< فهرست دروس

درس طب استاد تبریزیان

94/09/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اختیار طبیب – خطوط کلی درمان

 

اختیار طبیب

 

انسان چه دکتری را باید انتخاب کند؟ قاعده آن مهارت و اطلاع داشته باشد و در کنار نیز آن تقوای الاهی داشته باشد. باید طبیبی انتخاب شود که طب اسلامی بلد است.

وضع موجود که انتخاب اول طب شیمیایی و مدرن است نامطلوب است. مردم هم تا حدودی حق دارند زیرا از طب اسلامی شناختی ندارند.

الان طب اسلامی مانند یک مردار است. طب اسلامی برای زمانی است که بیمار از همه جا مایوس شده است. این اتفاق درست نیست. این در حالی است که طب شیمیایی باید مانند مردار باشد.

مهمترین نکته در انتخاب طبیب این است که معنای کلمه طبیب را بداند. طبیب کسی است که مردم را دلخوش و خوشحال کند. روایتی از موسی بن عمران آمده است:

يَا رَبِّ، مِمَّنِ‌ الدَّاءُ؟ فَقَالَ: مِنِّي يَا مُوسَى. قَالَ: يَا رَبِّ، فَمِمَّنِ الدَّوَاءُ؟ فَقَالَ: مِنِّي. قَالَ: فَمَا يَصْنَعُ النَّاسُ بِالْمُعَالِجِ؟ فَقَالَ: يطيب [تَطِيبُ‌] أَنْفُسُهُمْ بِذَلِكَ، فَسُمِّيَ الطَّبِيبُ لِذَلِك[1]

یعنی ای پروردگار بیماری از کیست؟ فرمود از من است یا موسی، عرض کرد ای خداوند دارو از کیست؟ فرمود از من است عرض کرد پس مردم با معالج چه می‌کنند؟ فرمود خود را با او دلخوش می‌کنند پس معالج طبیب نامیده شد به همین جهت.

طبیب کسی است که مردم را دلخوش می‌کنند. طبیبان امروز حتی الامکان مردم را می‌ترسانند تا اینکه مردم بیشتر مراجعه کنند و ویزیت بیشتر بدهند.

دکتری به من می‌گفت اگر ما آزمایش بنویسیم مثلا بشود 600 هزار تومان، صد و شصت هزار تومان آن به جیب خودمان می‌رود.

از این روایت استفاده می‌شود که بیشتر بیماری ها روحی و روانی است. بشر اینگونه است که وقتی کمترین مشکل به وجود می‌آید بالاترین احتمال را می‌دهد مثلا اگر معده او درد بگیرد می‌گوید قلب من مشکل دارد. کوچک ترین مشکل را به سرطان ربط می‌دهد و احتمال سخت ترین بیماری را می‌دهد. ولی همین که طبیب به شخص می‌گوید شما هیچ مشکلی ندارید بیماری او درمان می‌شود.

 

خطوط کلی طب اسلامی

 

در طب اسلامی یک سری خط های کلی وجود دارد که درب هایی برای درمان باز می‌کند تا دست ما برای درمان باز باشد و دنبال داروهای موثر و بهتر برویم.

جمع کردن بین گیاهان

یکی از خطوط کلی درمان این است که هرچه بین گیاهان موثر در درمان جمع کنیم اثر بخشی آن بیشتر می‌شود. البته ما روایتی نداریم که بگوید بین گیاهان دارویی جمع کنید ولی اشاراتی بر این مطلب داریم:

﴿ثُمَّ كُلي‌ مِنْ كُلِّ الثَّمَرات‌﴾[2] یعنی سپس از تمام ثمرات بخور

خداوند به زنبور عسل وحی می‌کند که از تمام گیاهان تغذیه کنید و بین مواد موثر کل گیاهان را جمع کنید. بعد از این می‌فرماید:

﴿يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فيهِ شِفاءٌ لِلنَّاس‌﴾[3]

یعنی از شکم های زنبور شرابی خارج می‌شود که رنگ های مختلفی دارد و در آن درمان است برای مردم.

معنا این است که عسل زمانی می‌تواند درمان باشد که از تمام گیاهان بخورد. زنبوری که از جالیز خیار مصرف کند یا شکر مصرف کند خاصیتی بیش از خیار یا شکر ندارد.

در روایت دیگری می‌فرماید شیر گاو درمان تمام بیماری ها است زیرا از همه درختان می‌خورد:

فَإِنَّها تَأكُلُ مِنَ الشَّجَرِ[4] یعنی زیرا گاو از تمام درختان می‌خورد.

طبع گاو این است که گیاه خاصی نمی‌خورد بلکه از تمام گیاهان و برگ های درختان می‌خورد. گاو یک جا توقف نمی‌کند بلکه در حین راه رفتن از زمین و درخت می‌خورد.

گاو طوری غذا می‌خورد که آسیبی به طبیعت نخورد و گیاه را از ریشه نمی‌کند. بنابراین چون گاو از تمامی گیاهان تغذیه می‌کند شیر آن درمان کل بیماری ها است.

این به ما خط می‌دهد که اگر ما بتوانیم مواد موثر تمام گیاهان درمانی را جمع کنیم درمان کل بیماری ها می‌شود. البته چون از هر گیاه مقدار کمی در این دارو وجود خواهد داشت اثر آن کم است و در دراز مدت درمان می‌کند.

تنقیه و پاکسازی

یک راه کلی درمان پاکسازی بدن است. موادی در طبیعت وجود دارد که عمل پاکسازی بدن را انجام می‌دهد مانند آب باران:

﴿وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدام‌﴾[5]

یعنی و آبى از آسمان بر شما فرو مى‌فرستاد تا شما را بدان پاك كند و پليدى شيطان را (وسوسه شيطان يا حالت جنابت را) از شما بزدايد و دل‌هايتان را استحكام بخشد و گام‌هاى شما را بدان استوار سازد

از این آیه استفاده می‌شود که آب باران ظاهر و باطن بدن را پاک می‌کند. آسیب هایی که به واسطه شیطان هست را آب باران آن ها را برطرف می‌کند. خواهیم خواند که آب باران درمان تمام بیماری ها است.

حضرت امیر(ع) فرمود:

اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ فَإِنَّهُ يُطَهِّرُ الْبَدَنَ وَ يَدْفَعُ الْأَسْقَامَ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ[6]

یعنی آب آسمان بخورید زیرا بدن را پاک می‌کند و بیماری ها را دفع می‌کند خداوند فرمود وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ

اینکه می‌فرماید آب باران بخورید معلوم می‌شود که آب باران داخل بدن را نیز پاک می‌کند. مکانیزم درمانی آب باران این است که با پاکسازی بدن بیماری ها را دفع می‌کند.

روایتی درباره شیر شتر داریم می‌فرماید:

إِنَّ أَلْبَانَ اللِّقَاحِ شِفَاءً مِنْ‌ كُلِ‌ دَاءٍ وَ عَاهَةٍ فِي الْجَسَدِ وَ هُوَ يُنَقِّي الْبَدَنَ وَ يُخْرِجُ دَرَنَهُ وَ يَغْسِلُهُ غَسْلا [7]

یعنی همانا شیرهای شتر درمان است از تمام بیماری و آفت و معلولیت در بدن است و بدن را پاکسازی می‌کند و چربی های رسوب شده در رگ ها را خارج می‌کند و بدن را می‌شوید شستنی.

بنابراین یک راه کلی درمان تطهیر بدن و استفاده از شوینده های طبیعی بدن است.

علاوه بر آب باران و شیر شتر می‌توانیم چیزهای دیگری را نیز به دست بیاوریم. در این روایات تعلیل آورده است و فرموده است زیرا بدن را پاکسازی می‌کند بنابراین اگر مواد دیگری را پیدا کنیم که این کار را انجام بدهند می‌تواند همین آثار را داشته باشد.

مثلا در روایات داریم که برگ چغندر یا کاسنی صاف کننده خون است و ما این ها را جمع می‌کنیم و داروی ترکیبی برای صاف کنندگی خون درست می‌کنیم.

به من اعتراض شده است که چرا بین مواد جمع می‌کنید؟ جواب ما این است که از روایات استفاده می‌شود که جمع کردن بین داروها اثر بیشتری دارد.

بعض امور بیماری را از بدن خارج می‌کند

روایتی در مورد پی گاو داریم:

مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ شَحْمٍ أَخْرَجَتْ‌ مِثْلَهَا مِنَ‌ الدَّاء[8]

یعنی کسی که لقمه ای از شحم گاو بخورد مانند آن از بیماری خارج می‌شود.

احتمال دارد که مراد این باشد که به مقدار پی گاو، بیماری از بدن خارج می‌شود و احتمال دارد که مراد این باشد که از سنخ پی گاو از بدن خارج می‌شود یعنی به مقدار پی گاو، چربی بد از بدن خارج می‌شود.

چیزی که بر بنی اسرائیل حرام شده است قلوه پی است. در کل دنیا شحم ممنوع است و این به جهت این است که یهودیان بر تمام موسسات جهانی حاکم هستند. بهترین روغن قلوه پی است.

برای درست کردن روغن پی گاو روش مخصوصی وجود دارد که سفت نمی‌شود اول اینکه باید پی و ظرف چرب شود و دوم اینکه هر مقداری از پی که آب می‌شود را در ظرف دیگر ریخته بشود تا زیاد حرارت نبیند و نماسد و سفت نشود و چیزهایی مثل پیاز فلفل به و جوزبویا به آن اضافه شود تا بوی آن گرفته بشود. بنابراین ظرف باید قبلا چرب شده باشد و خیلی نیز پی حرارت نبیند.

روایتی در مورد خرمای بُرنی داریم:

يُهَنِّئُ وَ يُمْرِئُ‌ وَ يَذْهَبُ بِالْإِعْيَاءِ وَ يُخْرِجُ الدَّاءَ وَ لَا دَاءَ فِيهِ وَ مَعَ كُلِّ تَمْرَةٍ حَسَنَة[9]

یعنی غذا را گوارا و امراء می‌کند و خستگی را از بدن خارج می‌کند و بیماری را بیرون می‌کند و هیچ بیماری با آن نیست و با هر خرمایی حسنه ای است.

از این روایت استفاده می‌شود که مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.

تقویت کننده های بدن در مقابل بیماری

یک روش پیشگیری و واکسن طبیعی اسلامی است که برای تقویت بدن استفاده می‌شود. غذاهایی که روی سفره یا روی زمین می‌افتد درمان تمام بیماری ها است. این مورد یک نوع واکسن است. چون ریزه غذاها شاید اندک میکروبی داشته باشند و وقتی وارد بدن می‌شود، بدن قدرت دفع این میکروب را دارد چون مقدار میکروب کم است و به این نحو بدن در مقابل میکروب ها ورزیده می‌شود.

واکسن های امروزی برای یک میکروب خاص است ولی در ریزه غذاها انواع میکروب ها به مقدار کم وجود دارد.

مورد دیگر کوزی است که تمام مردم از آن استفاده می‌کنند. توصیه شده است که از ظرف مومن آب خورده بشود. این امر باعث می‌شود که میکروب هایی که در بدن افراد وجود دارد به مقدار خیلی کم وارد بدن انسان بشود و به این صورت برای تمام میکروب های موجود در باقی انسان ها مقاوم می‌شود. به همین دلیل روایت فرموده است:

سُؤْرِ الْمُؤْمِنِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِينَ دَاءً[10] یعنی باقی مانده آب مومن درمان از هفتاد بیماری است.

انسان مومن از خیلی از چیزها پرهیز می‌کند مانند نجاسات و خوک و خون، بنابراین میکروب هایی که در دهان و بدن او وجود دارد خطرناک نیستند برخلاف کافر که از هیچ کدام از مواد خطرناک بیماری زا پرهیز نمی‌کند.

سفارش زیاد شده است که لقمه روی زمین را بخورید.

تکه نانی روی زمین دستشوئی افتاده بود و پیامبر به غلام خود داد تا اینکه از خلا برگردد و آن را بخورد، هنگامی که برگشت به غلام فرمود آن تکه نان کجاست؟ عرض کرد آن را خوردم و پیامبر فرمود:

إِنَّهَا مَا اسْتَقَرَّتْ فِي جَوْفِ أَحَدٍ إِلَّا وَجَبَتْ‌ لَهُ‌ الْجَنَّةُ- فَاذْهَبْ فَأَنْتَ حُرٌّ فَإِنِّي أَكْرَهُ أَنْ أَسْتَخْدِمَ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّة[11]

یعنی آن تکه نان در داخل شخصی مستقر نمی‌شود مگر اینکه برای او بهشت واجب شود پس برو که تو آزادی زیرا نمی‌خواهم مردی از اهل بهشت را استخدام کرده باشم.

ما از این مسائل غافل هستیم. غربی ها به این مسائل رسیده اند و می‌گویند بچه های خود را رها کنید تا با خاک بازی کنند. این موارد واکسن های قوی و موثری محسوب می‌شود.

 

سوال: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم. توصیه ای برای مبتلا نشدن به بمیاری بفرمایید.

جواب: کسی که در این راه می‌رود اگر بیمار باشد درمان می‌شود. تربت امام حسین و زیارت ایشان درمان است. ما در آنجا از وزارت بهداشت عراق آمدند گفتند دیدیم که استکان چایی شسته نمی‌شود و ما آزمایش کردیم دیدیم هیچ مشکلی ندارد و ضریح را آزمایش کردیم و دیدیم هیچ مشکلی ندارد.

افرادی که به پیاده روی می‌روند سه شب قبل پای خود را حنا ببندند باعث می‌شود که پوست کلفت شود و دچار زخم نشود. از کفش استفاده نکنند بلکه از دمپایی های سبک و راحت استفاده کنند. از سویق جوی شسته شده و سویق سنجد استفاده کنند. برای پیشگیری از بیماری های جدید نیز از داروی امام کاظم استفاده کنید.

راه رفتن باید سبک باشد و یک مقدار با جهش بیشتر حرکت کنید که به این نوع حرکت «نَسلان» می‌گویند. این باعث می‌شود که انسان خسته نشود.

 

سوال: درمان ریزش موی شدید چیست؟

جواب: ریزش مو گاهی معلول صفرا است به خصوص در جوان ها که باید صفرا درمان بشود و استفاده از روغن بنفشه و داروی تقویت مو و خوردن انجیر خیلی موثر است. افرادی که به کلی موهای ریخته دارند علت آن حبس سودا در بدن است. درمان آن استفاده از سودا بر است. ممکن است در پیر مردها علت ریزش مو بلغم باشد. استفاده از داروی پوستی مالیدنی نیز موثر است. خود نوره نیز باعث رویش مو می‌شود. افرادی که مبتلا به ریزش سکه ای هستند در همان محل ریزش نوره بمالند انشاءالله مو می‌روید.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo