< فهرست دروس

درس مهدویت استاد طبسی

94/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: منابع روایت اول / روایت اول / باز یا بسته بودن درب توبه در زمان ظهور امام زمان(ع)

ب) منابع روایت:

1.کتاب الغیبة مرحوم نعمانی، باب13، حدیث22 (قرن4 هجری) و قبل از آن در کتبی که راجع به امام زمان نوشته شده مانند الامامه و التبصره نمی باشد.

2.کتاب الرجعه مرحوم استرابادی (م 1088)، صفحه107، حدیث98. یعنی ازقرن4 تا قرن11 در کتب متعددی که راجع به امام زمان در طول این مدت نوشته شده است این روایت نیامده؛ با اینکه نه شخصیت مرحوم نعمانی و نه کتاب ایشان مجهول نمی باشد.

3.کتاب اثبات الهداة مرحوم حر عاملی، جلد3، صفحه ی505

4.کتاب حلیة الابرار مرحوم شبه، جلد5، صفحه ی319و357

5.کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی، جلد52، صفحه ی348

6.کتاب بشارة الاسلام مرحوم کاظمی (م 1344ه.ق)

7. معجم الاحادیث امام مهدی، جلد4، صفحه ی386، سومین روایت

معمولا به تعدد نقل یا عدم تعدد نقل توجه کرده و کثرت نقل را به عنوان مؤید بر اعتنای به روایت قرار می‌دهند. اما راجع به این روایت، از آن جائی که شواهد و امارات صدق دارد و قوت متن دارد، نمی توان به صرف عدم کثرت نقل آن را رد کرد؛ حتی اگر از لحاظ سند هم ضعیف باشد.

ج) بررسی سندی روایت:

أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا بْنِ شَيْبَانَ قَالَ حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ كُلَيْبٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ ع یقول

1. مرحوم محمد بن ابراهیم نعمانی

هیچ شک وشبهه ای درجلالت ایشان نیست.

2. احمد بن محمد بن سعید ابن عقده

ایشان زیدی مذهب ولی کثیر الروایه در شیعه می باشد. او شخصیت بزرگ و ثقه می باشد. مرحوم نعمانی در مقدمه ی همین کتاب در مورد ایشان می فرماید: هذا الرجل ممن لایطعن علیه فی الثقة و لا فی العلم بالحدیث و الرجال. مرحوم نجاشی هم از ایشان تجلیل کرده و کسی ایشان را جرح نکرده است.

3. یحیی بن زکریا ابن شیبان

ایشان نیز ثقه می باشد .

نظر مرحوم خوئیرحمه‌الله :

قال النجاشي: يحيى بن زكريا بن شيبان أبو عبد الله الكندي العلاف، الشيخ الثقة الصدوق، لا يطعن عليه، روى أبوه الحديث عن الحسين بن أبي العلاء، و محمد بن حمران، و كليب بن معاوية، و صفوان بن يحيى، و روى عنه ابنه يحيى، له كتب، منها: كتاب الفضائل أخبرنا محمد بن جعفر قال: حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد قال: حدثنا يحيى بن زكريا بن شيبان. و عد الصدوق (قدس سره) في روايته عن محمد بن عبد الله الكوفي أبا عبد الله الكندي من غير الوكلاء ممن وقف على معجزات صاحب الزمانعلیه‌السلام و رآه، و الظاهر أنه يحيى بن زكريا بن شيبان، كمال الدين: الجزء 2، الباب 43، في ذكر من شاهد القائم و رآه و كلمه، الحديث 16.[1]

ایشان جزو کسانی است که معجزات امام زمان را دیده و نقل کرده است و همچنین کمال الدین ایشان را جزء کسانی ذکر می‌کند که امام زمان را دیده و با ایشان صحبت کرده‌اند.

 


[1] معجم رجال الحدیث، ج20، ص48.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo