< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/08/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: انحناء ستون فقرات
این بیماری مربوط به مهره های ستون فقرات پشتی و یا کمر است که به آن بیماری انحناء ستون فقرات و یا اسکولیوز می گویند. شایع ترین نوع آن اسکولیوز ایدیوپاتیک است. شصت تا هشتاد درصد از موارد این بیماری در دخترها دیده می شود.
این بیماری در کودکان، نوجوانان و جوانان و در میان سالان و کهنسالان دیده می شود.
علل ایجاد اسکولیوز ایدیوپاتیک نامشخص است ولی در غیر این مورد انواع دیگر اسکولیوز متأثر از عوامل مختلفی است:
1.گاه به سبب ژنتیک است یعنی مادرزادی چنین است.
2.گاه به سبب فلج مغزی است.
3.گاه نیز به سبب فلج عارضی در اطفال رخ می دهد. مثلا تزریق پنیسیلین در تب شدید که در میان مردم رایج است موجب لمس شدن کودک می شود.
4.گاه به سبب مشکلات عضلانی است که چون عضلات قدرت و حالت الاستیک خود را از دست می دهند مهره ها نیز کج شده دارای انحناء می شوند.
5.بعضی از بیماری های التهابی مانند آرتریت، رماتوئید یا التهابات مفصلی نیز ممکن است به اسکولیوز منجر شود.
6.ضربه خوردن و کوفتگی شدید مخصوصا شکستگی استخوان که موجب به صدماتی بر ستون فقرات شود.
7.بعضی جراحی های خاص که در آن از پلاتین یا مفصل مصنوعی یا دیسک مصنوعی و مانند آن استفاده می شود.
8.گاه علت آن سیاتیک است مثلا در افرادی که هنگام راه رفتن یک شانه ی آنها بالاتر از دیگری است غالبا به سبب سیاتیک یعنی بیرون زدن مایع دیسکی و خشک شدن آن در بین مهره ها است که موجب از بین رفتن طراز مهره ای می شود.
غالبا کسانی که به این بیماری مبتلا هستند از درد عضلات پشت کمر شکایت دارند. معمولا انحناء ستون فقرات در قسمت سینه ای به سمت راست و در بخش کمر به سمت چپ می باشد.
برای مداوای اسکولیوز از تحریکات الکتریکی و جراحی استفاده می شود.
اسکولیوزهای شدید حتی موجب اختلالاتی در عملکر قلب و ریه می شوند.
چرخش شدید کمر، بار سنگین بر روی شانه یا سر، ضریب انحناء ستون فقرات را تشدید می کند و برای قلب و ریه نیز مضر است. به هر حال افراد هنگام راه رفتن باید صحیح راه روند نه قوس کمرشان زیاد باشد نه کم چرا که موجب درد کمر و عوارض دیگر می شود. نباید با ته پا راه رفت زیرا موجب ضعیف شدن چشم می شود و همچنین کفش نیز نباید از دو طرف ساییده شده باشد.

انسان باید در حرکت خود که در مسیر ولایت است نیز دقت کند. در روایات آمده است که در آخر الزمان باید در خط مستقیم باقی بود حتی اگر لازم باشد انسان به شک سینه خیز راه رود. البته در صورت توانایی باید در این مسیر به سرعت حرکت کرد به همین دلیل در اذان و اقامه از لفظ (حیّ) استفاده شده است که به معنای شتابان حرکت کرده است نه از کلمه ی اذهب همان گونه که می گوییم: حیّ علی الصلاة، حیّ علی الفلاح، حیّ علی خیر العمل. در روایت آمده است که مراد از خیر العمل، ولایت اهل بیت است.
در کتاب مواعظ العددیه تألیف آیت الله مشکینی ص 93 آمده است: انبت الله لطائفة من امتی جناحین یطیرون و وقتی ملائکه از آنها سؤال می کنند می گویند: ما از امت رسول خدا (ص) هستیم و دو خصلت در ما است: اذا خلونا نستحیی و نرضی بالیسیر ما قسم لنا. یعنی وقتی تنها هستیم می دانیم خداوند ناظر است و دیگر اینکه به آنچه خداوند برای ما مقدر کرده است راضی هستیم.
در اینجا ملائکه به آنها می گویند: حق لکم. یعنی استحقاق پرواز در بهشت را دارید.
ایجاد دو صفت فوق در انسان بسیار سخت است و انسان باید وظیفه اش را بشناسد و به آن عمل کند و معرفت خود را بالا ببرد و یک سری نکات دیگر را نیز رعایت کند. همچنین آن دو وصف را در خود باقی بدارد و تا آخر حفظ کند.

در روایت دیگری از رسول خدا (ص) می خوانیم:
وَ رُوِيَ‌ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَرَجَ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ ارْتَعُوا فِي رِيَاضِ‌ الْجَنَّةِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ قَالَ مَجَالِسُ الذِّكْرِ[1]
بنا بر این اگر کسی می خواهد در باغ های بهشتی گشت و گذار کند باید در مجالس ذکر شرکت نماید. مراد ذکر خداوند و اهل بیت است یعنی در مجالسی که علوم اهل بیت تذکر داده می شود شرکت کنند و به آنها عمل کنند.

انسان هر قدر کار خوب انجام دهد باز کم است و در روایات است که وقتی انسان وارد بهشت می شود و مقامات آنجا را می بیند حسرت می خورد که چرا عمل خوب بیشتری انجام نداده است.
همچنین انسان باید سعی کند که قلب خود را شاداب نگه دارد کما اینکه از امیر مؤمنان علی علیه السلام روایت است که می فرماید: رَوِّحُوا قُلُوبَكُمْ‌ فَإِنَّهَا إِذَا أُكْرِهَتْ عَمِيَت‌[2]
راه شاد نگه داشتن قلب نیز از طریق یاد و ذکر اهل بیت و عمل به فرامین آنها است.

در حدیث دیگری از امیر مؤمنان علی علیه السلام می خوانیم: روحوا في المكارم و أدلجوا في‌ حاجة من‌ هو نائم‌[3]
یعنی در خودتان مکارم اخلاق را ایجاد کنید یعنی به سنت رسول خدا (ص) عمل کنید و همچنین به کسی که به خواب رفته است و نیاز شرعی کسی که به خواب رفته است را برآورده کنید. (یعنی اگر کسی خواب است و شما می دانید که نیازهایی دارد قبل از اینکه بیدار شوند نیازهای آنها را برآورده کنید.) مخصوصا در مورد پدر و مادر باید چنین کرد و قبل از اینکه نیاز خود را اظهار کنند آنها را برآورده کند. در روایات از امام سجاد علیه السلام آمده است که او می فرمود: من با پدر و مادرم از یک ظرف غذا نمی خورم مبادا که چشم آنها به غذایی باشد و من به اشتباه آن را برای خودم بردارم.
انسان نه تنها باید به پدر و مادر فیزیکی خود احترام کند باید پدر و مادر روحانی خود که اهل بیت هستند را نیز فراموش نکند و اعمال خوب خود را به آنها هدیه دهد و به دستورات آنها عمل کند و به آنها احترام بگذارد.



[2] عوالی اللئالی، ج 3، ص 296، حدیث 70.
[3] غرر الحکم، حدیث 10303.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo