< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

91/03/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: اشکال بر تعداد اقسام
 گفتیم از کلام مرحوم نائینی سه نوع برداشت شده است ما گفتیم مراد مرحوم نائینی این است که محذور این است که واقع هم لحاظ شده است و هم لحاظ نشده است نه دخالت واقع و عدم دخالت واقع کما عن السید الخوئی رحمة الله علیه و یا لحاظ آلی و استقلالی کما عن السید الخمینی رحمة الله علیه
 اما ثمره این بحث
 اگر محذور جمع بین لحاظ آلی و استقلالی باشد هم جواب نقضی بر کلام مرحوم نائنی وارد است و هم جواب حلی، جواب نقضی این بود که این اشکال در صورتی که قطع جزء الموضوع هم باشد باید این اشکال وارد باشد و جواب حلی این بود که وقتی لاحظ دو نفر باشند جمع بین دو لحاظ آلی و استقلالی مشکلی ندارد.
 اما اگر محذور دخالت واقع و عدم دخالت واقعی باشد هیچ یک از این دو اشکال بر مرحوم نائینی وارد نیست جواب نقضی وارد نیست زیرا وقتی که قطع جزء الموضوع باشد واقع دخیل در حکم می باشد زیرا هر جزئی دخیل در حکم است چه از این حیث که موضوع حکم است یا طریق حکم است کما اینکه جواب حلی هم اینجا جا ندارد زیرا امکان ندارد واقع هم دخیل باشد و هم دخیل نباشد چه لاحظ یک نفر باشد یا چند نفر باشند.
 اما اگر محذور جمع بین لحاظ واقع استقلالا و عدم لحاظ واقع استقلالا باشد جواب حلی مرحوم حضرت امام ممکن است وارد باشد زیرا وقتی که لاحظ دو نفر باشند لحاظ واقع و عدم لحاظ واقع مانعی ندارد اما جواب نقضی مرحوم حضرت امام وارد نیست زیرا اگر قطع جزء موضوع باشد لامحاله حاکم واقع را مستقلا لحاظ می کند و دخیل در موضوع می باشد پس چه تمام الموضوع باشد و چه جزء الموضوع واقع دخیل در موضوع می باشد.
 مرحوم آقا ضیاء در نهایة الافکار ج 3 ص 15 ایشان مشکل را حل می کنند در عین حالیکه لاحظ یک نفر باشد.
 نصه: «لكن مع ذلك أمكن التنبه و الالتفات التفصيليّ للقاطع و لو بالنظر الثانوي إلى نفس العلم من حيث كشفه و تعلقه بالخارج و ان الخارج غيره و متعلقه و انه المنكشف لا الكاشف‌»
 می فرمایند اگر چه وقتی قطع بما هو کاشف تمام الموضوع لحاظ می شود دو لحاظ وجود دارد و لاحظ هم فقط قاطع می باشد ولی این دو لحاظ قاطع در طول هم می باشد- آنچه اشکال دارد تعدد لحاظ در یک زمان می باشد - یک مرتبه قاطع قطع را بما هو تمام الموضوع لحاظ می کند و این لحاظ استقلالی است و یک مرتبه هم قاطع قطع را بما هو کاشف لحاظ می کند و این لحاظ آلی می باشد.
 و محقق اصفهانی در نهایة الدرایة ج 3 ص 50 از فرمایش مرحوم نائینی جواب داده اند که این تناقض درست نیست.
 کما اینکه محقق ایروانی در نهایة النهایة ج 2 ص 25 هم از اشکال تناقض جواب می دهند به غیر آنچه ما به عنوان جواب حلی و نقضی ذکر کردیم.
 العنوان: نقد علی عدد الاقسام
 و اما لو كان المحذور ما استظهرناه من كلام النائيني اي لحاظ الواقع مستقلا و عدم لحاظه مستقلا
 فيرد عليه ما ذكر في الانوار من جوابه الحلي اي تعدد اللاحظ : القاطع و الحاكم ولكن لايرد ما ذكره الانوار من النقض اذ القطع لو كان جزء للموضوع فلامحالة يلاحظ الواقع مستقلاً مطلقا اي سواء كان من حيث كونه جزء للموضوع او من حيث كون القطع طريقا اليه. هذا ولكن ما افاده في الدورة التي كنت حاضرا هو ان المحذور الجمع بين اللحاظين الآلي و الاستقلالي (جزوة 3 ص1 )و لذا تلقي بالقبول ما ادعاه محقق النائيني من تثليث الاقسام.
 فالحاصل يرد علي النائيني النقض و الحل معا بناء علي ما استظهره الانوار .
 و لايرد اياً منهما بناء علي ما استظهره المصباح.
 و يرد الحل دون النقض علي ما استظهرناه.
 ثم ان المستفاد من نهاية الافكار ج3 ص15 هو حل الاشكال مع وحدت اللاحظ ايضا نصه:‹‹... لكن مع ذلك أمكن التنبه و الالتفات التفصيليّ للقاطع و لو بالنظر الثانوي إلى نفس العلم من حيث كشفه و تعلقه بالخارج و ان الخارج غيره و متعلقه و انه المنكشف لا الكاشف...››.
 حاصله ان للقاطع بالنسبة الي قطعه بما هو كاشف اذا كان تمام الموضوع نظران طريقان:
  احدهما و هو الاول النظر الي الواقع نفسه.
 ثانيهما النظر الي نفس القطع و هو الثاني بان ينظر ان الخارج و الواقع غير القطع بل متعلقه و المنكشف به و الكاشف هو نفس القطع و عليه فالقاطع لاحظ الواقع بالنظر الاولي و لم يلاحظ الواقع بالنظر الثانوي فلايكون جمع بين المتناقضين.
 ثم انه ذكر في ادامة كلامه الجوابين الذين ذكرناهما عن الانوار الهداية من الحل بتعدد اللاحظ و النقض بصورة كون القطع جزء للموضوع.
 و لايخفي ان ما ذكرناه عنه من عدم لزوم الجمع بين المتناقضين علي ما استظهرناه من كلام محقق النائيني يمكن استفادته من كلامه المذكور آنفاً لا انه ظاهر كلامه ، فراجع.
 ثم اجاب عن كلام النائيني ايضا محقق الاصفهاني في نهاية الدراية ج3 ص50.
 و كذا المحقق الايرواني في نهاية النهاية ج2 ص25 بغير ما تقدم من النقض و الحل فراجع.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo