< فهرست دروس

درس تفسیر استاد ری شهری

95/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : واژه شناسی یقیمون و الصلاة:

 

دومین ویژگی انسان‌های باتقوا، اقامه نماز است. مهمترین فریضه عبادی، اقامه صلاه است.یقیمون، درست و پیوسته انجام دادن هر کار، برپاداشتن درست و پیوسته هر کارالصلاة شامل سه معنا می‌شود، نخست به معنای نوع خاصی از عبادت است که شامل هر عبادتی نمی‌شود و آداب و شرایط خاصی را می‌طلبد، قرآن کریم در «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ» اشاره به این نوع عبادت خاص که از ویژگی‌های انسانهای باتقوا است، دارد.

 

در شماری از آیات الهی ریشه صلوة به معنای دعا ذکر شده است: ﴿ خُذ مِن أموالهم صدقةً ﴾[1] صدقه سبب تطهیر انسان از رذائل اخلاقی می‌شود و در ادامه خداوند می‌فرماید : ﴿إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ﴾[2] دعا کردن پیامبر بعد از آنکه مسلمانان زکات خود را پرداخت کردند سبب آرامش آنها می‌شود و این آیه اهمیت دعای دیگران را در ایجاد آرامش انسان بیان می‌کند.

 

کاربرد سوم صلوة، صلوة در بعضی از آیات نوعی تکریم و نکوداشت معنا می‌شود، در قرآن کریم خدا و فرشتگانش بر پیامبر(ص) درود می‌فرستند و این نوعی تکریم است و این درود فرستادن یک شعار معنوی و سیاسی است که شامل اهل بیت(ع) نیز می‌شود.چرا در قرآن کریم خواندن نماز با لفظ اقامه به کار رفته است؟ :

 

معنای اقامه نماز، مطلق خواندن نماز نیست زیرا اقامه نماز به معنای آن است که انسان افزون بر اینکه نماز می‌خواند باید نماز را کامل و صحیح به جای آورد.کاربردهای قرآنی اقامه نماز:

حضرت ابراهیم(ع) فرمودند: خدایا مرا اقامه کننده نماز قرار ده و فرزندانم را نیز نماز خوان راستین خود قرار ده؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما به آنها وحی کردیم به انجام عمل نیکو و اقامه نماز سفارش کردیم و کاربرد دیگر اقامه نماز در آیات الهی اشاره به مردانی دارد که هیچ کاری آنها را از اقامه نماز باز نمی‌دارد مانند امام علی(ع) که در لیلةالحریر نماز شبش را نیز ترک نکرد.

یکی از برجسته‌ترین ویژگیهای اهل بیت(ع) اقامه نماز است، آنان اقامه کننده نماز هستند نمازی که در بالاترین درجه کمال است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo