< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله مرتضوی

95/11/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: رمي جمره عقبه/ اعمال مني/چهارمي عمل/اعمال حج تمتع

دومين عمل از اعمال روز عيد قربان: هدي

سيدنا الاستاذ مي فرمايند: «الثاني من الواجبات الهدي».[1]

در بعضي از متون كلمه «الثاني» آمده است و در بعضي از متون كلمه «الخامس» آمده است كه براي هر كدام وجهي است. به اينكه تعبير به «الثاني» از آن جهت است كه دومين عمل روز عيد، هدي است و همچنين تعبير به «الخامس» هم اشكالي ندارد. به اينكه هدي پنجمين عمل از افعال بعد از احرام، وقوف به عرفات، وقوف به مشعر، رمي جمره، است.

نكته: كلمه «هدي» در عناوين:

اول: كلمه «هدي» آمده است، همانطور كه در تحرير و مستند آمده است.

دوم: كلمه «ذبح» آمده است، همانطور كه در بعضي از متون فقهيه آمده است.

سوم: كلمه «ذبح و نحر» آمده است، همانطور كه در ينابيع «باب في الذبح و النحر»[2] آمده است.

و براي هر سه كلمه وجهي است و اشكالي ندارد. چون كلمه «هدي» صحيح است به اينكه عنوان هدي در آيات قرآن ذكر شده است. مثل آيه 196 سوره بقره[3] كه چند بار در آن اين كلمه تكرار شده است. همچنين كلمه «ذبح» صحيح است، چون در روايات ذبح آمده و چيزي كه واجب است ذبح است و هدي مقدمه ذبح است. و همچنين كلمه «ذبح و نحر» هم صحيح است. چون واجب بر مكلف در بعضي از حيوانات، ذبح واجب است و در بعضي از حيوانات، نحر واجب است.

ملاحظه اول: اصل وجوب هدي در روز عيد قربان در حج تمتع

دليل بر وجوب هدي:

اول: اتفاق اماميه و بلكه اتفاق مسلمين. البته بعضي از عامه مي گويند هدي جبران است و جزء حج نمي باشد، اما اصل وجوب را قبول دارند و لذا به علامه نسبت داده شده كه ادعاي اتفاق مسلمين كرده است.

دوم: آيه شريفه: «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقاب‌».[4]

اين آيه حاوي احكام متعددي است و اين قسمت آيه مورد نظر ماست «فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ». مراد از «فما استيسر» وجوب هدي است و اين را مجمع البيان و منهج الصالحين بيان كرده اند.

همچنين بيش از ده روايت داريم كه در آنها «عليه هدي» آمده است.

سوم: روايات زيادي كه دال بر وجوب هدي است كه شايد متواتره هم باشد.

بعضي از اين روايات در وسائل[5] آمده است كه حضرت فرموده اند «عليه هدي».

منها: «وَ عَنْهُ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى وَ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‌ فِي الْمُتَمَتِّعِ قَالَ وَ عَلَيْهِ‌ الْهَدْيُ‌ قُلْتُ وَ مَا الْهَدْيُ فَقَالَ أَفْضَلُهُ بَدَنَةٌ وَ أَوْسَطُهُ بَقَرَةٌ وَ آخِرُهُ‌ شَاةٌ».[6]

منها: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ‌ عَنِ الْمُتَمَتِّعِ كَمْ يُجْزِيهِ قَالَ شَاةٌ الْحَدِيثَ».[7]

منها: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‌ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ‌ قَالَ شَاةٌ».[8]

كل اين روايات دال بر وجوب هدي مي باشند.

در نتيجه آنچه كه در صحيحه عيص بن قاسم آمده است که هدی بر بعضی در حج تمتع واجب نیست، صحیح نخواهد بود و اين روايت ساقط است. چون خلاف اتفاق اماميه است و قابل حمل بر تقيه مي باشد.

متن حديث: «وَ عَنْهُ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي رَجُلٍ اعْتَمَرَ فِي رَجَبٍ- فَقَالَ إِنْ كَانَ أَقَامَ بِمَكَّةَ حَتَّى يَخْرُجَ مِنْهَا حَاجّاً فَقَدْ وَجَبَ عَلَيْهِ هَدْيٌ فَإِنْ خَرَجَ مِنْ مَكَّةَ- حَتَّى يُحْرِمَ مِنْ غَيْرِهَا فَلَيْسَ‌ عَلَيْهِ‌ هَدْيٌ‌».[9]

اين صحيحه بر چند چيز حمل شده است: حمل بر تقيه، دال بر كفاره است(کفاره خروج از مکه بعد از انجام عمره تمتع)، مدعي صحيح نيست و...

همچنين صاحب وسائل از شيخ نقل مي كند كه از جمله شرطيه دوم معلوم مي شود كه اين فرد حج قران يا افراد انجام داده و حج تمتع نبوده.

ملاحظه دوم: وجوب هدي در تمتع

حاصل اين ملاحظه اين است كه وجوب قرباني در تمام موارد حج تمتع است همانطور كه مشهور گفته اند، چه حج تمتع واجب باشد و چه مستحب باشد و چه نذري و عهدي باشد و چه بالاصاله باشد و چه با نيابت و...

از شيخ نقل شده است كه اگر مكي حج تمتع انجام داد، قرباني ندارد.

بخاطر همين اختلاف بايد به روايات مراجعه كنيم كه مفاد روايات وجوب قرباني، مطلقا است يا في الجمله.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo