< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

91/08/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: خلاصه
  1. اطاعت یا عبارت است از نفس العمل یعنی آن عملی که مکلف آن را انجام می دهد و یا عنوانی است که انتزاع از آن عمل می شود یعنی وقتی که مکلف مستطیع بود و به حج رفت از این عمل انتزاع می شود که وی اطاعت مولی را انجام داده است علی ای تقدیر امر به اطاعت امر به نفس عمل است اما بنابر تعریف اول فواضح و بنابر تعریف دوم هم امر به عمل است بخاطر اینکه عمل، منشأ انتزاع اطاعت می باشد و امر به امر انتزاعی، امر به منشأش می باشد وقتی امر به ساختن فوق شد یعنی امر به ساختن پشت بام شده است.
  2. ضدان عبارتند از امران وجودیان غیر متضایفین المتعاقبان علی موضوع واحد.
  3. مستفاد از تعریف ضدان این است که در ضدان دو چیز معتبر است 1- وجود خارجی که از امران وجودیان استفاده می شود 2- عروض ضد در خارج بر غیر خودش که از المتعاقبان علی موضوع واحد استفاده می شود که ضد چیزی است که در خارج وجود دارد اما در ضمن غیر، مانند سیاهی و سفیدی.
  4. بین احکان از دو جهت تضاد نیست 1- احکام موجود خارجی نیستند بلکه امر اعتباری می باشند و قوامشان به اعتبار معتبر می باشد 2- احکام عروضشان بر متعلق و قیامشان بر متعلقشان از قبیل عروض ضد بر معروضش نیست زیرا قیام حکم بر متعلقش ایضا امر اعتباری می باشد شارع اعتبار می کند وجوب را برای نماز نه اینکه در خارج وجوب عارض بر نماز شود.
  5. مردا از تنافی بین مبدأین، تنافی بین مبدا مصلحت و مفسده ملزمه می باشد و مراد از تنافی در منتهی، تنافی در مقام امتثال می باشد یعنی مکلف قدرت بر امتثال ندارد.
  6. تصرف در کاشفیت قطع جایز نیست نفیا و اثباتا لکن تصرف در متعلق قطع مثل خود زائل کردن قطع جایز است.
 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo