< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله نوری

کتاب البیع

94/02/08

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: جهاد بغاة/اقسام جهاد/ولایة الفقیه
بحثمان در جهاد بغاة بود، گفتیم کلمه بغاة از آیه شریفه:﴿وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ[1]گرفته شده است.
در اینجا بین شیعه و سنی اختلاف شدیدی وجود دارد، شیعه با استناد به این آیه و تفاسیری که از اهل بیت علیهم السلام رسیده معتقد است کسانی که در مقابل امام معصوم قیام کنند محکوم به کفر هستند و باید با آنها جهاد کرد اعم از اینکه یک نفر باشد مثل ابن ملجم و یا جمعیتی باشند مثل ناکثین و مارقین و قاسطین که حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه فرمودند:﴿فَلَمَّا نَهَضْتُ بالأمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ، وَ مَرَقَتْ أُخْرَى، وَقَسَطَ آخَرُونَ[2]، اما اهل سنت می گویند کسانی که در مقابل امام معصوم قیام کنند کافر نیستند بلکه مؤمن هستند و قرآن کریم نیز می گوید اگر دو طائفه از مؤمنین با هم برخورد کردند شما سعی کنید بینشان را اصلاح کنید و اگر یکی از آنها ظالم و دیگری مظلوم است با ظالم بجنگید، در واقع اهل سنت با استناد به بعضی روایات می خواهند بگویند هر دو طائفه مؤمن هستند تا اینکه خودشان را تطهیر کنند مثل حدیثی که در آن پیغمبر صلی الله علیه و آله نسبت به حضرت مجتبی علیه السلام فرمودند این فرزند من "یُصلح الله به بین فئتین مسلمین" پس هر دو مسلمان هستند ولی ما قائلیم هر کس در مقابل امام معصوم قیام کند کافر است و این حدیث و امثاله نیز مجعول می باشد.
مفسرین اهل سنت در اینجا خیلی به ما تاخت و تاز کرده اند من جمله قرطبی در تفسیر الجامع لأحکام القرآن بعد از تفسیر آیه مذکور حمله شدیدی به شیعیان کرده و کلاً ما را رد کرده و می گوید روافض سب صحابه می کنند و الان نیز اهل سنت به ما همین را می گویند، آنها می گویند صحابه هر کسی است که پیغمبر را درک و ملاقات کرده ولو اینکه بچه کوچکی بوده والصحابة کلهم عدول و کلهم مجتهدون و کسی که آنها را لعن و سب کند کار بدی کرده فلذا از این جهت شیعه را مورد انتقاد شدیدی قرار می دهند، البته اینها برای اینکه مکتب خودشان را در مقابل مکتب اهل بیت علیهم السلام درست کنند تلاش های زیادی کرده اند ولی خب از طرفی باید شیعه را تخطئه کنند چون ما با مکتب و فکر آنها مخالف می باشیم علی أیِّ حال ما نیز نمی خواهیم به این اختلافات دامن بزنیم چراکه الان روزی است که تمام مسلمانان باید در مقابل دنیای کفر بایستند لذا در مملکت ما نیز شیعه و سنی در کنار هم زندگی می کنند و ائمه علیهم السلام نیز توصیه می کردند که با آنها رابطه خوبی داشته باشید و پشت سر آنها نماز بخوانید ولی در افتادن با آنها به ضرر اسلام و مسلمین وبه نفع دنیای کفر و استعمار می باشد.
برای اینکه با این مباحث آشنا باشیم مقداری از کتاب "الصحیح من سیرة النبی الأعظم" تألیف سید جعفر مرتضی را به صورت فهرست وار می خوانیم تا معلوم شود مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب اهل سنت چقدر تفاوت دارد، ایشان در جلد اول و در فصل اول ابتدا بحث مفصلی در مورد ضرورت وجود امام بعد از پیغمبر کرده و فرموده امام مبیِّن و مجری و حافظ و نگهبان شریعت پیغمبر می باشد سپس ایشان می فرماید ائمه علیهم السلام عنایت داشتند به اینکه احادیث پیغمبر نوشته و روایت شود ولی آنها منع می کردند و می گفتند "حسبنا کتاب الله".
مطلب دوم در مورد "موقف ائمه من اسرائیلیات و رواتها"، می باشد، از اول یهود برای اینکه اسلام را تضعیف کنند و کنار بزنند علمائی از خودشان را میان جمع مسلمانان داخل کردند و اسرائیلیات را داخل تفکرات مسلمین کردند اما ائمه علیهم السلام در مقابل اسرائیلیات ایستادند.
مطلب سوم در مورد مواجهه شیعه با تفکرات اسرائیلی می باشد چراکه یهود با نفوذی که خصوصا در زمان عثمان پیدا کرده بود و با خرج پول "قصاصین" درست کرده بودند که با تعریف قصه در بین مردم تفکرات یهود را ترویج می کردند، سید جعفر مرتضی چند نمونه ذکر می کند من جمله اینکه در تورارت هست که حضرت داود در جنگ با دشمنان خودش شخصی بنام اُوریا که زنی زیبا و جوان داشت را فرمانده سپاه خودش کرد، و نقشه این بود که اُوریا برود و در جنگ کشته شود تا داود همسر او را بگیرد چنین چیزی را به پیغمبر خدا نسبت داده اند و یا در تورات گفته شده کعبه روزی چند دفعه به مسجد الاقصی سجده می کند و از این قبیل مطالب باطل زیاد نقل شده است اما ائمه علیهم السلام با قصاصین مقابله می کردند و حتی حضرت امیر علیه السلام به آنها تازیانه می زد و آنها را از نقل چنین قصه هایی و از اشاعه اسرائیلیات منع می کرد.
همان طور که عرض شد اهل سنت راهی غیر از راه ائمه علیهم السلام در پیش گرفتند لذا برای اینکه راه خودشان را درست و هموار کنند در کتاب های خودشان مطالب فروانی که با مکتب ما سازش ندارد بلکه مخالف است درست کردند؛ اول اینکه می گویند " الصحابة کلهم عدول و کلهم مجتهدون" و صحابه یعنی کسی که پیغمبر را دیده باشد ولو اینکه بچه بوده و در واقع این یک اکسیری بود که تمام صحابه را تطهیر می کرد و حتی می گویند اگر صحابه مرتد شوند و بعد از ارتداد خود برگردند باز صحابیتشان باقی می باشد! خب چنین فکری باعث شد که تمام صحابه را عادل فرض کنند و وقتی اینطور شد دیگر کسی نمی تواند در مورد آنها حرفی بزند.
دوم اینکه اهل سنت بعدا گفتند " من ینتقد الصحابة زندیق" لذا همه ما را زندیق می دانند، البته اینها اولاً در کلماتشان تناقضات زیادی وجود دارد و ثانیاً گزینشی کار می کنند یعنی تمام کتب حدیث را می گردند و آنچه که به نفعشان است را اخذ می کنند و آنچه که به نفعشان نیست را کنار می گذارند، مثلا علامه امینی رحمة الله علیه خطبه شقشقیه که خطبه سوم نهج البلاغه است را از 28 کتاب اهل سنت نقل کرده و ثابت کرده که کلام امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد زیرا آنها می گویند این را خود سید رضی جعل کرده است، حضرت امیر علیه السلام در همین خطبه شقشقیه نسبت به خلفای سه گانه انتقاد های شدیدی دارد، شما می گوئید سب صحابه جائز نیست و صحابه عدول هستند در حالی که عثمان از صحابه و خوب بوده و قاتلین او نیز از صحابه و خوب بودند حالا این تناقض را چطور جواب می دهید؟! حتی قاتلین عثمان نگذاشتند در قبرستان مسلمین دفن شود و او را در قبرستان یهود دفن کردند!، خلاصه اینکه تناقضات فراوانی در کلمات آنها وجود دارد.
مطلب دیگر اینکه عامه گفتند اجماع ما حجت است و همچنین "اولی الامر منکم" کسانی هستند که صاحب خلافت و امر و نهی باشند پس مثل یزید و معاویه و منصور و هارون الرشید همگی اول الامر هستند و قرآن نیز فرموده باید از آنها اطاعت کنید!، همین طور جلو رفتند و بعد دیدند خیلی شلوغ می شود مذهب را منحصر به چهار نفر از مجتهدین خودشان یعنی احمد و شافعی و مالک و ابو حنیفه کردند و گفتند فقط اینها مجتهد هستند و شیعه را قبول نکردند، خلاصه مطالب فراوانی در کتاب "الصحیح من سیرة النبی الأعظم" نوشته شده که مراجعه و مطالعه بفرمائید.
الان نیز همین طور است و سایتها و کتابهای آنها شدیداً بر علیه ما فعالیت دارند و عربستان نیز جزء آنهاست و کار را به جائی رسانده اند که فقط خودشان را قبول دارند و بقیه را تکفیر می کنند.
بقیه بحث بماند برای فردا إن شاء الله تعالی ... .

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo