< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله نوری

کتاب الصوم

90/11/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع : تنبیه چهارم از تنبیهات دهگانه _ وجوه معاطات در مقام ثبوت
 
 عرض کردیم که در تنبیه چهارم از تنبیهات دهگانه معاطات چهار وجه برای معاطات در مقام ثبوت تصوّر شده : اول آنکه متعاطیین قصدشان تملیک مالین به عنوان معاوضه می باشد یعنی تبدیل مال به مال و به عبارت دیگر قصدشان تبدیل اضافةٍ بإضافةٍ اُخری می باشد .
 وجه دوم این است که معاوضه بین تملیکین و بین فعلین است نه بین مالین یعنی یک طرف مالش را به دیگری تملیک می کند در مقابل اینکه طرف دیگر نیز مالش را به او تملیک کند .
 عرض کردیم که به وجه دوم اشکالاتی شده من جمله اینکه آقای خوئی در مصباح الفقاهه فرموده : لم أفهم له معناً محصّلاً زیرا در این وجه دوم مبادله بین مالین که در بیعهای معمولی و متعارف صورت می گیرد انجام نمی پذیرد بلکه مبادله بین تملیکین و بین سلطنتین انجام می گیرد و ما دلیلی از طرف شارع مقدس بر این مطلب ( مبادله بین سلطنتین ) نداریم بلکه شارع مقدس فقط فرموده : الناس مسلَّطون علی أموالهم نه مسلّطون علی سلطنتهم .
 اشکال دیگری از طرف حاج شیخ محد حسین اصفهانی مطرح شده و آن این است که ایشان فرموده اند لازمه چنین چیزی جمع بین لحاظین می باشد زیرا از طرفی به تملیک نظر آلی داریم و از طرفی از این جهت که تملیک عوض واقع می شود به آن نظر استقلالی داریم و چنین چیزی ممکن نیست ( در اصول نیز خوانده ایم که نظر گاهی آلی است و گاهی استقلالی ) . حضرت امام(ره) می فرماید که این اشکال وارد نیست زیرا نظر در اینجا فقط نظر استقلالی است و منتقل شدن مال بالتبع می باشد لذا جمع بین لحاظین نشده چونکه در هر دوطرف لحاظ نسبت به تملیک لحاظ استقلالی می باشد و اصلا بحث مانیز در این است که در وجه دوم می خواهند تملیکین را با هم مقابله و معاوضه کنند .
 ( اشکال و پاسخ استاد ) : نزاع در اینجا نزاع لفظی نیست زیرا تصوُّراً با هم فرق دارند چونکه گاهی مبادله بین مالین است ولی گاهی مبادله بین تملیکین است که ایندو باهم تصوُّراً فرق دارند .
 مرحوم نائینی نیز در منیة الطالب به این قسم دوم اشکال کرده و فرموده این قسم اصلا بیع نیست زیرا در بیع یعتبر که ثمن و مثمن هردو مال باشند و تملیک ، مال نیست بلکه فعلی از افعال متبایعین می باشد خلاصه اینکه قسم دوم تصوُّراً برای ما روشن شد ، و اما اثباتاً نیز به این قسم دوم اشکال شده و آن این که در هر صورت این قسم بیع نمی باشد زیرا در بیع متعارف مال با مال مبادله می شود نه سلطنت با سلطنت و حتی تجارةً عن تراضِ نیز نمی باشد زیرا تجارت نیز مربوط به امورات متعارف و معمول می باشد لذا قسم دوم از جهاتی که خدمتتان عرض شد اشکال دارد .
 قسم سوم این بود که مقابله و معاوضه بین إباحه و تملیک باشد یعنی از یک طرف إباحه و از طرف دیگر تملیک می باشد و شیخ مثال زده به اینکه : أبحتُ لک کذا بدرهمٍ .
 قسم چهارم این بود که : أن یقصد کلٌ منهما الإباحة فی مقابل الإباحة مثلا من إباحه می کنم تصرف در کتابم را در مقابل إباحه شما تصرف در کتابتان را ، این هم قسم چهارم بود که به عرضتان رسید . خوب شیخ انصاری تقریبا قسم اول و دوم را قبول می کند اما می فرماید که در سومی و چهارمی چند اشکال اشکال وجود دارد که بقیه بحث بماند برای جلسه بعد إن شاء الله ... .
 
  بسم الله الرحمن الرحیم
 « إنّا فتحنا لک فتحاً مبیناً(1) لیغفر لک الله ما تقدّم من ذنبک و ما تأخّر و یُتمّ نعمته علیک و یدیک صراطاً مستقیماً(2) و ینصرک نصراً عزیزاً(3) » .
 یکی از حوادث بسیار مهم جهانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن سال 57 بود آیاتی که خوانده شد از سوره فتح بود که مربوط مجاهدت ها و مبارزات پیغمبر اسلام(ص) می باشد ، حرکت امام(ره) نیز شبیه به حرکت پیغمبر(ص) می باشد چراکه مردم نیز باگذشت زمان امام(ره) را یاری کردند و با رهبری ایشان به مبارزه با طاغوت پرداختند تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید .
 حضرت امام(ره) چند کار مهم و اساسی انجام دادند ؛ اول اینکه نظام سلطنتی و استکبار را در ایران ریشه کن کردند ، دوم اینکه مردم ایران و تمامی مسلمانان جهان را به خود باوری رساندند و سوم اینکه انقلاب اسلامی به مردم ایران عظمت و عزت داد و الحمدلله الآن نظام ما و مردم ما در اوج عزت و عظمت قرار دارند لذا ما باید قدر این نظام اسلامی ولائی قدرتمند را بدانیم .
 نظام اسلامی ما سه امتیاز دارد ؛ اول اینکه پشتوانه مکتبی و اسلامی دارد و دوم اینکه بر محوریت ولایت فقیه می باشد و سوم اینکه دارای حمایت مردم می باشد لذا ما باید به مردم توجه کنیم و مردم نیز همیشه باید در صحنه های مختلف خصوصا در راهپیمائی 22 بهمن و انتخاباتی که در پیش داریم حاضر باشند و نظام را یاری کنند تا اینکه بیگانگان بفهمند که چقدر این نظام در دل مردم جا دارد و پشتیبان مردمی دارد ، خداوند یارو یاور و نگه دار شما باشد ... .
 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo