< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب النکاح

90/08/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: عده وفات در متعه
 گفتیم عده وفات زن در عقد متعه اگر حامل باشد شرایع فرموده عده اش «ابعد الاجلین» است یعنی بین چهار ما و ده روز و وضع حمل هر کدام بیشتر باشد همان عده است.
 صاحب جواهر، ج30، ص 200 می فرمایند:
 هیچ خلافی در این مساله نیست و هیچ کسی اشکال نکرده است.
 جامع المقاصد و منهاج الصالحین آقای خوئی، ج 2، ص 311 و تحریر الوسیله، ج 2، ص 277 هم همین قول را پذیرفته اند و طبیعتا مختار ما هم همین است.
 عده امه
 اگر این زوجه امه بود اگر حائل بود صاحب شرایع فرمودند عده او دو ماه و پنج روز است.
 از کلام فقها استفاده می شود در خصوص این مساله دو قول است:
 قول اول: عده امه دو ماه و پنج روز است.
 جواهر، ج 30، ص 201 این قول را به مشهور نسبت داده است.
 قول دوم: عده امه مثل حره است یعنی چهار ماه و ده روز می باشد. این قول مختار جامع المقاصد و فاضل و غیرهما می باشد.
 دلیل قول اول:
 وسائل، ج 22، ص 260 باب 42، ح6: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ... قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عِدَّةُ الْأَمَةِ الَّتِي يُتَوَفَّى عَنْهَا زَوْجُهَا شَهْرَانِ وَ خَمْسَةُ أَيَّام»
 در این روایت تصریح شده است که عده امه دو ماه و پنج روز است.
 دلیل قول دوم:
 همان، باب 52، ح 2: «زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع مَا عِدَّةُ ...إِذَا مَاتَ الزَّوْجُ فَعَلَى الْمَرْأَةِ حُرَّةً كَانَتْ أَوْ أَمَةً فَالْعِدَّةُ أَرْبَعَةُ أَشْهُرٍ وَ عَشْرا»
 چون این حکم موضوع خارجی ندارد بیشتر از این به برسی آن نمی پردازیم.
 خلاصه آنچه در حکم هشتم گفته شد.
  1. موضوع این حکم عده بود عده تارة، عده حره ای است که متعه شده است آنهم بعد از اجل و اخری عده زن حره ای که شوهرش مرده است و ثالثة عده امه
  2. گفته شد برای حره بعد از اتمام اجل اگر مقاربت نشده باشد عده ای وجود ندارد و اگر مقاربت شده است اگر حیض می شود گفته شد چهار قول می باشد و اگر حیض نمی شود و یائسه هم نیست عده اش چهل و پنج روز بود.
  3. در زنی که حیض می شود گفتیم چهار قول است این چهار قول عبارتند از: 1- دو حیض کامل که قول مشهور بود 2- دو طهر 3- یک حیض تمام و نصف حیض 4- یک حیض و گفتیم که قول چهارم متروک است.
  4. صاحب جواهر فرمودند قول اول - دو حیض -مجمع نصوص است و می شود همه روایات در این قول جمع شود و اقوی الاقوال هم می باشد و گفتیم قول اول مختار ما می باشد با دو شرط 1- دخول در حیض دوم کافی باشد 2- از طهوری که در قول دوم گفته شده است دو طهر کامل اراده شود.
  5. جواهر ج 30 ص 199 فرمودند عده کسی که حیض نمی شود چهل و پنج روز است بخاطر اجماع محصل و منقول
  6. عده وفافت چه مقاربت شده باشد یا نه اگر زن حره باشد و حامله نباشد عده اش چهار ماه و ده روز می باشد و بعضی هم گفته اند دو ماه و پنچ روز می باشد که مختار ما قول اول بود.
  7. اگر این زن حره باشد و حامله باشد عده وفات این زن ابعد الاجلین بین چهار ماه و ده روز و وضع حمل می باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo