< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/08/02

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آهن
آهن یکی از عناصری است که برای بدن مفید است.
سنگ های معدنی به سه دسته ی کلی تقسیم می شود.
1.سنگ هایی که فلزی هستند
2.سنگ های غیر فلز
3.سنگ های نیمه فلز مانند سنگ آنتی موآن که همان سنگ سرمه ی اصفهان است.
طبق آمار پزشکی جمهوری اسلامی در سال 1384، سوء تغذیه در ایران به سبب این چهار چیز بوده است:
1.کمبود ویتامین دی
2.کمبود ویتامین آ
3.کمبود ویتامین سی
4.کمبود و فقر آهن
کمبود آهن موجب کم خونی می شود و اکثر زنان دچار فقر آهن هستند. آهن، عنصری فلزی است که در زمین و گیاهان به وفور یافت می شود و نقش مهم و حیاتی در بدن دارد و یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هموگلوبین است. رنگ قرمز خون به علت وجود هموگلوبین در گلوبول های قرمز خون است. نقش گلوبول انتقال اکسیژن به بافت ها و برداشتن دی اکسید کربن و موارد زائد از بافت های بدن به خارج از بدن است. از آنجا که همواره مقداری از گلوبول ها قرمز خون در حال از بین رفتن هستند برای جایگزینی آنها به آهن نیاز است و در صورت عدم مصرف آهن به مقدار کافی و لازم تعداد آنها کم شده و کم خونی رخ می دهد.
میزان لازم آهن از ده تا سی میلی گرم در شبانه روز است. در:
1.گوشت گوسفند مخصوصا در ران و ذراع
2.جگر سیاه گوسفند و یا گاو (در صورتی که فرد به قند، چربی، فشار خون و یا کراتین خون مبتلا نباشد می توانند از جگر استفاده کنند.)
3.همچنین است مصرف تخم مرغ (در صورتی که فرد به ورم طحال و کبر، فشار خون و ازدیاد کلسترول بد مبتلا نباشد)
4.خرما که اگر هفت عدد بعد از غذا مصرف شود (البته اگر فرد به دیابت بالا مبتلا نباشد و اگر دیابت کنترل شده دارد در بیست و چهار ساعت از دو تا سه عدد بیشتر مصرف نکند. همچنین اگر کسی آلرژی به خرما دارند نباید زیاد خرما بخورند و به یک تا سه عدد در شبانه روز بسنده کنند.)
5.همچنین است انجیر (اگر فرد اسهال نداشته باشد.)
6.همچنین است مصرف باقلا که اگر کسی بیماری خونی همولتیک دارد نباید از باقلا استفاده کند و الا با خوردن آن و یا دست زدن به آن به حالت اغماء می افتد.
7.غلات نیز حاوی آهن هستند البته به شرط اینکه معده و روده ی فرد به پروتئین گلوتن حساسیت نداشته باشد و الا به اسهال شدید مبتلا می شود که در این صورت باید از ذرت و آرد ذرت استفاده کند تا خوب شود و الا حتی قرص ضد اسهال نیز برای او مفید نیست.
بیمارانی که مبتلا به خونریزی داخلی و خارجی هستند. (مانند قاعدگی، خونریزی ناشی از بواسیر و یا شقاق مقعدی، خونریزی معده و یا اثنی عشر، خون دماغ شدید، خونریزی لثه و مانند آن) به آهن بیشتری نیاز دارند.
مقدار کل آهن که در بدن انسان موجود است حدود چهار کرم می باشد. جذب آهن در معده و قسمت ابتدایی روده ی کوچک انجام می شود.
بعضی از اجزاء بدن اجزاء کلی هستند که در بدن زیاد وجود دارند و به آن ماکروالمنت می گویند که از جمله آب، چربی و قند است و گاه اجزاء کلی نیستند که به آن میکروالمنت می گویند و درصد آنها در بدن بسیار کم است. ویتامین ها و عناصر معدنی و آهن از این جمله اند.
با ایجاد سلول های پرتوان می توان کم خونی ژنتیکی را درمان کرد و همچنین می توان در طب ترمیمی پوست، پوست ناشی از آسیب های جدید مانند ترکش و سوختگی های شدید را درمان کرد. این سلول ها با به کار گیری و استفاده از سلول های بنیادی بدن امکان پذیر است.
یکی از راه های رفع سوء تغذیه و بالا بردن ارزش غذایی افزودن آهن و اسید فولیک به آرد است زیرا گندم را با آسیاب های برقی آرد می کنند که تولید میدان مغناطیسی کرده و آهن موجود در غلات را جذب می کند. با آسیاب های قدیم چنین فرقی در آرد ها رخ نمی داد.
اگر کسی با شکم گرسنه از قرص یا قطره ی آهن استفاده کند برای بدن ضرر دارد و موجب سیاه شدن عاج و مینای دهان می شود. مصرف آن بعد از لبنیات موجب مسمومیت غذایی می شود. بنا بر این می توان از سیب، خرما و مانند آن استفاده کرد تا فرد به فقر آهن مبتلا نشود. فقر آهن موجب، سرگیجه، افسردگی و مشکلات دیگر می شود. دختران و زنان در ایام حیض باید سعی کنند آهن بدنشان کم نشود و الا دچار افسردگی، تهوع، رنگ پریدگی، لم شدن و کرخ شدن دست و پا، بیماری مگسک چشمی که در دید نقاط سیاه وجود می یابد، نق زدن و بی تابی و مشکلات دیگر می شوند.

همان گونه که بدن دچار عیب و نقص می شود و انسان باید به دنبال درمان آن باشد، روح نیز همین گونه می شود. ابتدا باید فرد، عیوب خود را تشخیص دهد و بعد آنها را محاسبه کند. این محاسبه گاه به صورت ابتدایی است یعنی فرد، نزد خود اعمال روز خود را محاسبه می کند و به آنها رسیدگی می کند و کارهای خوب و بد خود را بازبینی می کند. گاه نیز به شکل شهودی رخ می دهد که این نوع محاسبه ممکن نیست مگر اینکه انسان مقدماتی را رعایت کند. این مقدمات در بحث خواطر مطرح شده است.
خواطر گاه رحمانی است که این خود گاه حقانی است که منحصر به چهارده معصوم است و گاه ملکی که با زحمت به دست می آید.
گاه طاغوتی است که ظلمانی است که خود به دو قسمت نفسانی و شیطانی تقسیم می شود.
انسان باید با القائات شیطانی مبارزه کند حتی شیطان گاه به بهانه ی اینکه عمل خوب در فرد آلوده به ریا شود او را ترک عمل خوب ترغیب می کند مثلا فرد به سبب ترس از ریا به نماز جماعت نمی رود. راه مقابله با شیطان در این گونه موارد انس با خداوند است یعنی فرد نباید در این موارد، انتخاب کننده باشد بلکه در انجام کارهای خوب، تصمیم در انجام آن را به خداوند واگذار نماید. مثلا هرچند نماز اول بسیار مهم است ولی هنگام افطار اگر انسان مهمان دارد و می داند مهمانان منتظر هستند باید اول افطار کند زیرا خداوند در آن زمان از او افطار کردن را می خواهد.
کید شیطان هرچند در منطق قرآن ضعیف است ولی ما وقتی به شیطان پر و بال دهیم قوی می شود و بر انسان اقتدار می یابد.
بنا بر این انسان با انس به خداوند باید خود را در مدار اطاعت از خداوند قرار دهد و بهترین راه برای این سیر و سلوک قرآن و ادعیه ی مأثوره ی معصومین است. انسان با اطاعت از خداوند و بی اعتنایی به القائات شیطان، موجب ضعیف شدن شیطان می شود. اگر انسان شیطان را معصیت کند چون شیطان متکبر است به او بر می خورد.
انسان وقتی خدایی شود چون نورانی می شود افعال و حرکات و سکنات او نیز نورانی می شود و در دیگران اثر می گذارد. یکی از چیزهایی که بسیار در این مسیر مفید است خواندن نماز شب می باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo