< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

94/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مشکلات کلیه و مجاری ادراری – گرم کردن کلیه – زیاد کردن قلوه پی

 

بحث امروز راجع به کلیه و مثانه و مجاری ادرار و پروستات است.

راجع به کلیه قانون این است که باید همیشه گرم باشد و قلوه پی یعنی پوشش کلیه باید زیاد باشد. هر چه قلوه پی بیشتر باشد کلیه حالت بهتری دارد. گرمی کلیه یا به معنای این است که سرد نباشد و سرما بر آن عارض نباشد و با سردی مواجه نشود یا به معنای این است که کار کلیه باید گرم باشد یعنی پر کار و فعال باشد.

به طور کلی کلیه باید گرم باشد. «تسخین الکلیه» یعنی گرم نگه داشتن کلیه ها، مدح شده است یعنی اگر دارویی را بخواهند مدح کنند می‌گویند «یسخن الکلیه» یعنی کلیه را گرم می‌کند.

گرمی هم شامل گرمی مقابل سرما و هم گرمی در مقابل کم کاری کلیه می‌شود.

اموری به عنوان مسخن کلیه در روایات ذکر شده است. یعنی درمان برای سردی و کم کاری کلیه است.

گردو

اولین چیزی که روایات تاکید می‌کنند در این زمینه مغز گردو است. از روایات استفاده می‌شود که مغز گردو برای کلیه حیاتی است.

روایتی می‌فرماید:

أَكْلُ‌ الْجَوْزِ فِي‌ شِدَّةِ الْحَرِّ يُهَيِّجُ الْحَرَّ فِي الْجَوْفِ وَ يُهَيِّجُ الْقُرُوحَ فِي الْجَسَدِ وَ أَكْلُهُ فِي الشِّتَاءِ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يَدْفَعُ الْبَرْد[1]

خوردن گردو در هوای گرم سبب هیجان گرمی درون است و سبب به وجود آمدن جوش و زخم های چرکی و خونی در بدن می‌شود و خوردن مغز گردو در زمستان کلیه ها را گرم می‌کند و سردی را دفع می‌کند.

احتمال دارد که سردی کل بدن مراد است. حداقل آن سردی کلیه است. مصرف گردو برای افرادی که سرمایی هستند حیاتی است.

داروهایی داریم که در آن مغز گردو هست ولی پنیر در آن ذکر نشده است مانند زنیان و مغز گردو ولی به عنوان غذا خوب نیست که گردو به تنهایی مصرف شود. مانند ادرار شتر که برای درمان مصرف می‌شود.

مثلا افرادی که کلیه آن ها از کار افتاده است خوب است که گردو بخورند هرچند عوارضی هم داشته باشد چون از کار نیافتادن کلیه مهم تر از مثلا جوش زدن صورت است. ولی شاید خوب باشد که چیز سردی نیز در کنار آن مصرف کنند.

زمان چیدن گردو اول پاییز و فصل سرما است. قدیمی ها به برج هفت، برج میزان می‌گفتند که زمان چیدن گردو است.

هویج

اگر بخواهیم فعال کننده و گرم کننده کلیه درست کنیم، برای افراد دیالیزی یا برای افرادی که کلیه آن ها کم کار است، گردو و هویج در آن دارو خواهد بود.

أَكْلُ‌ الْجَزَرِ يُسَخِّنُ‌ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يُقِيمُ الذَّكَرَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَيْفَ آكُلُهُ وَ لَيْسَ لِي أَسْنَانٌ فَقَالَ مُرِ الْجَارِيَةَ تَسْلُقُهُ وَ كُلْه[2]

یعنی خوردن هویج کلیه ها را گرم می‌کند و سبب نعوذ می‌شود عرض کردم فدایت شود چگونه هویج بخورم درحالیکه دندان ندارم امام فرمود به کنیز بگو آن را آب پز کند و بخور.

از این روایت استفاده می‌شود که حتما هویج باید خورد زیرا وقتی شخص گفت نمی‌توانم بخورم چون دندان ندارم، امام چاره به شخص نشان می‌دهد.

اندازه هویج به مقدار صدق اکل است که با سه لقمه اکل صادق می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:

دَخَلْتُ عَلَيْهِ وَ بَيْنَ‌ يَدَيْهِ‌ جَزَرٌ فَنَاوَلَنِي جَزَرَةً فَقَالَ كُلْ فَقُلْتُ لَيْسَ لِي طَوَاحِنُ فَقَالَ أَ مَا لَكَ جَارِيَةٌ فَقُلْتُ بَلَى فَقَالَ مُرْهَا تَسْلُقُهُ لَكَ وَ كُلْهُ فَإِنَّهُ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يُقِيمُ الذَّكَر[3]

یعنی بر امام وارد شدم درحالیکه مقابل او هویج بود به من هویج خوراند عرض کردم دندان ندارم فرمود آیا جاریه نداری؟ عرض کردم بله فرمود امر بکن تا برای تو آب پز کند زیرا کلیه ها را گرم می‌کند و باعث نعوذ می‌شود.

انواع هویج

هویج انواعی دارد. هویج فرنگی هیچ خاصیتی ندارد. زردک که در قم وجود دارد اصل هویج است. هویج صحرائی که به آن شقاقل می‌گویند وجود دارد که به صورت خشک فروخته می‌شود و فوائد درمانی دارد و با آن مربا هم درست می‌کنند.

اصل گرم کردن کلیه و سبب نعوذ شدن برای شقاقل است. در مرحله دوم زردک است. شاید سویق شقاقل هم بشود درست کرد.

سنجد

به جهت غباری که روی سنجد وجود دارد در عربی به آن «غُبیراء» می‌گویند.

روایت می‌فرماید:

الْغُبَيْرَاءُ لَحْمُهُ‌ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ عَظْمُهُ يُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدُهُ يُنْبِتُ الْجِلْدَ وَ مَعَ ذَلِكَ [فَإِنَّهُ‌] يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يَدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْبَوَاسِيرِ وَ التَّقْتِيرِ وَ يُقَوِّي السَّاقَيْنِ وَ يَقْمَعُ عِرْقَ الْجُذَامِ[4]

یعنی گوشت سنجد گوشت می‌رویاند و هسته آن استخوان می‌رویاند و پوست سنجد ترمیم کننده پوست است و با این همه فوائد کلیه ها را گرم می‌کند و معده را دباغی می‌کند.

افرادی که پوست بدن آن ها مشکل دارد یا مبتلا به اگزما هستند یا مبتلا به «پیستو ریوزی» یا مشکلات دیگر پوستی اگر دارویی از پوست سنجد درست بشود بعید نیست که خیلی موثر و مفید باشد و تمام مشکلات پوستی را حل کند.

سنجد خیلی مفید است و درمان خیلی از بیماری های لاعلاج است. از کار افتادگی کلیه، درمان سستی و پوکی و شکستگی استخوان، درمان این موارد سخت است ولی سنجد آن ها را درمان می‌کند.

اگر هسته سنجد را آسیاب کنند و بخورند بهترین استخوان ساز است و در دنیا استخوان ساز دیگری نداریم. امروزه سنجد را با هسته آسیاب می‌کنند.

سنجد برا ی تمام طبائع مفید است، برای افرادی که مشکل لاغری دارند چاق کننده است، افرادی که مشکل استخوان دارند و استخوان آن ها رشد نمی‌کند و شکستگی دارند به آن ها سنجد توصیه می‌کنیم.

سنجد ربطی به رماتیسم و رباط پا ندارد مگر اینکه دلیل داشته باشیم.

پودر سنجد چون سبب یبوست شدید می‌شود شاید سویق آن از این جهت بهتر باشد. البته خود سویق برکاتی دارد که در روایت داریم:

السَّوِيقُ‌ يُنْبِتُ‌ اللَّحْمَ وَ يَشُدُّ الْعَظْم[5]

یعنی سویق سبب رویش گوست و محکمی استخوان می‌شود.

چه رسد به اینکه سویق از سنجد باشد. علی القاعده خاصیت آن چند برابر می‌شود. به جای اینکه انسان به بچه ها چیزهای مضر مانند چیپس و پفک بدهند آن ها را به سنجد عادت بدهند.

نانخواه (زنیان) و مغز گردو

این دارو فوائد زیادی دارد که کلیه ها را نیز گرم می‌کنند:

النَّانْخَواهُ‌ وَ الْجَوْزُ يُحْرِقَانِ الْبَوَاسِيرَ وَ يَطْرُدَانِ الرِّيحَ وَ يُحَسِّنَانِ اللَّوْنَ وَ يُخَشِّنَانِ الْمَعِدَةَ وَ يُسَخِّنَانِ الْكُلَى[6]

یعنی زنیان و مغز گردو در صورتیکه جمع شوند بواسیر را می‌سوزانند و باد را طرد می‌کنند و رنگ رخسار را زیبا می‌کنند و معده را زبر می‌کنند و کلیه ها را گرم می‌کنند.

خود گردو به تنهایی گرم کننده است و اگر زنیان به آن اضافه بشود اثر آن چند برابر می‌شود.

معرفی داروی مسخن

بنابراین داروی مفید برای حل مشکلات کلیه ترکیبی از مغز گردو و هویج و سنجد و زنیان است.

از روایات استفاده می‌شود که هرچه کلیه گرم تر و فعال تر باشد بهتر است. اگر کلیه پرکار باشد جلوی سنگ کلیه را می‌گیرد زیرا اجازه ته نشین شدن مواد اضافه را می‌گیرد ولی اگر سنگ کلیه به وجود آمد داروهای دیگر می‌خواهد که خواهیم کرد.

این مواد فقط کلیه را گرم می‌کند و مثلا مغز را گرم نمی‌کند چون دارو به سمت کلیه می‌رود و کلیه را گرم می‌کند.

به نظر می‌رسد که اندازه مواد باید مساوی باشد.

شقاقلی که در بازار وجود دارد ریشه خشک شده است.

کل توان بدن از غده آدرنالی است که همان قلوه پی است. اگر غده آدرنال از کار بیفتد انسان مانند تکه گوشتی می‌افتد.

نشانه سردی کلیه

نشان های سردی کلیه امروزه می‌گویند دفع پروتئین و خون است که از رسوب ادرار این موارد مشخص می‌شود. اگر ادرار رسوب زیادی داشته باشد معلوم می‌شود که کلیه ها سرد هستند.

کلیه ای که پیوند زده می‌شود معلوم نیست که چند درصد آن ها فعال است. شاید 30 درصد مثلا فعال است. کلیه های پیوندی در صورتی که بدن آن را پس نزد، عمر دارند مثلا بعد از شش یا هفت سال از کار می‌افتد. گرم کننده کلیه برای این افراد هم مفید است زیرا شاید عمر کلیه را زیاد کند.

ما اصل پیوند کلیه را قبول نداریم و افرادی که کلیه آنها از کار افتاده است داروی مسخن کلیه را که عرض کردیم به طور مرتب به مدت بیست روز تا یک ماه مصرف کنند و بعد یک حجامت ساق پا نیز انجام بدهند که کلیه راه می‌افتد و نیازی هم به دیالیز وجود ندارد.

قبلا فورا کلیه را در می‌آوردند و یک کلیه پیوند می‌زدند ولی الان کلیه قبل را در بدن نگه می‌دارند و یک کلیه را به آن اضافه می‌کنند که این یک نکته خوبی است که ما با داروی مسخن دوباره کلیه از کار افتاده را فعال می‌کنیم.

این دارو شاید سبب پایین آمدن فشار خون هم بشود زیرا وقتی کلیه فعال بشود نمک های بدن را به خوبی خارج می‌کند. اگر امتحان بشود چیز خوبی است.

ما این دارو را به خیلی از افراد دیالیزی دادیم و کلیه های آن ها مجددا راه افتاد و بی نیاز از دیالیز می‌شدند. دکترها گفتند چه کار کرده ای که کلیه ها دوباره به کار افتاده است؟ این یک معجزه است.

البته این دارو فوائد زیاد دیگری نیز دارد مانند نعوذ، تقویت بدن و فوائد دیگر.

مرکب چهار

داروی دیگری که گرم کننده کلیه است مرکب چهار است که در روایت آن آمده است:

هَذَا عَجِيبٌ، يُسَخِّنُ‌ الْكُلْيَتَيْن وَ يُكْثِرُ صَاحِبُهُ الْجِمَاع[7]

یعنی این دارویی عجیب است که کلیه ها را گرم می‌کند و قدرت جماع شخص را زیاد می‌کند.

مرکب چهار بیست یا سی فائده دارد که اولین فائده آن گرم کننده کلیه است. معلوم می‌شود رابطه ای بین تقویت کلیه و تقویت جنسی شخص وجود دارد. مانند هویج که چنین بود.

 

زیاد کردن قلوه پی(تقویت غده آدرنال)

 

دو چیز هم قلوه پی را زیاد می‌کند. هرکس که ضعیف و ناتوان شده است و صدای او باریک شده است نشانه این است که قلوه پی کم است و تولید ماده آدرنال در بدن کم است. شاید در طب جدید این مسئله درمان نداشته باشد.

شیر گاو

در روایت آمده است:

تَدْبُغُ‌ الْمَعِدَةَ وَ تَكْسُو الْكُلْيَتَيْنِ الشَّحْمَ وَ تُشَهِّي الطَّعَامَ فَقَالَ لَوْ كَانَتْ أَيَّارَ لَخَرَجْتُ أَنَا وَ أَنْتَ إِلَى يَنْبُعَ حَتَّى نَشْرَبَه[8]

یعنی شیر گاو معده را دباغی می‌کند و پوششی از پی روی کلیه به وجود می‌آورد و سبب اشتها به غذا می‌شود امام فرمود اگر ماه ایار(یک برج میلادی که تقریبا بهار است) باشد من و شما به منطقه ینبع(نزدیک مدینه که در آن جا گاو وجود داشته است) می‌رفتیم تا اینکه شیر بنوشیم.

شیر گاو سرد است ولی چون چربی دارد سبب به وجود آمدن پی قلوه می‌شود.

نوره

دومین چیزی که پی قلوه را زیاد می‌کند نوره است. در روایت آمده است:

إِنَّ النُّورَةَ تَزِيدُ فِي‌ مَاءِ الصُّلْبِ‌ وَ تُقَوِّي الْبَدَنَ وَ تَزِيدُ فِي شَحْمِ الْكُلْيَتَيْنِ وَ تُسْمِنُ الْبَدَن[9]

یعنی نوره آب کمر را زیاد می‌کند و بدن را تقویت می‌کند و پی قلوه را زیاد می‌کند و بدن را چاق می‌کند.

نوره خواص زیادی دارد که مراد نوره هایی که در بازار نیست. این ها مواد شیمیایی است. حتی نوره های سنتی ها ترکیب درست را انجام نمی‌هند. خودتان به همان شکلی که در رساله ذهبیه آمده است تهیه کنید یا اینکه از جای مطمئن تهیه کنید.

زرنیخ زرد از همه بهتر است ولی اگر سبز هم باشد بهتر است. شش برابر زرنیخ، آهک باشد.

شاید مثل مرکب چهار برای خانم ها هم خوب باشد ولی هویج چون سبب نعوذ می‌شود در خانم ها منتفی است.

مواردی که باعث آب شدن قلوه پی می‌شوند

افرادی که هر روز حمام می‌روند قلوه پی آن ها آب می‌شود. یا تکلیه دادن یا خوابیدن در حمام قلوه پی را آب می‌کند.

قلوه پی نقش اساسی در قوت و نیروی بدن و چاق و لاغر شدن بدن دارد.

 

کلیه درد

 

کلیه درد یا از سرما و یا از سنگ است.

بعض افراد کلیه های آن ها در زمستان درد می‌گیرد و سونوگرافی هم می‌کنند و مشکلی هم ندارد. این بخاطر سرما است. کلیه او حساس است و زود سرما می‌خورد و علت اصلی آن این است که پی کلیه کم است. در این صورت چیزهای گرم مانند عسل و سیاهدانه مصرف بشود. اگر در کلیه بیماری مزمن وجود داشت و حتی برای کم کاری، درمان، حجامت ساق پا است.

روایتی می‌فرماید:

وَ الَّذِي يُوضَعُ‌ عَلَى‌ السَّاقَيْنِ‌ قَدْ يَنْقُصُ مِنَ الِامْتِلَاءِ نَقْصاً بَيِّناً وَ يَنْفَعُ مِنَ الْأَوْجَاعِ الْمُزْمِنَةِ فِي الْكُلَى وَ الْمَثَانَةِ وَ الْأَرْحَامِ وَ يُدِرُّ الطَّمْثَ غَيْرَ أَنَّهَا تَنْهَكُ الْجَسَدَ. وَ قَدْ يَعْرِضُ مِنْهَا الْغَشْيُ‌ الشَّدِيدُ إِلَّا أَنَّهَا تَنْفَعُ ذَوِي الْبُثُورِ وَ الدَّمَامِيل[10]

یعنی حجامتی که در ساق انجام می‌شود پر خونی را کم می‌کند و برای دردهای مزمن در کلیه خوب است و دردهای در مثانه و دردهای رحم مفید است و برای افرادی که خون حیض آن ها قطع شده است مفید است ولی بدن را خسته و ضعیف می‌کند و چه بسا انسان غش کند.

حجامت زیر زانو در در پای راست سمت راست و در پای چپ سمت چپ باید انجام بشود. و باید تا بهبودی حجامت انجام بشود و فاصله بین حجامت ها باید به اندازه سن به روز فاصله باشد اگر بالای بیست سال باشد.

جای حجامت در ساق پا در همه جای پا هست و روایت مطلق است ولی تجربه است که حجامت در پشت پا که سنتی ها انجام می‌دهند زخم دیر خوب می‌شود چون عضله دائما باز و بسته می‌شود.

 

سوال: علت سوزش همراه با درد در قسمت ران پا چیست؟

جواب: سوزش گاهی پوستی است و گاهی برای غلبه صفراء است و شاید علت های دیگری هم دارد. شاید حنا چون سرد است و پوست را مقاوم می‌کند و خیلی هم سفارش شده است مفید باشد. خوب است که انسان در حمام کل بدن را نوره بمالد و بعد از آن حنا به کل بدن بمالد که خیلی از بیماری های پوستی و غیر پوستی را بر طرف می‌کند. چون الان خواندیم که غده آدرنال و قلوه پی را تقویت می‌کند.

برای خارش مداوم استفاده از صاف کننده خون و سرد کنند ها و حجامت به خصوص حجامت پشت پا ( مابین تاندوم پشت پا و محل مسح)

 

سوال: درمان کیست پشت سر چیست؟

جواب: برای کیست سر استفاده از تباشیر با آب مرزنجوش مصرف شود. مرزنجوش حمال تباشیر به سمت سر است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo