< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/08/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اوریون
اوریون یک بیماری عفونی مسری است که با تورم غدد بناگوشی که پاراتیروئید (پاراتیت) نام دارد رخ می دهد.
شروع اوریون غالبا در اواخر ماه زمستان و بهار است و در هشتاد و پنج درصد موارد در افراد زیر پانزده سال دیده می شود و از سه تا هفت روز ادامه می یابد.
از آنجا که خوردن غذاهای ترش سبب درد در ناحیه ی غدد بناگوشی می شود بعضی از متخصصین بیماری های عفونی قائل هستند که بیماری اوریون پرهیز ندارد و فقط باید از مصرف ترشی پرهیز کرد.
این بیماری از یک روز قبل تا سه روز بعد از تورم غدد بناگوشی قابل انتقال و سرایت به دیگران می باشد.
اگر افراد بالغ به اوریون مبتلا شوند (مخصوصا پسران) علاوه بر تورم غدد بناگوشی به تورم بیضه ها هم ممکن است مبتلا شوند.
اگر فرد مبتلا به اوریون، مسائل ایمنی فردی و بهداشتی را رعایت نکند گاه این بیماری منجر به عقیمی و یا کری و کوری فرد می گردد.
علائم اوریون:
1.درد و تورم در یک یا دو طرف غدد بناگوشی
2.سردرد
3.تب
4.درد عضلات گردن
5.بی حالی
پیشگیری و درمان اوریون:
می توان از واکسن ان ان ار را در پانزده ماهگی نوزاد، تزریق کرد. بعد از ابتلا به اوریون می توان از داروهای ضد التهاب نیز استفاده کرد.
باید دقت داشت که نباید برای مداوای آن از آنتی بیوتیک و چرک خشک کن ها استفاده کرد.
بهترین چیز برای درمان اوریون یکی استراحت و دیگری تغذیه ی خوب است. البته مخفی نیست که مصرف تغذیه ی خوب احتیاج به جویدن خوب دارد و آن هم نیاز به دندان های سالم دارد و اینکه بزاق و آنزیم دهان به مقدار کافی ترشح شود یعنی مریض، سنگ بزاقی نداشته باشد زیرا همین بزاق، سبب هضم غذا در بدن می شود. بعد از بزاق، اسید معده و آنزیم های روده در هضم غذا کمک می کنند. در روایات مصرف هفت عدد خرما بعد از غذا و سیب بعد از غذا توصیه شده است که موجب هضم غذا می شوند. سیب اسید اضافی بدن را نیز خنثی می کند سیب مانند خرما برای کم خونی خوب است. سیب چرک خشک کن طبیعی نیز هست. (اگر کسی یبوست دارد پیوره ی سیب را نخورد و آب آن را مصرف نماید.)
از بیماری های شایع، بیماری قلب و عروق است و در نتیجه قبل و بعد از عمل توصیه می شود که آب انار شیرین مصرف شود زیرا خون در رگ ها جریان می یابد و عروق باز می ماند. اما امروزه به جای آن از آسپرین که موجب آسم و خونریزی معده می شود یا از وارفارین که داروی موش کش است استفاده می کنند که موجب عفونت شده و در پوست ایجاد مشکل می کند.
در روایات آمده است که اگر کسی صبح جمعه یک انار بخورد بدنش تا چهل روز و اگر دو تا بخورد تا هشتاد روز و اگر سه تا بخورد تا صد و بیست روز بدنش بیمه می شود. البته اگر به کودک زیر دو سال باید آب انار شیرین به مقدار کم داد. برای بالای چهل سال باید آب انار شیرین بدون دانه خورد و الا فرد ممکن است به یبوست مبتلا شود زیرا فرد در این سن کم تحرک است و همین کم تحرکی خود موجب ابتلاء به یبوست می شود. آب انار شیرین حتی دردهای مفصلی را نیز خوب می کند بهتر است به این منظور بعد از انار چند عدد آلو بخارا مصرف شود.
کاهو نیز خون را تصفیه می کند و حرارت داخلی بدن را کاهش می دهد.
یکی از فوائد کلم این است که رگ های بسته را باز نگه می دارد (مخصوصا رگ های اصلی خون رسان قلب) و چربی و قند و اوره ی خون را پائین می آورد و حتی رسوب کافئین و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد و حل می کند و حالت الاستیک عروق را به آن بر می گرداند و فرد به خشکی رگها و در نتیجه نشتی خون به داخل رگ ها مبتلا نمی شود.

نماز واجب یومیه موجب دوری از فحشاء و منکر می شود ﴿إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‌ عَنِ‌ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ[1] چرا که بعد از موعظه از درون که هر کسی باید خون را چنین موعظه ای کند، بهترین عامل برای پیشگیری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی همین نماز است.
اگر کسی جزء خواص باشد (نه فرد عادی جامعه) مانند فضلاء و دانشمندان آنها مصداق ﴿أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري﴾‌[2] هستند.
حتی بحث نماز جمعه نیز که خداوند در سوره ی جمعه به آن توصیه می کند نیز مطرح می شود که خداوند آن را ذکر الله معرفی می کند و توصیه می کند که باید سریع به سراغ آن رفت: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‌ ذِكْرِ اللَّهِ‌[3]
یکی از برکات ذکر خداوند طمأنیه در قلب است: ﴿أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ‌ الْقُلُوبُ[4]
احیاء شعائر دین، خواندن قرآن، ادعیه ی مأثوره هم از باب ذکر الله است و موجب ایجاد اطمینان قلب می شود. از آنجا که مرکز روح و اندیشه همان قلب سلیم است چنین قلبی جایگاه خداوند می شود.
اما اگر کسی به فسق و خطای عمدی مبتلا شد، قلب او مغلوب و واژگون می شود و چنین قلبی چراگاه شیاطین جن و انس است نه جایگاه ذکر الله و چنین فردی اطمئنان قلبی نیز ندارد بلکه به تشتت و آشفتگی ذهنی مبتلا می شود و کارهای او از انسجام لازم برخوردار نیست و چنین کسی در دیگران نیز ایجاد درهم ریختگی ذهنی می کند.
اگر کسی می خواهد حرفش در مردم اثر کند باید اسلام را از کار نادرست مسلمانان جدا کند زیرا بسیاری از کارهایی که مردم انجام می دهند را نباید به پای اسلام گذاشت. دوم اینکه باید خرافات را از اسلام جدا کرد.
اسلام باید هم به اسلام ناب معرفت داشته باشد و به آن عمل کند و هم آن را ترویج نماید. از این رو امام رضا علیه السلام می فرماید: محاسن کلام ما را برای مردم تبیین کنید، مردم خود فوج فوج به سمت اسلام می آیند.
از دیگران برکات مذهب شیعه این است که بین نماز ظهر و عصر و بین مغرب و عشاء جمع می کنند تا در نتیجه برای مردم ایجاد وسعت و راحتی شود و لازم نباشد که پنج مرتبه برای نماز خود را مهیا کنند. گفته شده است در روایات 21 مورد بر جواز جمع بین الصلاتین وارد شده است و رسول خدا (ص) نیز گاه چنین می کرد.
باید انسان به نماز اول وقت و خواندن آن در وقت فضیلت توجه داشته باشد و حتی نماز خود را به جماعت بخواند و امام جماعت هم باید نماز را سریع تر بخواند و حال اضعف مامونین را رعایت کند. حتی در روایات است که شیعیان ما را در وقت نمازها امتحان کنید. حتی در روایت است که امیر مؤمنان علیه السلام هنگام شنیدن صدای مؤذن حال هروله و راه رفتن سریع به خود می گرفت تا به نماز اول وقت برسد. شروع نماز یعنی زمانی که خداوند به انسان اجازه داده است که با دو سخن بگوید و در نتیجه مناسب نیست که انسان آن را به تأخیر بیندازد.
نماز را نباید فقط خواند بلکه باید مطابق دستور قرآن آن را در جامعه اقامه کرد یعنی فرهنگ نماز را در محیط خانواده جامعه و امثال آن نهادینه کنیم. در نهادینه کردن نماز در محیط خوانده خداوند می فرماید: ﴿وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها[5]
حتی در زیارت امام حسین علیه السلام می خوانیم: اشهد انک قد اقمت الصلاة و نمی گوییم: قد قرأت الصلاة.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo