< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

ویرایش دوم

92/02/02

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: مبدا و غایت تفریق
 ملاحظه سادسه:
 مبدا و غایت تفریق
 مبدا تفریق:
 نسبت به مبدا اختلافی وجود ندارد مبدا تفریق از مکان خطیئه بلکه زمان خطیئه می باشد.
 دلیل:
 «...فُرِّقَ بَيْنَهُمَا مِنَ الْمَكَانِ الَّذِي أَحْدَثَا فِيهِ وَ عَلَيْهِمَا بَدَنَةٌ وَ عَلَيْهِمَا الْحَجُّ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا بَلَغَا الْمَكَانَ الَّذِي أَحْدَثَا فِيهِ فُرِّقَ بَيْنَهُمَا حَتَّى يَقْضِيَا نُسُكَهُمَا وَ يَرْجِعَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا...» [1]
 «فَإِذَا انْتَهَى إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي وَقَعَ بِهَا فُرِّقَ مَحْمِلَاهُمَا فَلَمْ يَجْتَمِعَا فِي خِبَاءٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَعَهُمَا غَيْرُهُمَا حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّه‌» [2]
 غایت تفریق:
 انما الاشکال در غایت تفریق می باشد چرا که اختلاف شدیدی در این زمینه وجود دارد.
 و فیه اقوال:
  1. غایت مکان خطئیه است مثلا اگر خطیئه در ربذه صورت گرفته است تا زمانی که به ربذه بر می گردند تفریق لازم است.
  2. در حج اولی از مکان خطیئه تا مکان خطیئه می باشد و حجه ثانیه غایت قضای مناسک می باشد که در قضای مناسک دو احتمال وجود دارد احتمال قوی این است که با انجام قربانی اجتماع اشکال ندارد، احتمال دوم اتمام سعی می باشد.
  3. غایت بلوغ هدی می باشد مطلقا،
  4. در بعضی از موارد وجوب تفریق تا منی می باشد مثل اینکه خطیئه قبل از منی صورت گرفته است در این صورت غایت تا منی می باشد و اگر خطیئه بعد از منی بوده است وجوب تفریق تا انجام قربانی باشد.
  5. تخییر بین هدی و قضای مناسک و مکان خطیئه کما صرح به صاحب الریاض ریاض المسائل، طباطبائی، ج14، ص405 ط مؤسسه آل البيت. و الحدائق.
 نص حدائق:
 «و لعل طريق الجمع بينها حمل تعدد هذه الغايات على مراتب الفضل و الاستحباب، فغايته الاولى بلوغ الهدي محله، و أفضل منه قضاء جميع المناسك، و أفضل الجميع الرجوع الى موضع الخطيئة» [3]
 کما اینکه روایات نیز در این زمینه شش طائفه می باشند:
 طائفه اول:
 برهم زدن تفریق متوقف بر تحقق دو امر معا است یکی قضای مناسک و دیگری وصول به مکان خطیئه.
 دلیل:
 «...وَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا حَتَّى يَقْضِيَا الْمَنَاسِكَ وَ يَرْجِعَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا وَ عَلَيْهِ الْحَجُّ مِنْ قَابِل‌» [4]
 «...وَ عَلَيْهِمَا الْحَجُّ مِنْ قَابِلٍ- فَإِذَا بَلَغَا الْمَكَانَ الَّذِي أَحْدَثَا فِيهِ- فُرِّقَ بَيْنَهُمَا حَتَّى يَقْضِيَا نُسُكَهُمَا- وَ يَرْجِعَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا» [5]
 « ...وَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا حَتَّى يَنْفِرَ النَّاسُ- وَ يَرْجِعَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا» [6]
 «...وَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَهْلِهِ حَتَّى يَقْضِيَا الْمَنَاسِكَ وَ حَتَّى يَعُودَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا» [7]
 طائفه دوم:
 غایت، فقط قضای مناسک می باشد.
 دلیل:
 «...قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ مَنِ ابْتُلِيَ بِالرَّفَثِ وَ الرَّفَثُ هُوَ الْجِمَاعُ مَا عَلَيْهِ قَالَ يَسُوقُ الْهَدْيَ وَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَهْلِهِ حَتَّى يَقْضِيَا الْمَنَاسِكَ وَ حَتَّى يَعُودَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا فَقُلْتُ أَ رَأَيْتَ إِنْ أَرَادَا أَنْ يَرْجِعَا فِي غَيْرِ ذَلِكَ الطَّرِيقِ‌ قَالَ فَلْيَجْتَمِعَا إِذَا قَضَيَا الْمَنَاسِك‌» [8]
 ذیل روایت دلالت بر این غایت دارد البته این اختصاص به حج قضائی دارد نه حج اول.
 طائفه سوم:
 غایت، بلوغ هدی می باشد.
 دلیل:
 «فِي الْمُحْرِمِ يَقَعُ عَلَى أَهْلِهِ فَقَالَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا وَ لَا يَجْتَمِعَانِ فِي خِبَاءٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَعَهُمَا غَيْرُهُمَا حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّه‌» [9]
 «...فَإِذَا انْتَهَى إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي وَقَعَ بِهَا فُرِّقَ مَحْمِلَاهُمَا- فَلَمْ يَجْتَمِعَا فِي خِبَاءٍ وَاحِدٍ- إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَعَهُمَا غَيْرُهُمَا حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ» [10]
 طائفه چهارم:
 غایت، احلال می باشد.
 «...وَ يَفْتَرِقَانِ مِنَ الْمَكَانِ الَّذِي كَانَ فِيهِ مَا كَانَ حَتَّى يَنْتَهِيَا إِلَى مَكَّةَ وَ عَلَيْهِمَا الْحَجُّ مِنْ قَابِلٍ لَا بُدَّ مِنْهُ قَالَ قُلْتُ فَإِذَا انْتَهَيَا إِلَى مَكَّةَ فَهِيَ امْرَأَتُهُ كَمَا كَانَتْ فَقَالَ نَعَمْ هِيَ امْرَأَتُهُ كَمَا هِيَ فَإِذَا انْتَهَيَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي كَانَ مِنْهُمَا مَا كَانَ افْتَرَقَا حَتَّى يُحِلَّا فَإِذَا أَحَلَّا فَقَدِ انْقَضَى عَنْهُمَا فَإِنَّ أَبِي كَانَ يَقُولُ ذَلِك‌» [11]
 طائفه پنجم:
 غایت، وصول به مکه می باشد.
 «...وَ يَفْتَرِقَانِ مِنَ الْمَكَانِ الَّذِي كَانَ فِيهِ مَا كَانَ حَتَّى يَنْتَهِيَا إِلَى مَكَّةَ وَ عَلَيْهِمَا الْحَجُّ مِنْ قَابِلٍ لَا بُدَّ مِنْهُ قَالَ قُلْتُ فَإِذَا انْتَهَيَا إِلَى مَكَّةَ فَهِيَ امْرَأَتُهُ كَمَا كَانَتْ فَقَالَ نَعَمْ هِيَ امْرَأَتُهُ كَمَا هِيَ...‌» [12]
 طائفه ششم:
 غایت، یوم النفر می باشد.
 دلیل:
 «...وَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا حَتَّى يَنْفِرَ النَّاسُ- وَ يَرْجِعَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي أَصَابَا فِيهِ مَا أَصَابَا» [13]
 البته طائفه هفتمی هم ادعا شده است که در آن غایت مکان خطیئه می باشد ولی مکان خطئیه در هیج روایتی مستقلا ذکر نشده است لذا ما هم آن را جزء طوائف روایات قرار نداریم(البته با این بیان یوم النفر هم مستقلا ذکر نشده است لذا نباید جزء طوائف روایات ذکر شود)
 با توجه به اختلاف روایات صاحب حدائق و صاحب ریاض به سراغ تخییر و صاحب جواهر به سراغ حمل مطلق بر مقید رفته است.
 نکتة:
 سه طائفه از روایات از مرکز نزاع خارج می باشند.
 طائفه چهارم-احلال- از محل نزاع خارج است زیرا اگر مراد از احلال، احلال از کثیری از محرمات باشد، این همان بلوغ هدی می باشدلذا بعضی این روایت را تطبیق بر طائفه سوم کرده اند و اگر مراد از احلال، احلال از جمیع محرمات باشد این احلال بعد از طواف نساء حاصل می شود و اشکالش این است که تفریق در حج واجب است در حالیکه طواف نساء از اعمال حج نیست.
 علی ای حال احلال روایت صحیح ندارد -مگر اینکه قضای مناسک را به معنای تمام حج و احلال من کل شیء بگیرید- زیر اء دلیل این طائفه که ح 2 از باب 4 است بخاطر علی بن ابی حمزه بطائنی ضعیف است.
 طائفه پنجم-وصول به مکه- نیز از محل نزاع خارج است زیرا روایت معبر ندارد
 طائفه ششم هم از محل نزاع خارج است زیرا یوم النفر مستقلا ذکر نشده است و باید ملحق به طائفه اول شود.


[1] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص112، باب3، ح9، ط مؤسسه آل البيت.
[2] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص113، باب3، ح12، ط مؤسسه آل البيت.
[3] الحدائق الناضرة، شیخ یوسف بحرانى، ‌ج‌15، ص371.
[4] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص110، باب3، ح2، ط مؤسسه آل البيت.
[5] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص112، باب3، ح9، ط مؤسسه آل البيت.
[6] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص114، باب3، ح14، ط مؤسسه آل البيت.
[7] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص114، باب3، ح15، ط مؤسسه آل البيت.
[8] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص114، باب3، ح15، ط مؤسسه آل البيت.
[9] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص111، باب3، ح5، ط مؤسسه آل البيت.
[10] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص113، باب3، ح12، ط مؤسسه آل البيت.
[11] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص116، باب4، ح2، ط مؤسسه آل البيت.
[12] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص116، باب4، ح2، ط مؤسسه آل البيت.
[13] وسائل الشيعة، حرّ عاملى، ج‌13، ص114، باب3، ح14، ط مؤسسه آل البيت.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo