< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/07/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آب مروارید
نام دیگر آن کاتاراکت است. برای توضیح بیشتر می توان به راهنمای بیماری های خانوادگی بخش چشم، جلد چهارده، ص بیست و نه مراجعه شود. همچنین به اصول طب داخلی هاریسون جلد دوم و به کتاب اطفال نلسون، دائرة المعارف پزشکی خانواده، تألیف دکتر فرهاد همت خواه، ص دوازده. در روایات شیعه نیز در بحث عین نکاتی در این مورد آمده است.
توضیح این بیماری: عدسی چشم به طور طبیعی کاملا شفاف است ولی اگر تاره شود به آن آب مروارید می گویند. این حالت در افراد مسن شایع است. البته یک سری علل موجب بروز این بیماری می شود مانند دیابت مخصوصا اگر فرد پرخور و بد خور باشد و یا در نور کم و جایی که روغن سوخته و فلزات مسموم در هوا مانند سرب، جیوه، آلمینیوم زیاد باشد یا فرد در نانوایی و در کنار تنور باشد یا در روستاها که با چوب و برگ آتش روشن می کنند که حتی ضریب سرطان ریه را بالا می برد همه به آب مروارید ممکن است منجر شود. دود حاصل از فسیل و تجهیزات جنگی مانند بمب و امثال آن نیز مؤثر است.
همچنین مصرف بعضی از داروها که موجب تاری دید و تاری عدسی می شود.
همچنین اگر فرد در معرض نور شدید قرار گیرد. همچنین نگاه کردن به نور جوشکاری و مانند آن. همچنین نگاه در نورافکن و پروژکتور (مثلا هنگام سخنرانی در استادیو) یا نگاه کردن به نور خورشید و یا در معرض نور مهتابی بودن زیرا اشعه ی ما وراء بنفش دارد. بنا بر این در کنار نور مهتابی باید نور زرد هم باشد. بنا بر این هر ده تا پانزده دقیقه مطالعه باید کمی به چشم استراحت دارد.
همچنین است ضربه هایی که به چشم در ورزش های رزمی، ضربه های ناگهانی وارد می شود همچنین خاراندن شدید و با فشار چشم. قطره ی جوشانده ی بارهنگ برای چشم مفید است. قطره ی بتامتازمون که دارویی شمیایی است نیز چشم را ضد عفونی می کند.
در موارد نادری، آب مروارید عالم ژنتیکی دارد. برای درمانی آب مروارید به عمل جراحی روی می آورند و گاه عدسی را تعویض می کنند.
قوز قرنیه تا هفت درصد مؤثر از عامل ژنتیکی است ولی نود و سه درصد مربوط به مالیدن زیاد چشم به سبب خارش و آلرژی چشم است.
حتی استعمال دستمال کاغذی های بهداشتی نیز برای چشم مضر است و اگر داخل چشم وارد شود گاه موجب بیماری های عفونی می شود.
بیماری مگسک نیز به سبب زجاجیه ی چشم ایجاد می شود که از مردمک جدا می شود که اگر به شبکه ی چشم بخورد آن را سوراخ می کند. مگسک این است که در چشم نقطه های سیاه وجود دارد. اگر شبکه ی سوراخ شود با جراحی لیزر آن را درمان می کنند.
لنزهای تماسی گاه موجب عوارض سوء می شود و لنزهای رنگی تا ده برابر عارضه ی سوء بیشتری دارند.
گاه نوک پلک چشم متورم می شود و جوش می زند. چرب شدن لب پلک های چشم در کسانی که پوست چرب دارند بیشتر است از این رو باید روزی پنج تا ده دقیقه کمپرس آب داغ و تخم مرغ آب پز داغ را روی آن بگذارند و بعد از آن با شامپوی بچه که اسیدش کم است آن را شستشو دهند. اگر پلک چرب به مدت دو هفته درمان نشود نیاز به داروی شیمیایی ایجاد می شود که پزشک متخصص باید تجویز کند.
خداوند، رسول خدا (ص) و معصومین همه طبیب های روح و روان هستند که با کمترین هزینه و کمترین زمان مریض را درمان می کنند. در دعای جوشن کبیر می خوانیم: یا نعم الطبیب و در جایی دیگر می خوانیم یا طبیبنا و یا یا طبیب من لا طبیب له. محب اهل بیت نباید از رحمت خداوند مأیوس شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo