< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

94/11/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حدیث اطلاق/اشکالات مرحوم آخوند/برائت/اصول عملیه
مرحوم نائینی فرمودند استدلال به حدیث اطلاق صحیح نیست زیرا این حدیث بیان کننده اباحه قبل از ورود شریعت می باشد.
مرحوم آقای خوئی طبق نقل مصباح بر کلام استادشان اشکال می کنند.
«هذا وفيه من البعد ما لا يخفى، لأن بيان الاطلاق الثابت عقلا قبل ورود الشرع لغو لا يصدر من الإمام (ع)، إذ لا تترتب عليه ثمرة وفائدة فلا يمكن حمل الرواية عليه، مضافا إلى أن ظاهر الكلام الصادر من الشارع أو ممن هو بمنزلته كالإمام (ع) المتصدي لبيان الأحكام الشرعية هو بيان الحكم الشرعي المولوي لا الحكم العقلي الارشادي».[1]
می فرمایند کلام مرحوم نائینی برگشتش به این است که بگوییم این کلامی که از امام صادر شده است لغو است زیرا اثبات اباحیه اصلیه قبل از شریعت، بعد از آمدن شریعت فایده ای ندارد زیرا بعد از شریعت مردم مکلفند به شریعت عمل کنند نه اینکه به اباحه قبل از شریعت عمل کنند.
و ثانیا این بر خلاف ظاهر کلام است و معنایی که خلاف ظاهر است نیاز به قرینه دارد اما اینکه بیان مرحوم نائینی خلاف ظاهر است بخاطر این است که کلامی که از شارع صادر می شود ظهور در این دارد که شارع در بیان حکم شرعی مولوی است نه اینکه در مقام بیان حکم عقلی ارشادی باشد.
نظر مرحوم میلانی
مرحوم آیة الله میلانی قائل بودند می توان به حدیث اطلاق برای برائت استدلال کرد.
قبل از بيان ايشان، بايد مقدماتي را ذكر كنيم:
1-می فرمایند قضایای شرعیه همگی ظهور در جعل و انشاء دارند و تشریعیه هستند نه ارشادیه پس حمل قضیه شرعیه بر اخبار خلاف دو ظاهر است یکی اینکه حمل بر اخبار شده است و حال آنکه ظاهرش انشاء است و دیگر اینکه حمل بر ارشاد می شود در حالیکه ظاهرش تشریعیه است.
2-ظهور غایت در این است که غایت قید حکم است نه قید موضوع و الا نیاز به قرینه دارد.
3-اباحه سه قسم است:
الف: لاحرجیة عقلیه در اشیاء در برابر قول به حظر که می گویند در افعال غیر ضروری قبل از آمدن شریعت باید احتیاط کرد تا شریعت بیاید.
ب: اباحه واقعیه شرعیه که یکی از احکام خمسه است؛ این اباحه برای اشیاء به عنوان اولیه جعل شده است.
ج: اباحیه شرعیه ظاهریه که برای اشیاء جعل شده است اما به عنوان ثانویه یعنی شیئی که حکم واقعی اش مجهول باشد برایش اباحیه ظاهریه جعل شده است.
4-ورود (حتي يرد) يا ثبوتي است که به معناي صدور است و يا اثباتي است كه به معناي وصول است و نهي بنا بر اينكه ورود ثبوتي باشد، نهي انشائي است و بنابراينكه ورود اثباتي باشد، نهي فعلي (به ما برسد) است.
فنقول:
کل شیء مطلق یک قضیه شرعیه است و حملش بر إخبارِ قبل از شریعت- کما اینکه محقق نائینی فرمودند -خلاف ظاهر است مضافا به آنچه از مصباح نقل کردیم که فرمودند بیان مرحوم نائینی مستلزم لغویت کلام شارع است و ثانیا ظاهر قضای شرطیه این است که در مقام بیان حکم مولوی است نه حکم ارشادی.
پس سه اشکال بر مرحوم نائینی وارد شد دو خلاف ظاهر و یکی هم لغویت.
پس حديث در مقام بيان جعل اباحه براي مكلفين مي باشد، چه واقعي باشد و چه ظاهري و ورود هم يا ثبوتي است يا اثباتي. در نتيجه صور مساله چهار چيزي مي باشد. بعد مرحوم آيت الله ميلاني با سبر و تقسيم سه قسم را را مي كنند و يك قسم را ثابت مي كردند.

التقرير العربي:
و اورد علیه مصباح بما نصه: «هذا وفيه من البعد ما لا يخفى، لأن بيان الاطلاق الثابت عقلا قبل ورود الشرع لغو لا يصدر من الإمام (ع)، إذ لا تترتب عليه ثمرة وفائدة فلا يمكن حمل الرواية عليه، مضافا إلى أن ظاهر الكلام الصادر من الشارع أو ممن هو بمنزلته كالإمام (ع) المتصدي لبيان الأحكام الشرعية هو بيان الحكم الشرعي المولوي لا الحكم العقلي الارشادي».[2]
افاد السيد الاستاذ محقق اليلاني: صحة الاستدلال برواية «كل شيء مطلق حتي يرد فيه نهي».
مقدمات:
احدها: ان قضايا الشرعية كلها ظاهرة في الجعل و الانشاء و تكون تشريعية لا الخبرية فالحمل علي الاخبار يكون خلاف الظاهر.
و ثانيها: ظهور الغاية كونها قيدا للحكم لا الموضوع.
و ثالثها: الاباحة علي اقسام ثلاثة:
1.اللاحرجية العقلية في الاشياء قبل ورود لاشرع، مقابل الحظر؛
2.اباحة الواقعية الشرعية المجعول للاشياء بعناوينها الاولية؛
3.الاباحة الشرعية الظاهرية، المجعول للاشياء بعناوينها الثانوية.
رابعها: الورود اما ثبوتي «الصدور» و اما اثباتي «الوصول».
و النهي الانشائي علي الاول و فعلي علي الثاني.
فنقول: «كل شيء مطلق...» قضية شرعية و حملها علي الاخبار عما قبل الشريعة كما افاده محقق النائيني تكون خلاف الظاهر، مضافا الي ما تقدم في هذه جلسة عن المصباح من الايرادين: ان اللغوية و بيان حكم الارشادي فلامحالة تكون لبيان جعل الاباحة للمكلفين واقعية كانت الاباحة ام ظاهرية.
و الورود اما ثبوتي و اما اثباتي فتكون الصور اربعة.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo