< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب النکاح

90/08/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: جنون بعد از عقد
 بحث در کلام صاحب جواهر بود که ایشان فرمودند در اصل اینکه جنون موجب فسخ است اختلاف نیست و مراد ار قید درک اوقات صلاه این است که جنونی که موجب ثبوت خیار است این است که اوقات نماز را درک نکند نه اینکه مراد اصحاب این باشد که ما دو نوع جنون داشته باشیم و آنچه مثبت خیار است اگر قبل از عقد باشد هر دو نوعش می باشد و اگر بعد از عقد باشد فقط یک قسمش مثبت خیار است.
 صاحب جواهر در ادامه می فرماید:
 «إذ هو كما ترى لا ينبغي صدوره من أصاغر الطلبة فضلا عن أساطين المذهب و قوامه. و من ذلك يعرف عدم الفرق بين السابق و المتجدد كما سمعته عن ابن حمزة، بل و المبسوط و المهذب المشعرين بالإجماع عليه، و كأن من اقتصر على ذكر ذلك في المتجدد اعتمد على ثبوته في السابق بطريق أولى لا لاختصاص الخيار به، و حينئذ يظهر لك من ذلك ما في كثير من كتب الأصحاب المحررة لهذه المسألة »
 می فرمایند اینکه بگوییم جنون دو قسم دارد این از اصاغر طلاب صادر نمی شود تا چه رسد به اساطین.
 در ادامه می فرمایند از این مطلب فهمیده می شود که بین جنون سابق و متجدد فرقی نیست جنون مثبت خیار یک قسم بیشتر نیست کما اینکه ابن همزه و مبسوط و مهذب فرمودند فرقی وجود ندارد و کلامشان به نحوی بیان شده است که گویا مساله اجماعی است و کسی که این اقسام را در متجدد بیان کرده است بطریق اولی نزد او عدم درک وقت نماز طریق کشف جنون مثبت خیار در قبل از عقد هم می باشد.
 حاصل کلام صاحب جواهر این است که جنون انواع مختلف ندارد بلکه مراتبی دارد آن مرتبه از آن موجب ثبوت خیار است که مجنون وقت نماز را درک نکند.
 آنچه از کلام اعاظم استفاده می شود این است که در ارتباط با جنون در چند جهت اختلاف است:
 1- آیا جنون از عیوب است یا خیر؟ کما اینکه آیة الله سیستانی فرمودند از عیوب نیست.
 2- بنابر اینکه از عبوب باشد آیا دو قسم دارد یک قسم اینکه وقت نماز را درک می کند و یک قسمش وقت نماز را درک نمی کند یا یک قسم بیشتر ندارد؟
 3- آیا بین جنون قبل از عقد و بعد از عقد فرق است یا خیر؟
 4- آیا بین جنون زن و مرد فرق است یا خیر؟ آیا هر دو خیار دارند یا فقط یکی از این دو خیار دارند.
 و چون منشا این اختلافات روایات می باشد باید روایات برسی شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo