیردست است. ضعف اعصاب موجب خستگی جنسی می شود. بنا بر این محبت به همسر موجب دوری از سردمزاجی در همسر انسان می شود.
در زندگی اسلامی افراد باید در جمع خانوادگی غذا را مصرف کنند نه اینکه فرزند زودتر برای مدرسه بیدار شود و خودش لقمه بردارد و یا هنگام ناهار به سبب دیر آمدن شوهر و یا کودکان از مدرسه هر کسی غذای خود را مانند رستوان ها جداگانه می خورد. اگر افراد یک خانواده با هم غذا بخورند و در جمع هم باشند ناخودآگاه بین آنها صحبت هایی مطرح می شود و مشکلات آنها کمتر می شود.
از مشکلات دیگر این است که افراد خانواده هر کدام در یک اتاق خود جداگانه می خوابند و جای خواب بچه ها از بزرگترها جدا می شود. این کار صحیح نیست و فقط باید زن و شوهر در کارهای مخصوص خود در جای خلوتی باشند نه اینکه زمان خواب آنها نیز جدا باشد که گاه ممکن است نوجوانان به خودارضایی و یا مبتلا شدن به شبکه های اجتماعی و مانند آن که شاید محیط نامناسبی باشد روی آورند. به همین دلیل در روایات است که تنها خوابیدن موجب جنون می شود.
طرز محبت به خانواده مختلف است گاه بعضی با خوب صحبت کردن و بعضی با پول خرج کردن و بعضی با لمس اشباع می شوند.
بچه که دنیا می آید تا حدود سن یازده سالگی نود و پنج هزار ساعت از عمرش می گذرد که از این مقدار هشتاد و پنج هزار ساعت خود را نزد مادر گذارنیده است.
انسان هنگام ازدواج نباید مطابق روایت با دختری که همانند گلی است که در زباله دان رشد کرده است ازدواج کرده است زیرا چنین کسی خود مبتلا به عقده ی روانی است حال چگونه می تواند عقده ی شوهرش را خوب کند. همچنین او پایبند به دستورات شرع نیست حال می خواهد نسبت به شوهرش اطاعت پذیر باشد؟
در روایات است که نشستن در کنار همسر از اعتکاف در مسجد النبی بالاتر است. حتی نگاه محبت آمیز به یکدیگر ثوابی معادل هفتاد حج مقبول و سه روز اعتکاف در مسجد النبی است.
اگر زن و شوهر دچار بیماری های افسردگی و یا اضطراب شده اند باید ریشه ی آن را مانند کم خونی، فشار خون و مانند آن بررسی کرد و درصدد درمان برآمد. مثلا زنان در هنگام عادت که هفتاد سی سی خون از دست می دهند باید صبح شیر عسل و هفت عدد خرما بعد از غذا مصرف کنند همچنین یک عدد سیب بعد از شام.
زایمان یکی از علل افسردگی همچنین چنین زنی بیشتر به نوزادش توجه می کند و به شوهر علاقه ی کمتری از خود نشان می دهد و به سبب توجه بیشتر به نوزاد طبیعتا مقداری سرد مزاج می شود و شوهر باید این نکته را توجه داشته باشد. همچنین گاه به سبب خونریزی بعد از زایمان مبتلا به خستگی جسمی و جنسی می شود.
کودکانی که کولیت روده دارند به جیغ زدن روی می آورند و اگر والدین از این نکته بی خبر باشند ممکن است برخورد نامناسبی با کودک داشته باشند.
هنگام ازدواج باید به مقدار مهر السنة که پانصد درهم از نقره ی خالص است که معادل با دویست و شصت و دو مثقال نقره خالص است رعایت شد. البته بخشیدن مهر توسط زن و قبول شوهر موجب ازدیاد محبت می شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo