< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محمدی ری شهری - کتاب الصلاة

92/08/28

بسم الله الرحمن الرحیم


حديث روز :

شرح صدر اسلامي و شرح صدر کفری

« فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ. »[1]
خداوند هر كه را بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را براى (پذيرش) اسلام مى‌گشايد و هر كه را (به خاطر اعمال و خصلت‌هاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينه‌اش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مى‌دهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مى‌رود.
در جلسات گذشته گفتيم در قرآن کريم يه نوع شرح صدر مطرح شده است: (1) شرح صدر مطلق؛ (2) شرح صدر اسلامي؛ (3) شرح صدر مقيد به کفر. مورد اول و دوم را توضيح داديم. شرح صدر کفري نقطه مقابل شرح صدر اسلامي است. يعني آمادگي قلب براي نپذيرفتن حق. شرح صدر اسلامي يعني آماده بودن قلب براي پذيرفتن حق. ظرفيت بالاي دل براي قبول حق ولي شرح صدر کفري نقطه مقابل است که دل حق را پس مي رند و برنمي تابد. شرح صدر کفري گاه با همين تعبير آمده و گاه با تعبير «ضيق صدر» و گاهي با تعبير «قساوت قلب». تعبيري که امروز خوانديم، ضيق صدر است و همان شرح صدر کفري و قساوت قلب است.
مي فرمايد اگر خدا بخواهد کسي را گمراه کند يعني گمراهي کيفري . زیرا خدا کسي را ابتداءً گمراه نمي کند ؛ خدا ابتداءً همه را هدايت مي کند ولکن اضلال ابتدايي نداريم. گمراهي و اضلال خداوند اضلال کيفري است. يعني اگر خدا بخواهد کسي را به کيفر اعمال بدش گمراه کند، قلبش را ضيق مي کند، ضيق يعني تنگ و حرج يعني تنگ تر از تنگ. يعني قلبش به سختي تنگ مي شود. چنان دچار تنگي سينه و قلب مي شود که گويا مي خواهد به آسمان برود، چون انسان هر چه به طرف آسمان بالا برود اگر ابزار تنفس اکسيژن نداشته باشد گرفتار گرفتگي سینه و تنگي نفس مي شود و اگر مقداري طول بکشد مي ميرد. اين آيه را يکي از معجزات علمي قرآن مي دانند چون آن موقع که اين آيات نازل شد کسي نمي توانست چند متر هم به هوا بپرد. خدا ضمن يک تشبيه از يک حقيقت علمي پرده بر مي دارد؛ البته اين نکته فرعي آيه است و نکته اصلي اين است که گاهی دل انسان به گونه ای می شود که نمی تواند حق را بپذیرد. اين علامت شرح صدر کفري است، يعني کفر را راحت مي پذيرد. نسبت به عقايد و اعمال نادرست برخلاف فطرت کاملاً پذيرش دارد. انسان ها فطرتاً طالب حق و حقيقت و نوراند ولي مجازات الهي او را طوري مي کند که در اثر تکرار اعمال ناشايست، پذیرش حق و انجام کارهای شایسته برای او سخت و گاه ناممکن می گردد. پذيرش حرف حق برايش سخت است. إن‌شاء‌الله در جلسه بعد بيشتر توضيح مي دهيم.



بحث فقهی :
موضوع: ادامه بررسي فرع پنجم- و آخر- فروع پاياني صلاه الجمعه تحرير الوسيله
گفتيم در اين فرع چند مطلب مطرح شده است:
مطلب اول: نماز جمعه دو رکعت مثل نماز صبح است.
مطلب دوم: مستحب است قرائت نماز جمعه جهري باشد؛ هر چند مقتضاي ظاهر ادله وجوب جهر است ولي به دليل وجود اجماعات منقوله کسي فتوا به وجوب حهر نداده است.
مطلب سوم: استحباب قرائت سوره جمعه در رکعت اول و سوره منافقين در رکعت دوم.
بررسي حکم مطلب سوم در فتاواي فريقين:
در اين رابطه مرحوم علامه در تذکره بعد از بيان نظريه علماء شيعه به بيان فتاواي اهل سنت مي پردازد:
و يستحب أن يقرأ في الأولى بعد الحمد سورة الجمعة، و في الثانية بعد الحمد سورة المنافقين عند علمائنا- و به قال الشافعي- لأنّ عبد اللّٰه بن أبي رافع- و كان كاتبا لعلي عليه السلام- قال: كان مروان يستخلف أبا هريرة على المدينة[2]، فاستخلفه مرّة فصلّى الجمعة، فقرأ في الأوّلة الجمعة، و في الثانية المنافقين، فلمّا انصرف مضيت إلى جنبه، فقلت: يا أبا هريرة لقد قرأت بسورتين قرأهما علي عليه السلام، فقال: إنّ رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله، كان يقرأ بهما... و قال الشافعي في القديم: يقرأ في الأولى «سبّح اسم» و في الثانية «الغاشية». و ينسب إلى رواية النعمان بن بشير. و قال أبو حنيفة: يكره تعيين سورة في الصلاة. و قال مالك: يقرأ في الأولى الجمعة، و في الثانية الغاشية.[3]
همچنين در کتاب «الفقه علي مذاهب الخمسه» در رابطه با فتاواي اهل سنت در اين موضوع آمده است:
اکثر الفقهاء علي ان من سنه القرائه في صلاه الجمعه قرائه سوره الجمعه في الرکعه الاولي(1) لما تکرر ذلک من فعله عليه الصلاه و السلام. ذلک انه خرج مسلم عن ابي هريره ان رسول الله کان يقرأ بالرکعه الاولي بالجمعه و الثانيه اذا جائک من المنافقين. و روي مالک ان ضحاک بن قيس سئل نعمان بن بشير ماذا کان يقرأ به رسول الله يوم الجمعه علي اثر سوره الجمعه؟ قال کان يقرأ به هل اتاک حديث الغاشيه. و استحب مالک العمل بهذا الحديث و ان قرأ عنده بسبح اسم ربک الاعلي کان حسنا لانه مروي عن عمر بن عبد العزيز. اما عن ابي هريره فلم يقف فيها شيئا.[4]
(1) با اينکه علامه در تذکره گفته فقط شافعي قائل است ولي اين کتاب مي گويد اکثر علماء اهل سنت هم در زمان فعلي قائل اند که در رکعت اول سوره جمعه خوانده شود.
اينکه در رکعت اول نماز جمعه سوره جمعه و در رکعت دوم هر سوره اي خوانده مي شود طبق مبناي اهل سنت است؛ مبناي شيعه اين است که در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم منافقين خوانده مي شود. حتي برخي از اخباري ها فتوا به وجوب داده اند.
بعد از بررسي فتاوا، روايات را بررسي مي نماييم:
بررسي روايات:
وسائل الشيعه جلد ششم صفحه 154: مرحوم صاحب وسائل عنوان باب را چنين آورده:
باب 70 بَابُ تَأَكُّدِ اسْتِحْبَابِ قِرَاءَةِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي الظُّهْرَيْنِ وَ الْجُمُعَةِ.[5]
اين عبارت در حقيقت فتواي صاحب وسائل است. تمام روايات اين باب و باب بعدي خوانده مي شود.
روايت صحيحه منصور بن حازم:
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: لَيْسَ فِي الْقِرَاءَةِ شَيْ‌ءٌ مُوَقَّتٌ إِلَّا الْجُمُعَةُ- يُقْرَأُ بِالْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ.[6]
افراد سند همه ثقه جليل اند. بخصوص صفوان بن يحيي که جزء سه نفر اصحاب اجماعي است که لا يروون و لا يرسلون الا عن ثقه. در مورد اين سه نفر: صفوان بن يحيي، ابن ابي عمير، و ابن ابي نصر البزنطي دليل داريم که مشايخ بلاواسطه آنها ثقه هستند.
ذيل روايت صاحب وسائل آورده است: قَالَ الْكُلَيْنِيُّ وَ رُوِيَ أَنَّهُ لَا بَأْسَ فِي السَّفَرِ أَنْ يُقْرَأَ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ.[7]
معلوم مي شود روايت اول هم شامل سفر است و هم شامل حضر که مرحوم کليني روايت فوق را ذکر کرده است.
روايت سوم: صحيحه ابن مسلم
وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمَ بِالْجُمُعَةِ الْمُؤْمِنِينَ- فَسَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص بِشَارَةً لَهُمْ- وَ الْمُنَافِقِينَ تَوْبِيخاً لِلْمُنَافِقِينَ وَ لَا يَنْبَغِي تَرْكُهَا فَمَنْ تَرَكَهُمَا مُتَعَمِّداً فَلَا صَلَاةَ لَهُ.[8]
افراد سند همه ثقه اند. « عبدالله بن المغيره » و « محمد بن مسلم» هم از اصحاب الاجماع اند.
تعبير «فلا صلاه له» نهايت تأکيد است و مثل تعبير « لا صلاه لجار المسجد الا في المسجد » است.
روايت چهارم: صحيحه حلبي
وَ عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ‌ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام فِي حَدِيثٍ قَالَ: اقْرَأْ بِسُورَةِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ.[9]
همه افراد سند ثقه جليل اند. ابن ابي عمير يکي از سه نفري است که لا يروون و لا يرسلون الا عن ثقه. در روات سه نفر حلبي اند که هر سه نفر ثقه هستند. در اين سند منظور عبيد الله الحلبي است.
روايت ظاهرش امر است ولي به قرينه ساير روايات فقهاء مسئله را حمل بر استحباب مؤکد کرده اند. البته برخي اخباري ها به دليل همين روايات و همين امرها قائل به وجوب شده اند.
روايت پنجم: صحيحه محمد بن مسلم:
وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَرَّازِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام الْقِرَاءَةُ فِي الصَّلَاةِ- فِيهَا شَيْ‌ءٌ مُوَقَّتٌ قَالَ لَا- إِلَّا الْجُمُعَةُ يُقْرَأُ بِالْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ الْحَدِيثَ.[10]
اين روايت دو سند دارد که هر دو به ابراهيم ابي ايوب خزاز- ثقه جليل- مي رسد.
روايت ششم:
وَ عَنْهُ عَنِ النَّضْرِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ الْجُمُعَةِ فَقَالَ- الْقِرَاءَةُ فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى بِالْجُمُعَةِ- وَ فِي الثَّانِيَةِ بِالْمُنَافِقِينَ.[11]
اين روايت نيز صحيحه است. هم نضر بن سويد و هم هشام بن سالم جواليقي امامي ثقه اند. سليمان بن خالد اقطع هم هرچند در ابتدا زيدي بوده ولي بعدا توبه کرده و رجوع نموده و امامي ثقه شده است.
روايت هفتم:
وَ عَنْهُ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ الْأَحْوَلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: مَنْ لَمْ يَقْرَأْ فِي الْجُمُعَةِ بِالْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ- فَلَا جُمُعَةَ لَهُ.[12]
حسين بن عبدالملک الاحول و چدرش هر دو مجهول اند. روايت سندا ضعيف است ولي مضمونش در نهايت تأکيد است.
روايت هشتم:
وَ فِي الْمَجَالِسِ وَ الْأَخْبَارِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُوسَى عَنِ الْحُكَيْمِيِّ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ‌ صُهَيْبٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام كَانَ يَقْرَأُ فِي الْجُمُعَةِ فِي الْأُولَى الْجُمُعَةَ وَ فِي الثَّانِيَةِ الْمُنَافِقِينَ.[13]
حسين بن عبيد الله و هارون بن موسي هر دو ثقه و جليل اند؛ ولي حکيمي و سفيان بن زياد مجهول مي باشند. عباد بن صهيب نيز عامي ثقه است.
عبد الله بن ابي رافع کاتب اميرالمومنين عليه السلام بوده است و مي گويد حضرت همواره در رکعت اول نماز جمعه سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقين مي خواندند. کان دلالت بر استمرار دارد.
روايت نهم:
وَ بِالْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله كَانَ يَقْرَأُ بِهِمَا فِي الْجُمُعَةِ.[14]
يعني اين روايت اهل سنت از طريق شيعه هم نقل شده است.
روايت دهم:
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ بِإِسْنَادٍ تَقَدَّمَ عَنْ رَجَاءِ بْنِ أَبِي الضَّحَّاكِ عَنِ الرِّضَا عليه السلام أَنَّهُ كَانَتْ قِرَاءَتُهُ فِي جَمِيعِ الْمَفْرُوضَاتِ- فِي الْأُولَى الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ- وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- إِلَّا فِي الْغَدَاةِ وَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- فَإِنَّهُ كَانَ يَقْرَأُ فِيهَا الْحَمْدَ- وَ سُورَةَ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ- وَ كَانَ يَقْرَأُ فِي الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ- فِي الْأُولَى الْحَمْدَ وَ سُورَةَ الْجُمُعَةِ- وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ سَبِّحِ اسْمَ.[15]
سند شيخ صدوق عبارت است از: تميم بن عبد الله عن ابيه عن احمد بن علي الانصاري. همه اين افراد مجهول اند و سند ضعيف است.
روايت يازدهم و آخر:
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الرِّضَا عليه السلام قَالَ: تَقْرَأُ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ سُورَةَ الْجُمُعَةِ- وَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى- وَ فِي الْغَدَاةِ الْجُمُعَةَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- وَ فِي الْجُمُعَةِ الْجُمُعَةَ وَ الْمُنَافِقِينَ- وَ الْقُنُوتُ فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى قَبْلَ الرُّكُوعِ.[16]
سند روايت خوب است ضمنا محمد بن ابي نصر بزنطي از جمله سه نفر اصحاب اجماعي است که لا يروون و لا يرسلون الا عن ثقه.
جمع بندي روايات:
همه روايات در قرائت دو سوره جمعه و منافقين در رکعات اول و دوم نماز جمعه متفق اند.
و اما علت اينکه فقهاء فتوا به وجوب قرائت جمعه و منافقين نداده اند و قائل به استحباب مؤکد شده اند؛ وجود روايات ذيل است که مرحوم صاحب وسائل در اين باب تدوين نموده است:
باب 71 بَابُ عَدَمِ وُجُوبِ سُورَةِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ عَيْناً يَوْمَ الْجُمُعَةِ.[17]
روايت اول:
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنِ أَخِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ عليه السلام عَنِ الرَّجُلِ يَقْرَأُ فِي صَلَاةِ الْجُمُعَةِ- بِغَيْرِ سُورَةِ الْجُمُعَةِ مُتَعَمِّداً قَالَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ.[18]
عنوان احمد بن محمد عمدتا بين دو نفر مشترک است: (1) خالد برقي، (2) عيسي اشعري که هر دو ثقه جليل اند.
علي بن يقطين که خودش ثقه جليل است دو پسر به نام هاي حسن و حسين دارد که هر دو وثاقت دارند و حتي حسن ثقه جليل است.
از اين دست روايات معلوم مي شود که روايات باب قبل همه دلالت بر استحباب مؤکد دارند.
روايت دوم:
وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَمِيلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عليه السلام عَنِ الْجُمُعَةِ فِي السَّفَرِ- مَا أَقْرَأُ فِيهِمَا قَالَ اقْرَأْهُمَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ.[19]
سند اين روايت نيز صحيح است و دوباره به علي بن يقطين مي رسد.
روايت سوم:
وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ فِي صَلَاةِ الْجُمُعَةِ لَا بَأْسَ بِأَنْ تَقْرَأَ فِيهَا- بِغَيْرِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ إِذَا كُنْتَ مُسْتَعْجِلًا.[20]
اين روايت را هم مرحوم صدوق نقل کرده و سند آن صحيح است.
روايت چهارم:
وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عليه السلام عَنِ الرَّجُلِ يَقْرَأُ فِي صَلَاةِ الْجُمُعَةِ- بِغَيْرِ سُورَةِ الْجُمُعَةِ مُتَعَمِّداً قَالَ لَا بَأْسَ.[21]
احمد بن محمد بن عيسي ثقه جليل است. محمد بن سهل ثقه علي التحقيق است و پدرش نيز ثقه مي باشد.
روايت پنجم:
وَ عَنْهُ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ حُكَيْمٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ يَحْيَى الْأَزْرَقِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع قُلْتُ لَهُ- رَجُلٌ صَلَّى الْجُمُعَةَ فَقَرَأَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَالَ أَجْزَأَهُ.[22]
معاويه بن حکيم فطحي ثقه. ابان بن يحيي ثقه جليل. يحيي الازرق هم ثقه است. روايت سندا اشکالي ندارد.
روايت ششم:
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَدْ رُوِيَتْ رُخْصَةٌ فِي الْقِرَاءَةِ فِي صَلَاةِ الظُّهْرِ- بِغَيْرِ سُورَةِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ. قَالَ: وَ مَا رُوِيَ مِنَ الرُّخَصِ فِي قِرَاءَةِ غَيْرِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ- فِي صَلَاةِ الظُّهْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- فَهِيَ لِلْمَرِيضِ وَ الْمُسْتَعْجِلِ وَ الْمُسَافِرِ.[23]
فحواي روايت اين است که عند الضروره ترک جمعه و منافقين جايز است.
جمع بندي نهايي: همانطور که قبلا هم گفتيم آنچه فتواي فقهاء شيعه است اين است که در ظهر روز جمعه-چه در نماز جمعه و چه در نماز ظهر- مستحب مؤکد است که سوره جمعه و منافقين قرائت شود. انشاء الله در جلسات بعد بحث را پي مي گيريم.



[1]. سوره أنعام؛ آيه125.
[2]. مروان بن حکم و پدرش از طرف پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مورد لعن و تبعيد از مدينه قرار گرفتند. خليفه اول و دوم به دليل فراهم نبودن شرايط نتوانستند اين دو را برگردانند ولي خليفه سوم- عثمان- آنها را به مدينه برگرداند. در سال 42 ه.ق معاويه، مروان را حاکم مدينه ساخت و بعدها بعد از يزيد بن معاويه و معاويه بن يزيد، خلافت امويان را بدست آورد. عجيب است کسي که پيامبر صلي الله عليه و آله او را لعن و تبعيد کرد بعدها در فاصله نه چندان زيادي جاي پيامبر صلي الله عليه و آله نشست. ببينيد چگونه اوضاع تغيير کرد. مروان در زمان حکومت بر مدينه خودش نماز جمعه مي خواند اما گاهي که نمي توانست در نماز جمعه شرکت کند، امام جمعه موقت او ابو هريره بود.
[3]. تذكرة الفقهاء (ط - الحديثة)؛ ج‌4، ص: 98.
[4]. الفقه علي مذاهب الخمسه،ج1،ص465، مسئله5.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo