< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب الخمس

95/09/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: معادن /متعلقات خمس/خمس

گفتيم در بحث چند مسئله بيان شده است كه يك مسئله بيان شد كه مؤنه استخراج كم مي شود وبعد اگر به نصاب رسيد، خمس آن داده مي شود.

مسئله 2: قبلا بيان شد كه معدن عبارت است از قطعه اي از زمين كه مزيتي بر ساير قطعات زمين داشته باشد و اين مزيت در زير خاك باشد به گونه اي كه بتوان آن را از زير زمين خارج كرد.

حال اگر چنانچه قطعه اي از زمين داراي مزيت و ارزش است اما روي زمين است مثل نمك يا مثل سنگ آسياب، خمس شامل اين نوع هم مي شود يا خير؟

در اينجا دو قول است و قول حق اين است كه خمس دارد. بخاطر صحيحه محمد بن مسلم كه قبلا از طريق شيخ صدوق كه در آن آمده است «هذا مثل المعدن» يعني چيزي كه از آن سوال شده، مثل معدن است و خمس دارد و از اينكه امام فرمود مثل معدن، معلوم مي شود خود معدن خمس دارد و اين هم مثل معدن است و خمس دارد.

روايت اين است: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْمَلَّاحَةِ فَقَالَ وَ مَا الْمَلَّاحَةُ فَقَالَ‌ أَرْضٌ سَبِخَةٌ مَالِحَةٌ يَجْتَمِعُ فِيهَا الْمَاءُ فَيَصِيرُ مِلْحاً فَقَالَ هَذَا الْمَعْدِنُ فِيهِ الْخُمُسُ فَقُلْتُ وَ الْكِبْرِيتُ‌ وَ النِّفْطُ يَخْرُجُ مِنَ الْأَرْضِ قَالَ فَقَالَ هَذَا وَ أَشْبَاهُهُ‌ فِيهِ‌ الْخُمُسُ».[1]

در اين روايت به صراحت فرموده اند در نمك اگرچه روي زمين است، خمس دارد.

مسئله سوم: بعضي توهم كرده اند كه معدن آنچه است كه زير زمين است و اگر روي زمين باشد كه نياز به استخراج نداشته باشد، خمس ندارد.

و فیه: عنبر (چيزي كه بوي خوشي دارد) معمولا يا در كنار دريا است و يا روي آب است و يا در ساحل آب است و حال آنکه در روايات گفته شده بايد خمس آن را بدهند، در نتيجه معدن شامل قطعه اي كه مزيت دارد و روي زمين هم است، مي شود.و اگر از اين حرف تنزل كنيم و بگوئيم، مقداري از عنبر زير آب است و همه آن روي آب نيست، و استخراج در آن صادق است، باز هم مي توان مواردی برای نقض پیدا کرد مثلا اگر سيل چيزي را از زمين خارج كرد كه ارزش داشت، خمس دارد و همچنين در جايي كه حيوان چيزي با ارزشي را از زمين خارج كرد، خمس دارد در حالي كه اين دو روي زمين است.

خلاصه اگر شيء با ارزشي روي زمين بود مثل فيروزه، و ما آن را برداشتيم، خمس آن لازم است و صرف اينكه احتمال دهيم مسلماني اين چيز را استخراج كرده و خمس آن را داده (با توجه به حمل فعل مسلم بر صحت) اما از آن اعراض كرده، موجب نمي شود كه ما خمس آن را ندهيم. چون استصحاب عدم اخراج خمس، مقدم بر حمل فعل مسلم بر صحت است.

 

التقرير العربي

مسئلة: تقدم ان المعدن عبارة عن قطعة من الارض التي لها مزية علي سائر قطعاتها و كانت تحت الارض بحيث ليستخرجها منها فلو كان شيء له مزية علي غيره علی وجه الارض مثل الملح و كذلك مثل حجر الرحي المشكوك كونها معدنا فهل يكون فيها الخمس ايضا ام لا؟

الوجه هو الاول لما تقدم من صحيحة حلبي عن ابي جعفر بناء علي نقل الصدوق حيث قال بناء علي ذاك النقل «هذا مثل المعدن» يعني في كونه ذي قيمة مثلها، فيستفاد منها ثبوت الخمس فيما كان له مزية و لو كان شبه المعدن.

مسئلة: ربما توهم ان المعدن مختص بما كان تحت الارض بحيث يحتاج الي استخراجه و اما ما كان خروجه عن الارض فلا ثابتا.

و فيه: ان العنبرر معدود في بعض الروايات من المعادن و هو اما فوق ماء البحر و اما يمه و طرفه فيشمل المعدن ما كان ظاهرا و لو تنزلنا قلنا بان العنبر جميعه او بعض انواعه يكون تحت البحر و لكن المستفاد و مما ورد من ثبوت الخمس فيما كان في المسيل او ما اخرجه الحيوان هو ثبوته في المعدن و ان كان ظاهرا و عليه فلو وجد جوهرا وجه الارض فلا بد من اداء خمسه و احتمال انه اخرجه مسلم و ادي خمسه من باب حمل فعل المسلم علي الصحة فلا خمسه فيه، مدفوع بانه لا وجه للاخذ بحمل فعل المسلم علي الصحة مع جريان استصحاب عدم اخراج الخمس الذي هو حق وصفي عنه.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo