< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

93/03/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: محرمات احرام/ محرم هجدهم/ پوشاندن صورت بر زنان/پوشش صورت هنگام نماز
دلیل هشتم:
اسبقیت صلاة باعث تقدم مقدمه علمیه ستر الراس می شود.
و فیه:
اگر مقصود اسبقیت در جعل باشد معلوم نیست که جعل نماز مقدم بر جعل حج بوده است و اگر مقصود اسبقیت در مقام بیان حکم باشد قطعا اسبقیت وجود دارد اما مرحج نیست و اگر مقصود اسبقیت در مقام فعلیت باشد به این معنی که امروز ظهر، اول نماز واجب شده است بعد شخص محرم شده است این هم اشکالش این است که ممکن است امر بالعکس باشد یعنی اول محرم شده باشد و بعد مثلا وقت نماز ظهر داخل شده باشد.
خلاصه مطلب اینکه در بین این ادله فقط سیره دلیل می باشد و بقیه موید می باشند البته به این نکته هم باید توجه داشت که در تغطیة الوجه دو نظریه وجود داشت بعضی می فرمودند پوشیدن بعض از صورت هم اشکال دارد و بعضی می فرمودند فقط پوشیدن کل اشکال دارد اما پوشیدن بعض از صورت اشکال ندارد طبعا طبق این نظریه دیگر تعارضی بین دو مقدمه علمیه نیست و مقدمه علمیه ستر راس بدون معارض می باشد زیرا پوشیده شدن بعض از صورت مانعی ندارد و اگر قائل شدیم که پوشیدن بعض از صورت هم اشکال دارد باز هم به نظر ما اگر چه تعارض بین دو مقدمه علمیه وجود دارد اما مقدمه علمیه ستر الراس مقدم است و تخییری در کار نیست زیرا تخییر در صورت تحیّر است و با ادله ای که بیان شد تحیّری وجود ندارد.

دلیل نظریه دوم: بین دو مقدمه علمیه تعارض است و با فقد مرجح تخییر جاری می شود.
و فیه: مرحج وجود دارد و نوبت به تخییر نمی رسد.


فرع دوم:
ما اشار الیه سیدنا الاستاذ بقوله:«لكن إذا فرغت من الصلاة يجب رفعه عن وجهها فورا».[1]
این وجوب علی اطلاقه خالی از اشکال نیست زیرا همانطور که توضیح دادیم اگر ما قائل باشیم پوشیدن بعض از صورت اشکال ندارد در این صورت تعارضی بین دو مقدمه علمیه وجود ندارد تا لازم باشد بعد از نماز فورا بعض از صورت مشکوف شود.

در این بحث اشکالی وجود دارد که در مستند[2] به آن اشاره شده است انشاء الله در جلسه آینده آن را توضیح خواهیم داد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo