< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

98/11/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حج/استطاعت /ادامه پاسخ به اشکالات مطرح شده و نتیجه گیری

 

اما وجه چهارم؛ این وجه خلاف ظاهر و نیازمند به قرینه است و هیچ قرینه‌ای در این روایت که دلالت کند منظور از فی الحرم، فی حال الاحرام است وجود ندارد.

نتیجه: بهترین و متین‌ترین و مستحکم‌ترین وجه، وجه سوم است - که بعضی از معاصرین هم مطرح کرده‌اند - مبنی بر اینکه لفظ اجزا استعمال نمی‌شود مگر جائی که مکلف عملی را متفاوت از مجزی‌عنه انجام دهد و شارع مقدس حکم به کفایت این عمل کند. این معنا متصور نیست مگر اینکه در مانحن فیه شخص وارد احرام شده باشد لذا از لفظ اجزا استفاده می‌کنیم که مراد از من مات فی الحرم، مات فی الحرم بعد أن یحرم فقد اجزا عن حجة الاسلام باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo