< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

93/12/18

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ضعف عمومی، چاقی

 

در جلسه قبل توصیه به استفاده از روغن شحم گاو یا قلوه پیه گاو شد، لازم به ذکر است برای جلوگیری از سفت شدن این روغن باید توجه داشت که هنگام حرارت دادن قلوه پیه به‌محض اینکه روغن از آن خارج شد این روغن را از ظرف خارج کنند تا حرارت نبیند، در این صورت شبیه به روغن زرد می‌شود.

گفته شد که منشأ ضعف و قوت قلوه پیه است و از علائم قوت بدن و زیادی قلوه پیه قوت صدا است. برای تقویت بدن باید قلوه پیه را زیاد کرد، برای این کار توصیه‌هایی در روایات آمده است.

 

اموری که قلوه پیه را زیاد می‌کند

اولین مورد نوره است، در روایت آمده: «النورة تزيد في ماء الصلب، وتقوي البدن، وتزيد في شحم الكليتين، وسمن البدن.»[1] یعنی «نوره آب کمر زیاد می‌کند و بدن را تقویت می‌کند و قلوه پیه را زیاد می‌کند و بدن را چاق می‌کند.»

 

دومین مورد شیر گاو است، در روایت آمده: «تدبغ المعدة و تكسو الكليتين الشحم»[2] یعنی « معده را دباغی می‌کند و کلیه را با پیه می‌پوشاند.»

 

اموری که قلوه پیه را از بین می‌برد (از این امور پرهیز شود)

اولین مورد حمام است، در روایت آمده: «الحمام يوم ويوم لا يكثر اللحم وإدمانه في كل يوم يذيب شحم الكليتين.»[3] یعنی «حمام یک روز در میان سبب زیادشدن گوشت بدن می‌شود و مداوم (هرروز) به حمام رفتن قلوه پیه را از بین می‌برد.»

 

دومین مورد خوابیدن در حمام است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «لا تضطجع في الحمام فإنه يذيب شحم الكليتين.»[4] یعنی «در حمام دراز نکش زیرا این کار قلوه پیه را آب می‌کند.»

 

سومین مورد تکه دادن در حمام است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «لا تتك في الحمام فإنه يذيب شحم الكليتين»[5] یعنی «در حمام به دیوار تکیه نده زیرا این کار قلوه پیه را آب می‌کند.»

 

شاید بتوان با توجه به این روایات گفت که رساندن گرما به کلیه‌ها، قلوه پیه را آب می‌کند و اگر انسان به بخاری هم تکیه کند همین اثر را داشته باشد. البته نباید کلیه را در معرض سرما قرار داد زیرا کلیه به سرما حساس است و زود سرما می‌خورد.

 

اموری که بدن را تقویت می‌کند

اولین درمان گوشت است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «أَكْلُ اللَّحْمِ يَزِيدُ فِي السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ وَ الْقُوَّةِ»[6] یعنی «خوردن گوشت شنوایی و بینایی و قوت را زیاد می‌کند.»

توصیه به گیاه‌خواری اشتباه است و کمترین ضرری که دارد ضعف شنوایی و بینایی است.

 

دومین درمان گوشت با شیر است، اگر گوشت با شیر (ترجیحاً شیر گاو) پخته شود، بهترین تقویت‌کننده برای قلب و بدن است البته درمان دیگر برای ضعف قلب به است. امام علی (ع) می‌فرمایند: «إذا ضعف المسلم فليأكل اللحم واللبن»[7] یعنی «هرگاه مسلمان ضعیف شود گوشت با شیر بخورد.» با توجه به روایت لازم نیست که این غذا همیشه مصرف شود بلکه باید زمان ضعف و موقع لزوم مصرف گردد حتی اگر ضعف به علت پیری باشد. غذای دیگری هم وجود دارد که گوشت را با ماست می‌پزند و به عقیده من آن‌هم مقوی است البته با گوشت و شیر تفاوت دارد. در روایت آمده: «شكا نبى من الانبياء إلى الله الضعف، فقال له: " اطبخ اللحم باللبن ". وقال: إنهما يشدان الجسم، قلت: هي المضيرة؟ - قال لا، ولكن اللحم باللبن الحليب.»[8] یعنی «پیامبری از پیامبران (ع) به‌سوی خدا از ضعف شکایت کرد و خداوند فرمود گوشت را با شیر بپز، و فرمود این‌ها بدن را تقویت می‌کنند، پیامبر پرسید آیا این همان مضیره است (که با ماست پخته می‌شود)، خداوند پاسخ داد نه، بلکه گوشت با شیر است.»

امام صادق (ع) از امام باقر (ع) روایت می‌کند: «شكا نوح عليه السلام الى ربه عز وجل ضعف بدنه فأوحى الله تعالى إليه اطبخ اللحم باللبن فكلها فانى جعلت القوة والبركه فيهما.»[9] یعنی «پیامبر (ص) فرمودند حضرت نوح (ع) به‌سوی خدا از ضعف بدنش شکایت کرد و خدا به او وحی فرمود گوشت را با شیر بپز و آن را بخور زیرا من قوت و برکت را در این دو قرار دادم.» بهترین گوشت، گوشت گوسفند و بهترین شیر، شیر گاو است. شاید بتوان نتیجه گرفت که راز طول عمر حضرت نوح (ع) همین غذا باشد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کسی که مبتلا به ضعف قلب یا بدن می‌شود، پس گوشت گوسفند را با شیر بخورد زیرا این بیماری و هر مشکلی که در بدنش است را از تکه‌تکه بدنش خارج می‌کند و بدنش را تقویت می‌کند و لثه را تقویت می‌کند، این را بگوید لا اله إلا الله وحده لا شريك له يحيي ويميت ويميت ويحيي وهو حي لا يموت، ده مرتبه قبل از آنکه بخوابد و تسبیح فاطمه زهرا (س) و آیت‌الکرسی و سوره توحید بخواند.»[10] این روایت اشاره به گوشت گوسفند می‌کند و شاید گفته شود که مراد از شیر هم شیر گوسفند است ولی مستفاد از روایات بهترین شیر، شیر گاو است چون از تمام گیاهان تغذیه می‌کند و درمان کل بیماری‌هاست. نکته مهم این روایت این است که می‌گوید این غذا بیماری‌ها را از بدن خارج می‌کند بنابراین این غذا درمان هم هست و به‌این‌علت که بیماری را خارج می‌کند سبب تقویت بدن می‌شود. در مورد گوشت شاید بتوان گفت که گوشت پرندگان را هم شامل می‌شود ولی گوشت گاو تصریح‌شده که بیماری‌زا است و شیر هم بهتر است که از گاو باشد و قبلاً خواندیم که گاو قرمز بهتر از گاو سیاه است و بیشتر مراد گاو بومی است.

 

سومین درمان شیر است، در روایت آمده: «كنت عند أبى عبد الله (ع) فقال له رجل وأنا أسمع: (جعلت فداك) إنى أجد الضعف في بدنى، فقال: عليك باللبن فانه ينبت اللحم ويشد العظم.»[11] یعنی «نزد امام صادق (ع) بودم، مردی به امام عرض می‌کند و من می‌شنوم، فدایت شوم من در بدنم ضعف احساس می‌کنم، امام فرمودند شیر بخور زیرا گوشت را می‌رویاند و استخوان را تقویت می‌کند.» شاید مراد از ضعف که در روایت آمده همان لاغری باشد و این توصیه برای درمان لاغری است و یا مراد از روییدن گوشت و تقویت استخوان همان تقویت بدن باشد و شاید لازمه روییدن گوشت و تقویت استخوان، تقویت بدن باشد.

 

چهارمین درمان حلیم است، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «عليكم بالهريسة فإنها تنشط للعبادة أربعين يوما وهي من المائدة التي أنزلت على رسول الله صلى الله عليه وآله.»[12] یعنی «بر شما باد حلیم زیرا این سبب نشاط برای عبادت می‌شود به مدت چهل روز و این همان مائده‌ای است که بر پیامبر (ص) نازل‌شده.» مائده‌ای که بر حضرت عیسی (ع) نازل شد ماهی بود و مائده‌ای که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد حلیم بود که حورالعین آن را درست کرده بود و پیامبر از آن خوردند و نیروی چهل مرد را پیدا کردند.

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «نزل علي جبريل (ع) ، فأمرني بأكل الهريسة ، لاشد ظهري وأقوي بها على عبادة ربي.»[13] یعنی «جبرئیل بر من نازل شد و مرا امر کرد به خوردن حلیم تا کمرم را تقویت کنم و قدرت پیدا کنم تا پروردگار را عبادت کنم.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «إن نبيا من الانبياء شكا إلى الله الضعف وقلة الجماع فأمره بأكل الهريسة.»[14] یعنی «پیامبری از پیامبران به خدا از ضعف و کم هم‌بستر شدن شکایت کرد و خداوند به او امر فرمود که حلیم بخورد.» حلیم همان پختن گوشت با گندم یا جو است.

 

پنجمین درمان سویق است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «من شرب سويقا أربعين صباحا امتلات كتفاه قوة.»[15] یعنی «کسی که چهل روز سویق بخورد دو کتف او پر از نیرو می‌شود.» سویق نشسته تقویت‌کننده دست و کتف (بالای بدن) و سویق شسته تقویت‌کننده پاها (پایین بدن) است. برای شستن سویق آن را در آب بخیسانید سپس آب آن را خالی کنید و این کار را سه یا هفت مرتبه انجام دهید و درنهایت آن را در پارچه‌ای بگذارید تا خشک شود.

امام کاظم (ع) می‌فرمایند: «السويق إذا غسلته سبع مرات ... يذهب بالحمى وينزل القوة في الساقين والقدمين.»[16] یعنی «اگر سویق هفت مرتبه شسته شود ... تب را برطرف می‌کند و نیرو را در دو ساق پا نازل می‌کند.» در بعضی روایات آمده سویق سه مرتبه شسته شود[17] . توجه شود که ابتدا باید سویق تهیه شود سپس شسته شود نه اینکه آرد را بشویید سپس سویق درست کنید.

 

ششمین درمان کواکب است، در روایت آمده: «أي شيء تطعم عيالك في الشتاء؟ قال : قلت : اللحم ، قال : إن لم يكن اللحم؟ قال : قلت : السمن ، قال : ما يمنعك من الكواكب؟ فإنه أقوى في الجسد كله يعني المثلثة وهي قفيز أرز وقفيز حمص وقفيز باقالاء أو غيره يدق جميعا ويطبخ ويتحسى به كل غداة.»[18] یعنی «امام صادق (ع) به او (راوی) فرمود در زمستان چه چیزی به خانواده‌ات می‌دهی به‌عنوان غذا؟ عرض کردم گوشت، امام فرمود اگر گوشت نباشد؟ عرض کردم روغن زرد، امام فرمودند چرا کواکب استفاده نمی‌کنی، این قوی‌تر است در بدن، مقداری برنج و مقداری نخود و مقداری هم باقلی یا غیرازآن (چیزهای مانند ماش یا عدس) را بکوبید سپس پخته شود و به‌عنوان سوپ هرروز صبح، صبحانه این را قرار بدهید.» کواکب چیزی شبیه آش امروزی است با این تفاوت که مواد آن اول کوبیده یا آسیاب می‌شود سپس پخته می‌شود.

 

هفتمین درمان به است، بهترین تقویت‌کننده برای قلب به است، حتی برای کسانی که ترس دارند مخصوصاً اگر با هسته باشد.

در روایت آمده: «عليك باكل السفرجل الحلو مع حبه فانه يقوى الضعف ويطيب المعدة ويزكي المعدة»[19] یعنی «بر شما باد خوردن به شیرین با دانه‌اش زیرا این ضعف را تقویت می‌کند و برای معده مفید است و معده را بزرگ می‌کند.» در روایت دیگر آمده: «السفرجل يفرج المعدة»[20] یعنی «به معده را بزرگ می‌کند.»

بچه‌هایی که غذا نمی‌توانند بخورند یا شیر را زود برمی‌گردانند و معده آن‌ها کوچک است به آن‌ها به یا آب به بدهند.

در روایت آمده: «اكل السفرجل يزيد في قوة الرجل ويذهب بضعفه.»[21] یعنی «خوردن به مرد را تقویت می‌کند و ضعف را از بین می‌برد.» چون در این روایت اشاره به مرد شده این احتمال وجود دارد که مراد قدرت جنسی مرد بوده باشد ولی چون روایت قبلی اختصاص به مرد نداشت شاید بتوان گفت که به با هسته تقویت‌کننده عمومی و بدون هسته تقویت‌کننده جنسی است. نکته دیگر اینکه شاید راز تقویت‌کننده بودن به در این است که معده را سالم می‌کند زیرا اگر معده غذا را خوب هضم کند بدن تقویت می‌شود.

 

هشتمین درمان سوره قیامت است، اگر با آب گلاب و زعفران سوره قیامت نوشته شود در یک ظرف و با آب شسته شود و نوشیده شود فرد ضعیف را تقویت می‌کند.[22]

توصیه‌ها برای تقویت بدن در روایات

توصیه اول، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «شرب الماء من قيام بالنهار أقوى وأصح للبدن.»[23] یعنی «نوشیدن آب در حال ایستاده در روز مقوی‌تر است برای بدن و سبب سلامتی بدن می‌شود.» البته ایستاده نوشیدن آب در شب می‌تواند بسیار مضر باشد و سبب بیماری سیروز کبدی شود و روایت آن در جلد اول آمده.

 

توصیه دوم، امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: «لا تدخل الحمام إلا وفي جوفك شئ يطفئ به عنك وهج المعدة وهو أقوى للبدن ولا تدخله وأنت ممتلئ من الطعام.»[24] یعنی «وارد حمام نشو مگر اینکه مختصر چیزی در درون تو باشد، این مقدار غذا سبب می‌شود که گرمی معده خاموش شود و این برای بدن مقوی‌تر است و وارد حمام نشو در حال سیری مفرط.»

 

توصیه سوم، در روایت آمده: «أنه احتجم ، فقال : يا جارية هلمي ثلاث سكرات ، ثم قال إن السكر بعد الحجامة يرد الدم الطمي ويزيد في القوة.»[25] یعنی «امام صادق (ع) حجامت کردند سپس فرمودند ای دختر (خطاب به دختر یا کنیز) سه قند برای من بیاور، امام فرمودند خوردن شکر بعد از حجامت خون زیاد (در روایتی تازه) برمی‌گرداند و نیرو را زیاد می‌کند.»

 

چاقی

امروزه مردم بیشتر به چاقی مبتلا هستند تا لاغری، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «لا تسمنوا تسمن الخنازير للذبح.»[26] یعنی «چاق نشوید مانند خوک‌ها برای کشتن و ذبح کردن.» این روایت اشاره دارد به ضررهای چاقی که باعث مرگ می‌شود.

 

اولین درمان کم کردن غذا است

اولین روش کم کردن غذا، حضرت عیسی (ع) می‌فرمایند: «يا بنى إسرائيل لا تأكلوا حتى تجوعوا، وإذا جعتم فكلوا ولا تشبعوا، فانكم إذا شبعتم غلظت رقابكم، وسمنت جنوبكم، ونسيتم ربكم.»[27] یعنی «ای بنی‌اسرائیل نخورید تا گرسنه شوید و هر وقت گرسنه شدید بخورید، وقتی غذا خوردید آن‌قدر نخورید که سیر شوید، زیرا اگر سیر شوید گردن شما کلفت می‌شود و قسمت پایین بدن چاق می‌شود و پروردگار خود را فراموش می‌کنید.»

حضرت علی (ع) در وصیت به امام حسن (ع) می‌فرمایند: «لا تجلس على الطعام إلا وأنت جائع، ... فإذا استعملت هذا استغنيت عن الطب.»[28] یعنی «نخورید تا گرسنه شوید ... اگر این کار را بکنید از طب بی‌نیاز می‌شوید.»

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «أطولكم جشاء في الدنيا أطولكم جوعا في الآخرة أو قال: يوم القيامة.»[29] یعنی «کسانی که بیشتر از بقیه در دنیا سیرند در آخرت بیشتر از بقیه گرسنه خواهند بود.»

 

دومین روش کم کردن غذا، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ليس لابن آدم بد من أكلة يقيم بها صلبه فإذا أكل أحدكم طعاما فليجعل ثلث بطنه للطعام وثلث بطنه للشراب وثلث بطنه للنفس.»[30] یعنی «برای بنی‌آدم چاره‌ای نیست و باید غذا بخورد تا کمرش راست شود، زمانی که غذا می‌خورید یک‌سوم شکم برای غذا و یک‌سوم شکم برای نوشیدن و یک‌سوم شکم برای نفس کشیدن.» در روایت دیگر به‌جای شکم معده آمده و به‌احتمال‌زیاد در این روایت مراد از شکم همان معده است.

 

دومین درمان پرهیز از غذای رنگارنگ است، در روایت آمده: «أكلت عند أبي عبد الله عليه السلام فاتي بلون فقال: كل من هذا فأما أنا فما شئ أحب إلي من الثريد ولوددت أن الاسفاناجات حرمت.»[31] یعنی «نزد امام صادق (ع) غذا خوردم و غذا رنگارنگ آوردند امام فرمودند از این غذا بخور من از این غذاهای رنگارنگ نمی‌خورم و چیزی نزد من محبوب‌تر از ثرید (سرکه و روغن‌زیتون که در آن نان می‌ریزند) نیست و دوست داشتم که غذاهای رنگارنگ حرام می‌شد.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ما شئ أحب إلي من الثريد، ولم أجد أوفق منه، ولوددت أن الاسفاناجات حرمت.»[32] یعنی «چیزی نزد من محبوب‌تر از ثرید نیست و چیزی موافق‌تر از آن نیافتم و دوست داشتم که غذاهای رنگارنگ حرام می‌شد.»

ثرید بیشتر سرکه و مقداری روغن‌زیتون است که در آن تکه‌های نان هم می‌ریزند. سرکه برای مغز و قلب مفید است و انگل‌ها را می‌کشد و در روایت آمده: «يحيى القلب.»[33] یعنی «سرکه قلب را زنده می‌کند.» روغن‌زیتون هم چون حاوی چربی خوب است برای قلب مفید است، در طب سنتی گفته می‌شود که سرکه سرد است و برای قلب مضر است و این با روایات ما منافات دارد در روایت آمده: «عليك بخل الخمر فاغمس فيه»[34] یعنی «بر شما باد سرکه خمر و در آن غوطه‌ور شوید»، سرکه غذای پیامبران و ائمه (ع) بوده. ماست هم اگر با مصلح آن‌که زنیان است استفاده شود مشکلی ندارد.

بهترین سرکه، سرکه خمر است، سرکه‌ای است که ابتدا تبدیل به خمر شود سپس تبدیل به سرکه شود، در تهیه این سرکه نباید با اضافه کردن چیزی و به‌طور مصنوعی آن را به سرکه تبدیل کرد، در روایت آمده: «كلوا خل الخمر ما انفسد، ولا تأكلوا ما أفسدتموه أنتم»[35] یعنی «سرکه خمری را بخورید که خود فاسد شده نه آنکه خودتان فاسد کرده‌اید» ابتدا انگور یا آب انگور را در ظرفی ریخته و بگذارید، پس از سه روز تبدیل به خمر می‌شود و تمام مواد آن می‌آید بالا (انقلاب اول) و پس از نود روز اگر نگهدارید مواد آن پایین می‌آید و ترش‌مزه می‌شود (انقلاب دوم) و سرکه به دست می‌آید، در روایات آمده سرکه خمر از شش چیز درست می‌شود انگور، خرما، انجیر، جو، عسل و یک‌چیز دیگر که به خاطر ندارم.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo