< فهرست دروس

درس مهدویت استاد طبسی

97/10/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ابدال/ ابدال در کلام و روایات شیعه

منابع روایت جابر جعفی:1. الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، ص476، ح502

2. تاج الموالید: با کمی تفاوت «و یبایعوه من النجباء و الابدال و الاخیار، کلهم شاب لا کهل فیهم ثمّ يصير إليه شيعته من أطراف الأرض تطوى لهم طيّا حتّى يبايعوه، و يكون دار ملكه الكوفة، و أكثر مقامه صلوات اللّه عليه بها». با ایشان بیعت می‌کنند از نجبا و ابدال و اخیار، همه‌ی آن‌ها جوان هستند.[1] و هیچ سالخورده‌ای در بین آنان نیست پس شیعیان از اطراف زمین به او می‌پیوندند[2] زمین به اراده آن‌ها حرکت می‌کند تا با ایشان بیعت کنند، و دار الحکومه ایشان کوفه میباشد، و اکثر عمر شریفشان را در کوفه هستند.[3]

3. إثبات الهداة: ج 3 ص 517- 518 ب 32 ف 11 ح 378- از غيبة طوسي.4. بحار الانوار، ج 52 ص 334 ب 27 ح 64- از غيبة طوسي.5. منتخب الأثر: ص 468 ف 6 ب 11 ح 2- از غيبة طوسي

6. معجم الأحاديث الإمام المهدي علیه‌السلام، ج‌4، ص445

بررسی سند روایت:

عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عُقْبَةَ النَّهْمِي‌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْبَنَّاءِ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام

احمد بن عمر بن مسلم

شخصی به این نام و عنوان در کتب رجالی نمی‌باشد امّا به عنوان احمد بن عَمرو بن مسلم است که او هم توثیق ندارد و مهمل است.

حسن بن عقبه نهمی: ایشان هم مهمل است.

ابی اسحاق بناء: ایشان هم مهمل است.

جابر بن یزید جعفی:

هر آنچه مدح و توثیق در مورد ایشان نقل بشود، کم است. در عظمت ایشان همین کفایت می‌کند که در مقدمه صحیح مسلم نقل می‌کند که احادیث ایشان از امام باقر علیه‌السلام از رسول الله صلی‌الله علیه و آله است. در مورد احادیثی که حفظ بوده ده هزار، پنجاه هزار و هفتاد هزار گفته شده است و می‌گوید آنها اعتبار ندارد، چون قائل به رجعت است. و این روایاتی است که شنیده و نقل کرده است در حالی که امام علیه‌السلام سه دسته روایات به او تعلیم دادند، یک دسته روایاتی که امام علیه‌السلام به او فرمودند اگر تا امویون زنده هستند، اگر نقل کنی مورد لعن هستی و اگر امویون سقوط کردند، نقل نکنی مورد لعن هستی؛ یک دسته روایاتی که امام علیه‌السلام به او فرمودند هیچگاه نقل نکن و یک دسته روایاتی که امام علیه‌السلام به او فرمودند می‌خواهی نقل کن.

مرحوم مامقانی می‌فرماید: روی تسعین ألف حدیث.

عامه او را نمی‌پذیرند چون ایشان قائل به رجعت است. عامه می‌گویند: غلو در رفض کسی که اعتقاد به رجعت است، طبق نظر آن‌ها کسی که اعتقاد به بازگشت امیر مومنان علیه‌السلام به دنیا داشته باشد احادیثش را پذیرفته نیست و او را از افسق فاسقین می‌دانند امّا کسی که از امیر مومنان علیه‌السلام برگردد و ایشان را سب و لعن کند او را ثقه می‌دانند. حریز بن عثمان حمصی بعد از نماز صبح و عشاء هفتاد مرتبه امیر مومنان علیه‌السلام را لعن می‌کرد امّا با این وجود در مورد او گفتند: ثقة ثقة ثقة. ایشان به عنایت خداوند علم به مغیبات داشت و پیشگوئی می‌کرد، آنقدر شهرت پیدا کرده بود که هشام دستور احضار او را داد تا او را بکشند ولی او خودش را به دیوانگی زد. ایشان از شخصیت‌های نادر شیعه است.

 


[1] حکیم بن سعد می‌گوید از علی علیه‌السلام. شنیدم فرمودند: إن اصحاب القائم شباب لا کهول فیهم الا کالکحل فی العین او کالملح فی الزاد و اقل الزاد الملح
[2] این حرف مرحوم حر عاملی را تایید می‌کند که می‌فرماید: خروج حضرت از مکه با سیصد و سیزده نفر نیست، اقل آن صد هزار نفر است.
[3] سوال: آیا امام زمان بیت المقدس هم می‌آیند؟ جواب استاد: روایتی در این زمینه نداریم البته ممکن است مدینه مشرف شوند، دقت کنید بعضی مسائل است که از جائی دیگر نشأت می‌گیرد مثلا مشهور است که نزول حضرت عیسی علیه‌السلام به بیت المقدس است در حالی که این مطلب در روایات ما نیست، دستانی در کار بود که بیت المقدس را بر مکه برتر نشان دهند: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: كُنْتُ قَاعِداً إِلَى جَنْبِ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام وَ هُوَ مُحْتَبٍ‌ مُسْتَقْبِلُ الْكَعْبَةِ فَقَالَ أَمَا إِنَّ النَّظَرَ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ فَجَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ بَجِيلَةَ يُقَالُ لَهُ عَاصِمُ بْنُ عُمَرَ فَقَالَ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام إِنَ‌ كَعْبَ‌ الْأَحْبَارِ كَانَ‌ يَقُولُ‌ إِنَّ الْكَعْبَةَ تَسْجُدُ لِبَيْتِ الْمَقْدِسِ فِي كُلِّ غَدَاةٍ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام فَمَا تَقُولُ فِيمَا قَالَ كَعْبٌ فَقَالَ صَدَقَ الْقَوْلُ مَا قَالَ كَعْبٌ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام كَذَبْتَ وَ كَذَبَ كَعْبُ الْأَحْبَارِ مَعَكَ وَ غَضِبَ قَالَ زُرَارَةُ مَا رَأَيْتُهُ اسْتَقْبَلَ أَحَداً بِقَوْلِ كَذَبْتَ غَيْرَهُ ثُمَّ قَالَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بُقْعَةً فِي الْأَرْضِ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْهَا ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ نَحْوَ الْكَعْبَةِ وَ لَا أَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهَا لَهَا حَرَّمَ اللَّهُ الْأَشْهُرَ الْحُرُمَ فِي كِتَابِهِ‌ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَةٌ لِلْحَجِّ- شَوَّالٌ وَ ذُو الْقَعْدَةِ وَ ذُو الْحِجَّةِ وَ شَهْرٌ مُفْرَدٌ لِلْعُمْرَةِ وَ هُوَ رَجَبٌ. زراره می‌گوید: خدمت امام باقر علیه‌السلام در مسجد الحرام نشسته بودم و ایشان خود را جمع کرده، مقابل کعبه نشسته بودند بعد امام علیه‌السلام به من فرمود: نظر به کعبه عبادت است در این بین شخصی از بجیله به نام عاصم بن عمر خدمت امام آمد و عرض کرد: کعب الاحبار می‌گوید: کعبه هر روز به بیت المقدس سجده می‌کند، امام علیه‌السلام فرمود: نظر تو در مورد آنچه او می‌گوید چیست؟گفت: آنچه کعب گفته درست است. امام علیه‌السلام فرمود: تو و او هر دو دروغگو هستید و امام علیه‌السلام عصبانی شد. زراره می‌گوید: در مدتی که با امام باقر علیه‌السلام بود ندیده بودم با کسی اینطور برخورد کند. بعد امام علیه‌السلام. فرمودند: زمینی را خداوند عز وجل محبوبتر از کعبه برای خود خلق نکرده است و با کرامت‌تر از کعبه نیست، به خاطر همین کعبه است که چهار ماه را حرام قرار داد در کتاب خود در روزی که آسمان‌ها و زمین را خلق کرد، سه ماه متوالی ذی العده و ذی الحجه و محرم و ماه مفرد برای عمره و آن رجب است

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo