< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

مکاسب محرمه

94/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: میته/ ذکر مصادیق/ كسب هاي حرام/ مكاسب محرمه

شرایع می فرماید: «و الدم و أرواث و أبوال ما لا يؤكل لحمه و ربما قيل بتحريم الأبوال كلها إلا بول الإبل خاصة و الأول أشبه».[1]

عناوینی که در این روایت بیان شده است، از عناوین نوع اول کسبهای حرام است که اعیان نجسه بود. نسبت به این اعیان اقوال متعددی است که شرایع به دو قول اشاره می کند:

بعضی می گویند همه ابوال حرام است.

بعضی می گویند همه ابوال حرام است الا بول شتر.

منشاء اختلاف، بخاطر اختلاف روایات است و به حسب ظاهر بین روایات اختلاف است و باعث این شده که در ما نحن فیه چند قول پیدا شود.

ظاهر یک دسته از روایات این است که بیع عذره جایز نمی باشد، از جمله:

روایت: «يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَمَنُ الْعَذِرَةِ مِنَ السُّحْتِ».[2]

راوی می گوید: امام صادق عليه السلام فرمودند ثمن عذره حرام و باطل است.

اين كنايه از حرمت خريد و فروش است.

و روايت: «دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، رُوِّينَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ ... بَيْعِ الْعَذِرَةِ وَ قَالَ هِيَ مَيْتَةٌ».[3]

راوي مي گويد: پیامبر از بیع عذره نهی کرده اند چون میته است.

مرسل بودن روایت به وسیله اجماعاتی که می گوید بیع عذره را جایز نمی دانند، جبران می شود و موجب موثوق به بودن روایت می شود که در اصول گفتیم خبر موثوق به حجت است.

از جمله روایات، روایاتی است که دال بر تحریم تکسب به وسیله اعیان نجسه است که عذره هم یکی از آنها می باشد.

دسته دوم روایات: بیع عذره جایز است.

روایت: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُضَارِبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا بَأْسَ بِبَيْعِ الْعَذِرَةِ».[4]

راوی می گوید: امام صادق علیه السلام می فرماید: بیع عذره اشکالی ندارد.

این دو دسته روایات منشا اختلاف اقوال شده است.

دسته سوم روایات: معامله بول شتر جایز است و بول بقیه حیوانات جایز نیست.

روایت: «عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى ع يَقُولُ أَبْوَالُ الْإِبِلِ خَيْرٌ مِنْ أَلْبَانِهَا- وَ يَجْعَلُ اللَّهُ الشِّفَاءَ فِي أَلْبَانِهَا».[5]

راوی می گوید: حضرت فرمودند بول ابل از شیرش بهتر است.

پس همانطور که خرید و فروش شیر اشکالی ندارد در بول هم اشکالی ندارد.

پس سه قول در مساله وجود دارد:

قول اول: مطلقا بیع عذره و بول جایز نیست که به خلاف و تذکره و منتهی و نهایه نسبت داده شده است.

قول دوم: مطلقا بیع عذره و بول جایز است که نسبت به فاضل قاشانی داده شده است.

قول سوم: تفصیل بین بول شتر که جایز است و غیر شتر که جایز نیست که به شیخ مفید و سلار داده شده است.

بعضی گفته اند منظور خصوص بول طاهر است و تفصیل بین بول طاهر و غیر طاهر است.

نسبت به اینکه جمع امکان دارد بین این اقوال یا خیر، بعد بیان خواهیم کرد.

چند مقدمه:

اول: جواهر می فرماید: «لان العرب... و هم المرجع في الفصل بين الطيبات و الخبائث، دون سائر الناس لأنهم المخاطبون بالقرآن و السائلون في قوله «يَسْئَلُونَكَ مٰا ذٰا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبٰاتُ»[6] ».[7]

جواهر در شناخت مرجع خبيث و طيب می فرمایند: مرجع عرب است، چون ايشان مخاطب قرآن بوده اند و ايشان در اين آيه سوال كرده اند چه چيزي حلال است؟ جواب داده شده است طيبات.

همچنين جواهر مي فرمايد: «إذ لا فرق بين أنواع ما يؤكل لحمه في جواز البيع، و لا بين أنواع ما لا يؤكل لحمه في المنع».[8]

مي فرمايند: حيوانات ماكول اللحم و غير ماكول اللحم داراي انواعي مي باشد و در جواز و عدم جواز بين انواع آن نمي باشد و مثلا اگر خريد و فروش بول غير ماكول اللحم جايز نبود، بين انواعش فرقي نيست و همچنين در ماكول اللحم.

حال يكي از محل هاي نزاع، عذره بود. المنجد مي فرمايد: «العذرة: الغائط، اردء ما یخرج من الطعام».

مي فرمايد: منظور از عذره، غائط يا پست ترين چيزي كه از انسان خارج مي شود.

و همچنين نسبت به ارواث مي فرمايد: «راث الفرس مثل تقوط الرجل الرَوث: سرجین الفرس و کل ذی حافر (الحافر للدابة بمنزلة القدم للانسان) جمع ارواث».

مي فرمايند: روث كه جمع ارواث است، به منزله غائط در انسان در چهارپايان مي باشد. و الروث مدفوعات انسان و هر حيوان داراي سم است.

نسبت به سرجين ايشان مي فرمايند: «السرجین: الزبل المزبلة» موضع الزبل ج مزابل».

مي فرمايند سرجين به معناي زباله است.

همچنين نسبت به بول مي فرمايند: «بول ج ابوال: ماء تدفعه الطبیعة».

مي فرمايند: جمع بول، ابوال است و منظور آبي است كه از طبيعت انسان خارج مي شود.

 

التقرير العربي

شرایع: «و الدم و أرواث و أبوال ما لا يؤكل لحمه و ربما قيل بتحريم الأبوال كلها إلا بول الإبل خاصة و الأول أشبه».[9]

تقدم جلسة 22/6/94 ان ما ذکر من «الدم و اوراث...» ذکرها الشرایع من مصادیق نوع الاول من المحرم و هو الاعیان النجسة و الاقوال فیه متعدد اشار الی الاثنین منها صاحب الشرایع فی العبارة و منشاء اختلاف الاقوال اختلاف الروایات فاللازم بیان الروایات و ما هو المستفاد منها. فنقول روایات الواردة فی المقام طوائف:

الف: ما ظاهرها المنع من بیع العذرة:

منها: «يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَمَنُ الْعَذِرَةِ مِنَ السُّحْتِ».[10]

منها: «دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، رُوِّينَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ ... بَيْعِ الْعَذِرَةِ وَ قَالَ هِيَ مَيْتَةٌ».[11]

و ضعفها یجبر باجماعات المتعددة الموافقات معها.

و منها: الادلة الدالة علی تحریم التکسب بالاعیان النجسة التی هذه منها.

ب: ما ظاهر الجواز لبیع العذرة:

منها: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُضَارِبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا بَأْسَ بِبَيْعِ الْعَذِرَةِ».[12]

ج: الجواز البول الابل

روایة «عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى ع يَقُولُ أَبْوَالُ الْإِبِلِ خَيْرٌ مِنْ أَلْبَانِهَا- وَ يَجْعَلُ اللَّهُ الشِّفَاءَ فِي أَلْبَانِهَا».[13]

و اختلاف ظاهر هذه الروايات منشاء اقوال:

عدم الجواز مطلقا مدعيا الاجماع عليه و نسب هذه القول الي الخلاف و التذكرة و المنتهي والنهاية؛

الجواز مطلقا نسب الي الفاضل القاشاني؛

التفصيل بين الابل و غير الابل و الحكم بجواز بيع بوال الابل دون غير الابل من غير فرق بينن الطاهر و النجس نسب الي المفيد و السلار او خصوص البول الطاهر كما استظهره من كلامهما صاحب الجواهر.[14]

هل يمكن الجمع بين الروايات حتي يرتفع اختلاف الاعاظم، ظاهر بعض الكلمات هو الامكان.

مقدمة:

جواهر: «لان العرب... و هم المرجع في الفصل بين الطيبات و الخبائث، دون سائر الناس لأنهم المخاطبون بالقرآن و السائلون في قوله «يَسْئَلُونَكَ مٰا ذٰا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبٰاتُ»[15] ».[16]

جواهر: «إذ لا فرق بين أنواع ما يؤكل لحمه في جواز البيع، و لا بين أنواع ما لا يؤكل لحمه في المنع».[17]

المنجد: «العذرة: الغائط، اردء ما یخرج من الطعام».

المصدر: «راث الفرس مثل تقوط الرجل الرَوث: سرجین الفرس و کل ذی حافر (الحافر للدابة بمنزلة القدم للانسان) جمع ارواث».

المصدر: «السرجین: الزبل المزبلة» موضع الزبل ج مزابل».

المصدر: «بول ج ابوال: ماء تدفعه الطبیعة».


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo