< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

92/09/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:حجیت ظن/حجیت ظواهر/خلاصه
26- حدیث ثقلین نزد فریقین متواتر است.
27- تحریف در نزد اهل سنت با قطع نظر از روایات نسخ تلاوت؛ قائل کمی دارد که حشویه نام دارند اما با توجه به قول به نسخ تلاوت؛ اکثر اهل سنت قائل به تحریف می باشند اما در نزد شیعه بعضی از اخباریین قائل به تحریف بوده اند.
28- مختار ما این است که قرآن تحریف نشده است.
29- کُتّاب وحی آیات قرآن، در وقت نزول آیات هجده نفر تا چهل نفر ذکر شده اند.
30- آغا بزرگ تهرانی فرمودند جمع بین آنچه که از حاجی نوری شنیده ام و از عمل وی دیده ام نتیجه اش این است که ایشان منکر تحریف قرآن می باشند.
31- مختار ما این شد که در قرآن تحریفی واقع نشده است و نسبت تحریف به صاحب فصل الخطاب مطلقا(به شکل کلی) صحیح نیست یا ایشان از اول عمر قائل به تحریف نبوده اند و یا در اواخر عمر از این عقیده برگشته اند.
32- نبوی، شارح صحیح مسلم این حدیث معتبر«خلفائی اثنا عشر کلهم من القریش» و امثال این حدیث را چند توجیه کردند تا آن را با عقیده اهل نست وفق دهد و همه آنها مردود است.
33- علامه طباطبایی نسبت به آیه«فان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء» فرمودند بین شرط و جزا تناسب وجود دارد و اینکه مرحوم آخوند فرمودند ممکن است بخاطر اینکه تناسبی بین صدر و ذیل در بعضی از آیات نیست، تحریف واقع شده باشد مردود است.
34- جمیع آیات حجت می باشند الا اینکه وقتی می گوییم آیات الاحکام حجت می باشند به این معناست که این آیات منجز حکمی است که آن را بیان می کنند و اینکه می گوییم بقیه آیات از داستانها و خصوصیات جهنم و بهشت حجت هستند به این معنا است که باید به صحت این مطالب اعتقاد داشته باشیم.
35- تحریف بر فرض اینکه واقع شده باشد مانع حجیت ظواهر قرآن نیست یا بخاطر آنچه صاحب کفایه فرمودند که ما علم نداریم خللی از ناحیه تحریف به آیات وارد شده باشد و یا بخاطر ارجاع ائمه علیهم السلام به همین قرآن؛ این نشان می دهد اگر تحریف هم واقع شده باشد این تحریف مضر به حجیت قرآن موجود نیست.
36- مختار ما این شد که تحریف لفظلی در قرآن واقع نشده است و بر فرض اینکه واقع شده باشد مانع عمل به ظواهر قرآن نیست و بحث ما هم در حجیت ظواهر می باشد.
37- تبیان و مبانی الاستنباط حجیت ظواهر قرآن را با شش دلیل ثابت کردند.
38- مختار ما این شد که ما بر حجیت ظواهر قرآن دلیل داریم مانند ظواهر سنت لکن قبل از عمل به ظواهر قرآن و سنت باید از قرینه بر خلاف فحص شود اگر در روایات مخصصی پیدا نشد می توانیم به آیات و سنت عمل کنیم.
39- فصل الخطاب فی تحریف الکتاب در پنج قسمت می باشد سه مقدمه دارد و دو باب، در باب اول دوازده دلیل بر تحریف بیان می کند و در باب دوم ادله عدم تحریف را بیان می کند.
40- مشهور بین علماء شیعه این است که آنچه در فصل الخطاب بیان شده است مثبت تحریف قرآن نیست لذا عده ای فصل الخطاب که ظاهرش اثبات تحریف است را رد کرده اند و اولین شخصی که رد بر این کتاب نوشته است شخصی به نام معرب تهرانی می باشد و بعد از ایشان هم علماء در رد این کتاب مطالبی نوشته اند مانند علامه بلاغی در مقدمه تفسیر آلاء الرحمن و علامه مجاهد سید مرتضی عسکری در جلد دوم کتاب قرآن الکریم و روایات المدرستین از صحفه شازده به بعد و در جلد سوم از ص 111 تا آخر کتاب مطالبی را در رد فصل الخطاب بیان کرده اند و از بقیه بهتر این مطلب را بررسی کرده اند و فرموده اند این روایات یا سندا ضعیف می باشند و یا دلالة علاوه بر اینکه معارض اقوی هم دارند.
41- در اینکه قصد حاجی نوری از نوشتین این کتاب چه بوده است اختلاف است مشهور می گویند که قصد ایشان اثبات تحریف بوده است اما آغا بزرگ در نقباء البشر ج 2، ص 550 و در کتاب الذریعه فرموده اند قصد ایشان اثبات عدم تحریف قرآن بوده است و می خواسته بگوید تمام آنچه در تحریف وجود دارد همین روایات می باشد و اینها هم اثبات تحریف نمی کند. دلیل قول اول تصریح در مقدمه کتاب در یک مورد و ظاهر عبارات دیگر ایشان بر تحریف می باشد و دلیل آغا بزرگ هم این بود که فرمودند من شش سال در خدمت ایشان بودم و قول و فعل ایشان دلالت بر این داشت که قائل به تحریف نیستند.
42- آنچه که در فصل الخطاب آمده است دلالت بر تحریف ندارد زیرا این ادله ضعیف هستند و معارض با ادله اقوی می باشند اما قصد حاجی نوری از نوشتن این کتاب ممکن است گفته شود که در ابتدای امر قصدش اثبات تحریف بوده است ما آخر عمر از این عقیده برگشته است و بر این عقیده بوده است که آنچه در این کتاب نوشته است مثبت عدم تحریف قرآن می نمی باشد.
التقریر العربی
و قد ذکر فیه من المهمات ما یلی:
26- حدیث الثقلین متواترة من طرق الفریقین. 2/9/92
27- التحریف لدی العامة مع قطع النظر عن روایات نسخ التلاوة القائل به بعض منهم الحشویه، و اما مع التوجه بنسخ التلاوة القائل به اکثرهم، و اما لدی الشیعه بعض الاخباریین. 2/9/92
28- المختار هو عدم التحریف فی القرآن. 2/9/92
29- کتّاب الوحی و آیات القرآن عند النزول 18 الی 40 نفراً. 2/9/92
30- آغابزرگ تهرانی: الجمع بین ما سمعته من النوری، و ما رایته من عمله، تقتضی اکاره تحریف القرآن. 3/9/92
31- المختار هو عدم وقوع التحریف فی القرآن، و عدم صحة نسبة التحریف الی صاحب فصل الخطاب الی آخر عمره. 4/9/92
32- توجیه شارح صحیح مسلم قول رسو الله: «خلفائی اثنا عشر خلیفة کلهم من قریش». 4/9/92
33- المیزان: التناسب بین الشرط وا لجزاء فی آیة «فان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء» ثابت. 6/9/92
34- جمیع ایات القرآن حجة، و لکن معنی الحجیة بالنسبة الی آیات الاحکام غیر معناها فی غیرها. 9/9/92
35- التحریف علی فرض وقوعه، لایمنع عن حجیة الظواهر، اما لما افاده فی الکفایة من عدم العلم بوقوع الخلل فیها بذلک، و اما لارجاع الائمة علیهم السلام الی القرآن و اثبات احکام له کما عن المنتقی. 9/9/92
36- المختار هو عدم وقوع التحریف اللفظی فی القرآن، و علی تقدیره لایمنع علی الاخذ بظواهر القرآن. 9/9/92
37- ثبت حجیة ظواهر القرآن بادلة ستة کما عن تبیان وا لمبانی. 10/9/92
38- المختار هو ثبوت الدلیل علی حجیة ظواره القرآن مثل ظواهر السنة، و لکن لابد قبل الاخذ به من الفحص التام عن قرینة الخلاف فی روایات المعصومین کما ان ظواهر النسة ایضا لابد من الفحص فیها. 10/9/92
39- فصل الخطاب فی تحریف الکتاب فیه ثلاث مقدمات، و بابان، و فی باب الاول اثنی عشر دلیلا. 12/9/92
40- المشهور بین علماء الشیعه، عدم تمامیة ما فی کتاب فصل الخطاب و اول من ردها فی زمان حیوة مولفه النوری، الشیخ المعرب الطهرانی و بعده ناقش الکتاب اعاظم من العلماء و منهم آیت الله الشیخ جواد البلاغی فی مقدمة تفسیره «آلاء الرحمن» من المجلد الاول و منهم الصدیق المجاهد فی مدرسة اهل البیت السید مرتضی العسکری فی المجلد الثانی من القرآن الکریم و روایات المدرستین من ص 16 و المجلد الثالث من ص 111 الی آخر الکتاب و لعله رده باحسن ما یمکن، و ان روایات المذکورة فی دلیل الحادی عشر، اما ضعیفا سندا و دلالة مضافا الی المعارض الاقوی. 13/9/92
41- و اختلف فی قصد الشیخ النوری من تالیف فصل الخطاب؛ المهشور و المعروف، قریب الاجماع ان القصد اثبات تحریف القرآن و ادعی آغا بزرگ الطهرانی فی النقباء البشر، ج 2، ص 550 ان قصده اثبات عدم تحریف القرآن و الدلیل الاول ظاهر بعض کلمات فصل الخطاب و صریح ما افاده بعد البسملة فی مقدمة الکتاب نصه «عملته فی اثبات تحریف القرآن» و للثانی مجالسته ستة نسوات مع النوری. 18/9/92
42- و المختار، عدم دلالة ما فی فصل الخطاب علی نقیصة القرآن لضعفها و معارضتها مع ما هو الاقوی مما تقدم، و اما قصد النوری من التالیف یمکن الجمع بین القولین بان قصده اولا و حین التالیف و ان کان اثبات التحریف، و لکن بعد الاتمام تبدل رایه لما راه من ضعف الادلة و اعتقد عدم الاثبات. 18/9/92
اشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo