< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله مرتضوی

98/11/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: شک در اجزاء صلات / شک در افعال / شکوک در نماز

مسئله 1: «من شك في شي‌ء من أفعال الصلاة فإن كان قبل الدخول في غيره مما هو مترتب عليه ‌وجب الإتيان به، كما إذا شك في تكبيرة الإحرام قبل أن يدخل في القراءة حتى الاستعاذة، أو في الحمد قبل الدخول في السورة، أو فيها قبل الأخذ في الركوع، أو فيه قبل الهوي إلى السجود، أو فيه قبل القيام أو الدخول في التشهد، و إن كان بعد الدخول في غيره مما هو مترتب عليه و إن كان مندوبا لم يلتفت و بنى على الإتيان به من غير فرق بين الأولتين و الأخيرتين، فلا يلتفت الى الشك في الفاتحة و هو آخذ في السورة، و لا فيها و هو في القنوت، و لا في الركوع أو الانتصاب منه و هو في الهوي للسجود، و لا في السجود و هو قائم أو في التشهد، و لا فيه و هو قائم، بل و هو آخذ في القيام على الأقوى، نعم لو شك في السجود في حال الأخذ في القيام يجب التدارك».[1]

در این مسئله، دو حکم بیان شده است:

حکم اول: شک در اجزاء صلات قبل از دخول در غیر. مثلا فردی شک می کند که قرائت خوانده یا نخوانده اما هنوز داخل در رکوع یا داخل در هوی الی الرکوع نشده است و محل قرائت کما کان باقی است.

حکم دوم: شک در اجزاء صلات بعد از دخول در غیر. مثلا فردی بعد از دخول در رکوع شک می کند که قرائت را خوانده یا نخوانده است.

در این دو حکم، سه نظریه وجود دارد:

نظریه اول: به مشهور نسبت داده شده بلکه ادعای عدم الخلاف شده که فرموده اند اگر از محل تجاوز کرده، تدارک واجب نیست و اگر از محل تجاوز کرده، تدارک باید کند.

صاحب حدائق می فرمایند: «ان ما ذكروه من التلافي في محله و المضي بعده ركنا كان أو غيره مما لا اعرف فيه خلافا لا في كلام الأصحاب و لا في الأخبار».[2]

نظریه دوم: از شیخ مفید و شیخ طوسی در تهذیب و ابن حمزه در وسیله حکایت شده که می فرمایند: اگر شک در رکعت اول و دوم ظهر باشد، باطل است و اگر در رکعت سوم و چهارم باشد، هر دو حکم صحیح است.

صاحب جواهر می فرماید: «إذ لم يعرف الخلاف في ذلك إلا عن الشيخين و ابن حمزة في الوسيلة».[3]

نظریه سوم: مرحوم علامه در تذکره: اگر مشکوک از ارکان باشد، باطل است و اگر از اجزاء باشد، قبل از تجاوز باید تدارک شود و اگر بعد از تجاوز باشد، نماز صحیح است.

ایشان می فرمایند: «و ليس بعيدا من الصواب الفرق بين الركن و غيره، لأن ترك الركن سهوا مبطل كعمده فالشك فيه في الحقيقة شك في الركعة إذ لا فرق بين الشك في فعلها و عدمه، و بين الشك في فعلها على وجه الصحة و البطلان».[4]

ادله نظریه اول:

دلیل اول: قاعده اشتغال

دلیل دوم: استصحاب عدم اتیان

دلیل سوم: دو طائفه از روایات که دلالت بر این نظریه دارند:

طائفه اول: روایات باب 13 ابواب رکوع که مفاد آنها این است که وارد در سجده شده و شک در رکوع کرده که حضرت می فرمایند نماز صحیح است.

منها: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَشُكُّ وَ أَنَا سَاجِدٌ فَلَا أَدْرِي رَكَعْتُ أَمْ لَا قَالَ امْض‌».[5]

مرحوم نراقی در مستند و صاحب حدائق، این طائفه را اصل در کلام قرار داده اند.

اشکال اول: این طائفه، فقط در رکوع است و چیزی که دلالت بر عموم کند ندارد.

اشکال دوم: حدیث سوم این باب، صحیحه فضیل است که جلسه بعد ذکر خواهد شد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo