< فهرست دروس

درس تفسیراستاد محمد مروارید

90/12/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ علیه فَسَوْفَ يُغْنيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَكيمٌ [1]
 
 آیات قرآن را در باره اهل کتاب به طوافی تقسیم کردیم: طایفه دوم آیات مربوط به تثلیث بود: سخن از تثلیث مسیحیان بود.
  در آیه شریفه يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا في‌ دينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‌ مَرْيَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كَفى‌ بِاللَّهِ وَكيلا [2]
 لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَليم [3] ‌ در این آیات و نظائر آنها کنایتا به مسیحیان اشاره کرده است.
 بیان ماهیت تثلیث
  نصاری معتقدند ذات خداوند متعال دارای جوهر واحدی است که این جوهر واحد اقانیم ثلاثه دارد. اقانیم مفردش اقنوم است. اقنوم یعنی یک نحوه صفت که ظهورش تجلی ذات است برای غیر، ذات سه ظهور دارد که به هریک از این سه اقنوم می گویند و صفت بدون موصوف نیست هر یک از این سه صفت اقنوم است وصفت با موصوف همراه است. پس هم صفت و هم موصوف الله هستند. اقانیم ثلاثه عبارت از: اقنوم وجود، اقنوم علم، اقنوم حیات به عبارت دیگر اب، ابن، روح القدس. در نتیجه نصاری می گویند اب الله، ابن الله، روح القدس الله، نجلی: علم(ابن) وجود(الله) حیات (روح القدوس)
 شرک در ذات علاوه بر اینکه ممتنع است یک امتناع مخصوص به خودش دارد که علامه مطرح کرده اند: که در مثال زید وجدت حقیقی است و کثرت اعتباری است اما نصاری می گویند هم وحدت حقیقی وهم تکثر حقیقی نه هر دو حقیقی است. در تفصیل این مطلب آن قدر اختلاف است که علامه می فرمایند که 70 مسلک است که ما به سه مورد آن اشاره میکنیم:
 1. مذهب ملکانیه قائلند به بنوت حقیقتا 2. نسطوریه قائلند این نزول از قبیل اشراق نور است در جسم شفاف 3. مذهب یعقوبیه قائلند این نزول از باب انقلاب است [4] . این سه در یک جهت اتفاق دارند و آن اینکه هر سه مذهب می گویند: مسیح نسبت بنوت دارد با رب. بنابراین لازمه حرفشان تعدد اله می شود.


[1] توبه/28
[2] نساء/171
[3] مائده/73
[4] طباطبایی، محمد حسین، المیزان ج16، ص284

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo