< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب النکاح

92/12/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت
روایاتی درباره نام گذاری فرزندان بیان شد.
حاصل روایات این است که تعیین اسم خوب برای فرزند مستحب است و کاری نیکو است و این تعیین اسم خوب، اولین حقی است که فرزند به گردن والدین دارد و از نظر روایات گذاشتن اسم بد برای فرزندان، مذموم و قبیح بود.
همچنین از روایات فهمیده می شود که برای اسم، آثار دنیوی و اخروی است چه اسم خوب و چه اسم بد.
و از بعضی روایات استفاده شد که برای اسم خوب، عنوانی کلی وجود دارد و آن اسامی انبیاء و ائمه و موجودات بهشت بود. مثل طوبی که درختی در بهشت است.
و اسماء بد، موجودات در جهنم یا اسامی دشمنان ائمه و انبیاء است که در روایات از آنها نهی شده است.
اما در بعضی از روایات به نحو خاص به بعضی از اسمها به عنوان اسم خوب و بد اشاره شد، مثلا اسامی خوب برای مردها، در روایات اسم محمد یا علی ذکر شده است و برای زنها اسم فاطمه، اسم خوبی ذکر شده است.
همچنین از روایات معلوم می شود که سیره معصومین این بوده است که پسرهایشان را تا هفت روز، محمد نام می گذاشتند و بعد از هفت روز، اگر می خواستند اسم او را عوض می کردند. پس معلوم می شود که این اسم آنقدر با مسمای خود عجین شده که ائمه تا هفت روز اسم همه بچه های خود را محمد می گذاشتند تا از برکات این اسم بهره ببرد.

خلاصه آنچه که در مستحبات ولادت بیان شده است:
1-مختار ما به تبع بزرگان و اعتمادا به روایات این است که مستحب است اذان در گوش راست بچه گفته شود و اقامه در گوش چپ او گفته شود و زمان آن تا روز هفتم ولادت است. البته حدیثی بود که اقامه در گوش راست باشد که گفتیم جمع بهتر است که در گوش راست هم اذان و هم اقامه بگویند و در گوش چپ اقامه تنها بگویند. 10/11/92
2- مختار ما به تبع بزرگان این شد که تحنیک بچه مستحب است و خوب است با آب فرات یا تربت قبر امام حسین و آب باران و خرما و عسل باشد. همچنین گفتیم که جمع بین اینها اولی است که همه را مخلوط کنند و بعد تحنیک صورت بگیرد. 11/11/92
3- یکی دیگر از مستحبات ولادت این است که اسم خوب برای اون معین شود که از حقوق اولیه فرزند بر گردن پدر و مادر است و گفتیم که برای اسم خوب، آثار خوب در دنیا و آخرت دارد و اسماء بد، آثار بد دارد. 11 و 12/12/92
4- به طور عموم اسماء حسنه، اسماء انبیاء وائمه و اسامی موجدات بهشت است مثل جعفر، رجب، و طوبی و از اسماء قبیحه به طور عموم، اسامی دشمانان ائمه و انبیاء است. 12/12/92
5- به طور خاص از اسامی خوب، محمد، علی، جعفر، فاطمه بود و گفتیم سیره ائمه بر این بود است که پسرها را تا هفت روز محمد می نامیدند و سیره امام حسین علیه السلام این بود که بچه های خود را به نام علی می نامید. 14/12/92
6- شیطان در وقت شنیدن محمد و علی، ذوب می شود و به حال مرگ می افتد تا زمانی که اسم یکی از اعداء ائمه را بشنود که بلند می شود و شروع به فریب کاری می کند. 13/12/92
7- فرمود که خدا لعنت کند پدر و مادری را که با رفتارشان کاری کنند که فرزندشان عاق آنها شود، و بعد فرمودند که اگر فرزندی عاق پدر و مادر شد، همان آثار بدی که برای فرزند است برای پدر و مادر هم است. 13/12/92

التقرير العربي
والحاصل ان المستفاد من الروایات الذکورات و غیرها فی تسمیة الاولاد، هو تحسین اسماء الحسنة بل هو من اول حقوق الولد علی الواد، و تقبیح المذمومة للاولاد و غیرهم مثل الامکنة وان تعیین اسم الحسن من الحقوق الاولیة للاولاد و ان للاسم آثار دنیوی و اخروی و من الحسنة علی نحو العموم اسماء الانبیاء و الائمة علیهم السلام بل و المخلوقات الجنة و من القبیحة کذلک اسماء اعداء الانبیاء و المعصومان و المذمومة من المخلوقات و علی نحو الخاص من الرجال محمد و علی و من النساء فاطمة و ان سیرة المعصومین علیهم السلام تسمیة الابناء محمد الی سبعة ایام.

«خلاصة ما ذکر فی الثانی و الثالث و الرابع و الخامس و السادس من مندوبات سنن الولادة»
1-و المختار تبعا للاکابر و اعتمادا علی النصوص المتعددة هو استحباب الاذان فی اذن المولود الیمنی و الاقامة فی الیسری الی یوم السابع الولادة. 10/12/92
2- و المختار تبعا للاکابر هو استحباب تحنیک المولود بماء الفرات و تربة قبر الحسین علیه السلام و ماء السماء و التمر و العسل و الجمع اولی. 11/12/92
3- من المندوبات تسمیة المولود باسم حسن و المختار انه من اول حقوق الولد علی الوالد و لاسم الحسن و القبیح آثار دنیویة و اخرویة. 11 و 12/12/92
4- من اسماء الحسنة علی نحو العموم، اسماء الانبیاء و الائمة بل و ما فی الجنة مثل جعفر و رجب و طوبی و من القبیحة کذلک اسماء اعداء المعصومین. 12/12/92
5- و علی نحو الخاص، محمد، علی، جعفر، فاطمه و کان سیرة الائمة تسمیة المولود محمدا الی سبعة ایام، وسیرة الحسین تسمیة جمیع الابناء علیا. 14/12/92
6- الشیطان عند سماع یا محمد او یا علی یذوب مثل الرصاص و یدوم هذه الحالة له حتی سمع اسم عدو من اعداء اهل البیت فیقوم و یخدع. 13/12/92
7- لعن الله والدین حملا ولدهما علی عقوقهما، و یثیبهما من العقوق مما یصیب العاق من التبعات و العذاب. 13/12/92

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo