< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/08/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: دنبه، ژلاتین
در مورد دنبه سؤال شده است که آیا می توان از آن استفاده کرد.
جواب آن این است که چون زنجیرهای چربی در روغن دنبه طولانی است لذا به راحتی جذب بدن نمی شود در نتیجه چربی خون را بالا نمی برد. بعضی از متخصصین داخلی می گویند بعد از هفت تا هشت سال تحقیق از دنبه روغن لطیفی درست می کنند که بو ندارد به این گونه که دو کیلو دنبه تهیه کرده بعد از خورد کردن آن یک لیوان ماست به آن می افزاییم بعد از روی آتش قرار دادن، یک لیوان گلاب دو آتشه به آن اضافه می کنیم و بعد از مدتی هفت عدد هل سبز به آن افزوده بعد از آن نصف لیوان سرکه ی انگور به آن می افزاییم. از مخلوط مزبور، روغن لطیف و بی بویی از دنبه به دست می آید.
از دیدگاه طب اسلامی و گیاهی، طبع ها در بدن های مختلف متفاوت است.
در تولد های چهارده معصوم باید به آنها هدایایی مانند قرآن، صلوات، ذکر و امثال آنها تقدیم کرد. معصوم محتاج ما نیست ولی ما باید حق احسان را در مورد ایشان رعایت کنیم. اثر وضعی این کار این است که انسان بیشتر مورد لطف و مرحمت چهارده معصوم واقع می شود.
انسان های معمولا حوائج مختلفی از چهارده معصوم و خداوند دارند ولی توجه نمی کنند که از آنها بخواهند که چیزهایی را هم از آنها مانند جبن، ترسو بودن، اسراف و تبذیر و سایر صفات منفی و رذیله از آنها دور کنند.
در مورد ژلاتین نیز سؤال شده و جواب آن این است که ژلاتین حلال مورد نیاز کشور در سال سه هزار و پانصد تن می باشد و در سال 1388 پنج کارخانه ی تولید ژلاتین در ایران وجود دارد که هزار تن در سال تولید می کنند. بعضی از کارخانجات برای تولید آن از خارج استخوان تهیه می کنند.
گرد یا گلوگز را اگر به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک استکان آب یا آبمیوه مخلوط شود و کودک بخورد اشتهایش زیاد می شود همچنین است یک قاشق چایخوری از دانه های گل تاج خروسی در نصف استکان آب جوش ولرم.

اشاره گاه ظاهری است و گاه معنوی. اشاره ی ظاهری در همه جای جهان وجود دارد که با دست و اندام ظاهری بدن انجام می شود و اشاره ی معنوی مانند سبک نشستن، سبک راه رفتن و رفتار کردن.
عرفان اسلامی به زبان اشاره ی معنوی است که بهترین اشاره ی معنوی زبان دل است که زبان اشاره ی آن بی نهایت است. نشست و برخاست با صاحب نفس موجب حیات و زندگی روحانی می شود.
اگر کسی با شخص مرده و گنهکار همنشین باشد این حالت به فرد سرایت می کند.
رابطه ی بین خالق و مخلوق رابطه ی بین متجلی و تجلی است. در روایت است که خداوند جمیل است و جمال را دوست دارد. مخلوق خداوند نیز جمال دارد بنا بر این خداوند مخلوق خود را دوست دارد. در قرآن آمده است که خداوند، توابین، متطهرین، محسنین و مانند آنها را دوست دارد. چنین افراد دارای جمال هستند.
خال که در اشعار عرفانی استعمال می شود به معنای نقطه ی سیاه است. نقطه در فلسفه بعد ندارد بنا بر این قابل تقسیم نیست. پایان حجم به سطح است و پایان سطح به خط است و پایان خط به نقطه است.
عاشقان به عشق حلال، نقطه ی پرگار وجودند و به همین دلیل امام قدس سره در شعر خود می فرماید: من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم.
انسان باید همه ی کارهای خود را با بسم الله شروع کند و با نام خدا آن را شروع کند. مراد از اسماء الحسنی همان چهارده معصوم هستند. در روایت از معصوم است که می فرماید: من نقطه ی تحت باء هستم. باید توجه داشت که هنگام تلفظ باء و میم لب ها بسته می شود و این اتفاق در هیچ حرف دیگری وجود ندارد بنا بر این هنگام بسم یعنی شروع و ختم کار باید با عنایت خداوند و معصوم باشد.
مأمورین جهنم نوزده عدد می باشند. حروف بسم الله الرحمن الرحیم هم نوزده حرف است و اسامی اهل بیت نیز هر کدام نوزده حرف است بنا بر این با این اذکار و نام بردن حروف ائمه، زبانه های جهنم خاموش می شوند.



BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo