< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

99/07/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اصول عملیة/استصحاب/حجیت استصحاب/اخبار/روایت دیگر

روایاتی دیگر در کفایه و فرائد الاصول بیان شده است که از آن روایت:

الف: روایتی از امام علی علیه السلام است که: « من كان على يقين فشك فليمض على يقينه فان الشك لا ينقض اليقين»[1]

در روایتی دیگر از امام علی علیه السلام است « من كان على يقين فأصابه شك فليمض على يقينه، فإن اليقين لا يدفع بالشك»[2]

کسی که یقین به چیزی دارد و بعد شک کرد بر طبق همان یقین حرکت کند و عمل کند چه اینکه شک یقین را نقض نمی کند.

ب: « مكاتبة علي بن محمد القاساني: " قال: كتبت إليه - وأنا بالمدينة - عن اليوم الذي يشك فيه من رمضان، هل يصام أم لا؟ فكتب (عليه السلام): اليقين لا يدخله الشك، صم للرؤية وأفطر للرؤية "»[3]

قاسانی می گوید: نامه ای نوشتم (استاد رضازاده: نامه قاسانی به کسی نوشته است که معلوم نیست ) ( قاسانی می گوید: این نامه را در مدینه نوشتم) که نمی دانم امروز اول ماه رمضان است یا نه؟ آیا در این روز یوم الشک روزه گرفته می شود یا نه؟

در جواب نوشت: که شک داخل یقین نمی شود و اول ماه رمضان ماه را دیدی روزه بگیر و آخر ماه اگر ماه را دیدی روزه را افطار کن

اقول:

ظاهر این حدیث این است که با شک از یقین نمی شود دست برداشت.

از نظر سند و دلالت خدشه ای در استدلال به این حدیث است که مرحوم شیخ و مرحوم مشکینی اشاره می کنند که سند ضعیف است و دلالت این حدیث هم بر حجیت استصحاب خیلی مسلم نیست پس از حیث سند و دلالت این روایت خالی از خدشه نیست.

ج: مرحوم آخوند[4] در کفایه روایاتی بیان می کند که مفاد آنها حکم به طهارت کردن است تا وقتی علم به نجاست پیدا نشود و یا حکم به حلیت کردن است تا وقتی علم به حرمت پیدا نشود

مثل : « كلّ شيء طاهر حتى تعلم إنّه قذر» تا علم به نجاست و قذارت پیدا نکردی هر شی پاک است و مثل « الماء كله طاهر حتى تعلم إنّه نجس» همه آبها پاکند تا علم پیدا کنی که نجس است . مثل « كلّ شيء حلال حتى تعرف إنّه حرام» هر شی خوردنی حلال است تا وقتی که بشناسی آن شی حرام است

از همه این روایت استفاده می شود که با شک نمی شود دست از یقین برداشت و طبق یقین باید عمل شود تا وقتی که علم به خلاف پیدا بشود.

 


[4] کفایة الاصول، آخوند خراساني، ج1، ص398.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo