< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

98/10/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خلاصة المطالب

    1. نائینی از ترتب کاشف الغطاء جواب صغروی دادند که در ترتب در ما نحن فیه (یعنی مسافر نماز تمام را بجای قصر و مکلف جاهل نماز اخفاتی را بجای نماز جهری و بالعکس) چهار شرط لازم است و این چهار شرط منتفی است و شرط چهارم این بود شرط مهم مشروط عصیان اهم باشد و اگر مسافر ملتفت نباشد (که قصر بر او واجب است )تکلیفی ندارد و امر به نماز تمام متوجه او نیست و اگر ملتفت شد که قصر بر او واجب است نمی شود نماز تمام بخواند زیرا انقلاب موضوع می شود به این بیان که موضوع وجوب نماز تمام جهل مسافر به نماز قصر بود و دیگر جاهل نیست و جاهل که نبود فقط نماز قصر بر او واجب است.26/9/98

    2. مرحوم میلانی بر شرائطی که مرحوم نائینی در ترتب قائل بود اشکال داشتند ولی اشکالی که مرحوم نائینی بر شرط چهارم داشتند آن اشکال را قبول کردند چه شرط وجوب نماز تمام عصیان قصر مطلقا باشد و چه شرط مجرد ترک در زمان که جاهل است باشد چه اینکه ترکی که شرط وجوب تمام است ترک عن جهل باشد نه ترک عن عمد پس تا مسافر متوجه به جهل خودش نشود شرط محقق نمی شود و زمانی که جهل او بر طرف شد انقلاب در موضوع پیدا می شود یعنی جاهل نیست و وظیفه او فقط نماز قصر است.26/9/98

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo