< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی

94/02/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تفسیر آیه 41 سوره نساء در موضوع اهل بیت علیهم السلام

حلول ماه شعبان برای همه شما عزیزان و افاضل مبارک باشد. این ماه پر از خیر و برکت و سعادت را برای شما تبریک می گوییم. ماهی است که پر از برکت در این ماه فقط جشن و ولادت است. بعضی از طلبه ها فال گرفته اند برای خودشان می گویند شکر خدا ماه شعبان آمد و ما ماه شعبان مریض نمی شویم. درست است «تفأّل بالخیر تنجح» فال خوب بگیرید که پیروز بشوید و روایت هم از امیرالمومنین است. ماه شعبان که ماه خیر و برکت و سعادت است و در حقیقت ماه عبودیت و سلوک. روزهای چهارشنبه بحث تفسیر آیات ولایی داریم آیه ای را عنوان بکنیم بعد به مناسبت ماه شعبان ان شاء الله نکاتی هم گفته شود.

 

آیه 41 سوره نساء

ایه شماره 41 از سوره نساء «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا».

 

ترجمه

خدای متعال در این آیه شریفه می فرماید چگونه می شود وضعیت و روش کار که ما بیاوریم از هر امت یک شاهد و آنگاه تو ای پیامبر بر همه این شهداء شاهد بیاوریم. گفته می شود که کسی که اهل ولایت است روز قیامت حال می کند. دنیا آن روز معلوم می شود که دست کیه. بروید ببینید که مولا دست خودش را بالا زده علامه امینی را با دست خودش از حوض کوثر آب می دهد. بروید شیعیان قبل از اینکه خودشان بخواهند جا برایش آماده شده، همه روایت از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها. همه وضعیت بهم ریخته دارد مگر شیعیان که وضع متناسب آرام دارند. روایت«قسیم النار و الجنه» از طریق سنی ها هم آمده. وهابی ها هم سند را توجیه می کنند که منظور از قسیم چه باشد. این متن را که خواندیم از آیه شریفه.

 

 

 

سوال:

پاسخ: قبل از قیامت اگر کسی حقیقتش ولایتش درست باشد یعنی آن معرفت ولایی قبل از قیامت برزخ که هیچ همین دنیایش نشان میدهد که بهشت است. من به این عقیده هستم. ما ولایت را یک عنوان نوری جامع عقیده عمل صراط مستقیم عبودی می دانیم. ولایت شعار نیست. در آیه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»[1] تفسیر شده بود به «الا لیعرفون» یعرفون یعبدون می طلبد، یعبدون یعرفون می طلبد. یعبدون بدون یعرفون نیست و یعرفون بدون یعبدون نیست. این معنای ولایت است. ولایت آن خط حرکت تکاملی یک بنده خداست که با دو بال واجبات و محرمات از افتادن به چپ و راست حفظ می شود و حرکت را ادامه می دهد. و این تعریف ولایت یعنی مسیر معرفتی تکامل حقیقی. که از عبودیت ابتدائی شروع می شود استمرار، اوج، انس، معانقه با عبادت تا عروج و تا آخرین دور تکامل تحصیل رضایت الرب است. کسی که اهل ولایت باشد اعتماد و توکل کامل به خدای متعال دارد، خودش را وابسته مطلق بداند، درک بکند نه اینکه خودش را بسپارد اختیاری، درک بکند که جز این راهی نیست. اگر وابستگی بود آدم آدم است و اگر وابستگی نبود «بل هم أضل» است. تمام هست و بود ما لله است این معنای توکل واقعی است. و «افوض امری الی الله» در اموری که در زندگی صورت می گیرد. هر روز صبح سه بار «افوض امری الله ان الله بصیر بالعباد»[2] بیمه ات می کند آن روز را. «افوض الی الله» نسبت به امور و اعمالی است که صورت می گیرد.

 

سوال:

پاسخ: کسی که ولایت واقعی دارد و ولایت درست اول آن است، دوم توسل است به اهل بیت. نکته سوم هم تسلیم است. تسلیم خیلی کارساز است «الدین شجره اصلها التسلیم و الرضا». با خصوصیت عملی که خصوصیت عملی در بیان قرآن و بیان متشرعه، صراط مستقیم. صراط مستقیم از نظر عقیدتی گوش دادن به دستور مولی علی که مولی علی صراط مستقیم است. از نظر عملی پایبندی به واجبات و محرمات. کسی که به این شکل اهل ولایت باشد باور کنید شک ندارم، واجبات و محرمات رعایت بشود توکل و توسل محکم باشد از همین دنیا بهشت خودش را نشان می دهد. در عالم برزخ خبری است که در عالم برزخ شفاعت نیست ولی سندی من برنخوردیم، خبر معروفی است.

 

سوال:

پاسخ: از مردن تا برپایی قیامت این مسیر تکامل است و به تعبیر امام خمینی جهنم راهی به سوی بهشت است. بعضی ها راهش کج می شود می افتد به چاله، بعضی ها راه صاف می روند، جهنم هم راهی است برای بهشت. خودم شخصا شخصی را می شناختم که در تویسرکان بود و از اساتید بود، اهل حرم و گریه و اشک بود، نجف هم بود، از شاگردان شهید صدر بود، این از دنیا رفت چندین سال پیش از این. خود این حقیر خواب دیدم. اگر کسی را که خواب می بینید و درک می کنید که او فوت شده و شما زنده هستید از او سوال کنید، جواب هایی که می دهد دقیق است. بین خواب و بیداری ایشان را دیدم و به اسم یاد کردم گفت اوضاع چطوری است، گفت خیلی خوب است دوستان است، جلسات است، خیلی عالی است. گفتم اقای فلانی برزخ چطور بود؟ دستش را گرفت و به من گفت محرمانه است. چند لحظه ی بعد گفتم الان شما کجایید؟ برزخید یا جای دیگر، گفت بهشتم جهان شماره 1. این از اصطلاحات آن طرف است جهان شماره یک. چند لحظه که گذشت در همان عالم خواب خواست مطلب را بگوید یک سیدی در جلسه نشسته بود که سید عمامه مشکی نداشت شال سبز داشت که یا کلاه سبز داشت یا شال سبز، گفت برزخ خوب بود به برکت جدّ سادات. اینها چیزی است که ما می دانیم شاهد و شهداء چه کسانی هستند، خوش به حال کسی که خدا توفیق داده است که معرفت به مولی امیرالمومنین داشته باشد.

 

 

 

مراجعه به تفاسیر

یک مراجعه کنیم به تفسیر ببینیم این آیه در تفسیر چه آمده است. درکتاب تفسیر قمی روایت معتبری است، می فرماید: «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید یعنی الائمه صلوات الله علیهم اجمعین». امام برای هر امت از پیامبر تا روز قیامت امت هایی که می آیند در هر عصر امام شهید و شاهد و حاضر و ناظر آن امت است. «و جئنا بک یا محمد علی هولاء شهیدا یعنی علی الائمه فرسول الله شهید علی الائمه و هم شهداء علی الناس»[3] . این تفسیر قمی بود، مراجعه کنیم به کتاب اصول کافی کتاب حجت باب ان الائمه شهداء الله عزوجل علی خلقه روایت سماعه است، علی بن محمد عن سهل بن زیاد عن یعقوب بن یزید که توثیق دارد عن زیاد القندی که در ترجمه آمده زیاد قندهاری این توثیقش برای من معلوم نیست عن سماعه بن مهران، قال «قال ابوعبدالله علیه السلام فی قول الله عزوجل فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنا بک علی هولاء قال نزلت فی امه محمد صلی الله علیه و آله و سلم خاصه فی کل قرن منهم امام منا شاهد علیهم و محمد شاهد علینا»[4] . روایات دیگر هم به این مضمون دارد در همین باب. هر قرنی و هر مقطع زمانی یک امت به حساب می آید نسبت به امت پیامبر. و هر یکی از این مقاطع زمانی امامی دارد که شاهد است. ما در این قرن شاهد بر ما حجت بن الحسن المهدی است. او حاضر و ناظر بر احوال و اوضاع ماست. آن توقیع شریف معروف را شنیده اید که فرمود «نحن نحیط باحوالکم» آقا امام زمان احاطه دارد به همه احوال و اوضاع شما. گفته می شود که آقا اهل کرم است، کریم است، اگر ببینید یک سرباز و یک طلبه ای که سرباز آقاست اگر اوضاعش خوب است باعث خوشنودی آقا بشود و اگر خوب نیست باعث ناراحتی آقا بشود. لذا عشاق می گوید اگر گناهی بکنیم کتک و شکنجه و جهنم اینها مشکلی نیست ولی اگر ببینیم که آقا به طرف ما نگاه نمی کند این برای ما خیلی سنگین است، این خیلی سخت است. و از همین باب کتاب غیبت شیخ طوسی آمده است در روز عرفه شخص متشرّفی بود. آقا یک مطلب را برایش گفت فرمود: «ویحک تخاف و انا معک»[5] وای بر تو می ترسی من باهات هستم. طلبه ها سربازها شک نکنید، «ویحک تخاف و انا معک». لذا اگر این اصل طلبه شدن ما به توسط عنایت آقا بود. لذا در دعایی آمده است به حق جیره خوارهای امام زمان، ما جیره خوار امام زمان هستیم. علی بن بابویه در زمان نائب چهارم زندگی می کرد. پدر شیخ صدوق نامه نوشت توسط حسین بن روح که به محضر آقا بدهید که مشکلی دارم بچه دار نمی شوم، بعد از مدتی نامه جوابش آمد از این دختر عمویت که داری بچه دار نمی شوی، یک خانه مسیرت می شود از دیلم، دو تا فرزند فقیه خدا نصیبت می کند که همین شیخ صدوق صاحب من لا یحضر است و محمد بن علی بن بابویه و حسین بن علی بن بابویه. آقا عنایتش اینگونه است. اگر احساس ما ضعیف است مشکل خود ماست هر چه هست از قامت ناساز بد اندام است و رنه تشریف تو در بالای ما کوتاه نیست. دستش بالا سر ماست. نیمه شعبان ولادت آقاست اعمالی دارد، حال و هوائی دارد. از الان که شروع بکند به مقدمات و آمادگی ها نیمه شعبان یک عنایت ولو خیلی اندک هم باشد یک گوشه چشم کافی است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo