< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله نوری

98/06/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: صلاة در قران و روایات

قال النبی صلی الله علیه و آله : "﴿ذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ فِي الدّينِ﴾، خداوند متعال را شکر می کنیم که عمده ی اشتغال ما را در علم فقه که بسیار شریف و مبارک است قرار داده است.

با توفیق پروردگار متعال بحث صلاة را شروع می کنیم، در عبادات کتاب الصلاة و در معاملات کتاب البیع بسیار مهم می باشند و امام رضوان الله علیه فرمودند هرکس این دو کتاب را درست خوانده باشد فقیه و مجتهد می باشد.

بحث را اینگونه آغاز می کنیم که یکی از عباداتهای بزرگ و مهم در اسلام صلاة است و خداوند متعال نیز در قران کریم فرموده : ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾[1]

چند مطلب در این آیه وجود دارد؛ اول اینکه چرا جن مقدم بر انسان ذکر شده؟ آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه در تفسیر المیزان فرموده چونکه خداوند جن را قبل از انسان آفریده در این آیه نیز قبل از انسان ذکر کرده. دوم اینکه حرف لام در "لیعبدون" برای غرض است یعنی غرض خداوند متعال این بوده که جن و إنس او را عبادت کنند درحالی که بسیاری از جن و إنس خداوند را عبادت نمی کنند و این تخلف از غرض خداست، صاحب تفسیر برهان که یک تفسیر روائی و بسیار عالی است در جلد هفتم در جواب از اشکال مذکور چند روایت ذکر کرده که بنده خلاصه آنها را عرض می کنم، ابو بصیر همین سوال را از امام صادق علیه السلام پرسیده و حضرت در جوابش فرمودند "خلقهم لیأمرهم بالعبادة کما أمرهم بالصدق والعدالة" یعنی خداوند متعال جن و إنس را خلق کرده تا امر به عبادت کند.

آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه در جلد 17 از تفسیر المیزان جواب دیگری داده و فرموده لام در "الجن" و "الإنس" برای استغراق نیست تا اینکه کل فردٍ فردٍ را شامل شود بلکه برای جنس است و شامل طبیعت می شود یعنی جنس و طبیعتِ جن و إنس چنین تکلیفی دارند و حالا اگر بعضی از آنها خدا را عبادت نکنند منافاتی با آیه شریفه و غرض خداوند متعال ندارد، ایشان ظاهر آیه را أخذ کرده اند ولی خب ما روایاتی داریم که آیه شریفه را اینطور تفسیر کرده اند که ﴿"خلقهم لیأمرهم بالعبادة کما أمرهم بالصدق والعدالة" .﴾

خب و اما کتابهای بسیاری در فقه داریم ولی خب جواهر معیار ما در بحثمان خواهد بود، صاحب جواهر بحث را اینطور آغاز کرده که : « بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ وصلى الله على محمد وآله الطيبين الطاهرين الغُر(جمع أغر و به معنای سفیدی چهره می باشد به حضرت امیر علیه السلام نیز می گوئیم؛ قائد غر المحجلین یعنی رهبر کسانی که چهره سفید و نورانی دارند)الميامين(جمع میمون مثل مشاهر که جمع مشهور است)، الذين بهم أرجو من ربي الكريم الرحمن الرحيم العليم الحكيم الإعانة على إتمام كتاب أحكام الصلاة التي "تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ"[2] (در قران کریم 67 مرتبه کلمه صلاة ذکر شده که ایشان فقط همین یک مورد را ذکر کرده) وبها تطفأ النيران وقربان كل تقي ومعراج كل مؤمن نقي ، وتغسل الذنوب كما يغسل النهر الجاري درن الجسد ، وتكرارها كل يوم خمسا كتكراره ، وأوصى الله بها المسيح ما دام حيا وغيره من الرسل بل هي أصل الإسلام وخير العمل وخير موضوع والميزان والمعيار‌ لسائر أعمال الأنام ، فمن وفى بها استوفى أجر الجميع وقبلت منه كلها فهي حينئذ للأعمال بل للدين كالعمود للفسطاط ولذا كانت أول ما يحاسب به العبد وينظر فيه من عمله ، فإذا قبلت منه نظر في سائر عمله وقبل منه ، وإذا ردت لم ينظر في باقي عمله ورد عليه فلا غرو لو سمي تاركها من الكافرين ، بل هو كذلك لو كان الداعي له الاستخفاف بالدين وهي التي لم يعرف الصادق عليه‌السلام شيئا مما يتقرب به ويحبه الله تعالى بعد المعرفة أفضل منها بل‌ قال عليه‌السلام :"هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن وحافظ على مواقيتهن لقي الله يوم القيامة وله عنده عهد يدخل به الجنة ، ومن لم يصلهن لمواقيتهن ولم يحافظ عليهن فذلك لله ، إن شاء غفر له وإن شاء عذبه" ، وصلاة فريضة خير من عشرين حجة ، كل حجة خير من بيت مملو ذهبا يتصدق منه حتى يفنى بل صلاة فريضة أفضل من ألف حجة كل حجة أفضل من الدنيا وما فيها وان طاعة الله خدمته في الأرض ، وليس شي‌ء من خدمته يعدل الصلاة ، فمن ثمة نادت الملائكة زكريا "وَهُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ" وإذا قام المصلي إلى الصلاة نزلت عليه الرحمة من أعنان السماء إلى أعنان الأرض ، وحفت به الملائكة ، وناداه ملك لو يعلم هذا المصلي ما في الصلاة ما انفتل إلى غير ذلك مما‌ ورد فيها مما لا يحصى عدده ، كخبر الشامة وغيره.»[3] .

اخبار زیادی داریم که صاحب جواهر به یک نمونه یعنی خبر شامة اشاره کرده.بقیه بحث بماند برای فردا إن شاء الله تعالی …

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo