< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

91/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: اشتباه در تطبیق
 استدراک: در مساله پنجم نسبت به روایتی که دلالت بر اختصاص حکم به امیر المومنین داشت گفتیم چون این روایت در علل با سند صحیح ذکر شده است، کلام مرحوم صاحب حدائق ناتمام است اما بعضی که به علل الشرایع مراجعه کرده اند می گویند این روایت در علل نیست در نتیجه اشکال ما بر صاحب حدائق از این جهت ناتمام است و نمی توان اختصاص این حکم را به امیر المومنین ثابت کرد البته سیدنا الاستاذ رحمة الله علیه که مرسلات صدوق را حجت می دانند می توانند برای اثبات اختصاص به مرسله من لایحضر استناد کنند.
 مطلب سوم در مسأله ششم اين است که زيد در هنگام إحرام نيت مي کند، که محرم به إحرام عمره ي تمتع شود، ولي در هنگام إحرام ، عمره مفرده را به زبان می آورد و می گويد، محرم به إحرام عمره مفرده مي شوم، در اينجا حکم إحراي وي چيست ؟
 مرحوم سيدنا الاستاد مي فرمايند : در اين فرض إعتباري به ألفاظ صادره از او نمي باشد، و نيت از شرائط صحت إحرام هست، اما تلفظ به آن شرط نيست، و ما هو المهم همان منوي است، کما اينکه در رواياتي است که إمام عليه السلام مي فرمايند، إضمار دوست داشتني تر است و از طرفي هم إن الأعمال بالنيات هم جاري است.
 مرحوم صاحب حدائق به رواياتي براي إثبات صحت اين إحرام تمسک کرده اند، این روایات اگر چه صحيحه اند، ولي دلالتشان تمام نيست چرا که اينها مربوط به بحث عدول است.
  الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج‌15، ص: 36«قد صرح الأصحاب (رضوان الله عليهم) بأنه لو نوى الإحرام بنسك و لبى بغيره انعقد ما نواه دون ما تلفظ به، لان المدار على النية، و اللفظ لا اعتبار به. و هو كذلك.
 و يدل عليه ما رواه الشيخ في الصحيح عن احمد بن محمد بن ابي نصر قال: «قلت لأبي الحسن علي بن موسى (عليه السلام):
 كيف أصنع إذا أردت أن أتمتع؟ فقال: لب بالحج و انو المتعة، فإذا دخلت مكة، طفت بالبيت، و صليت الركعتين خلف المقام، و سعيت بين الصفا و المروة، و قصرت، فنسختها و جعلتها متعة».
 و قد تقدمت صحيحة زرارة المنقولة عن كتاب الكشي...
 و نحوها صحيحة زرارة المشار إليها حيث قال فيها: «و عليك بالحج ان تهل بالإفراد و تنوي الفسخ، إذا قدمت مكة و طفت و سعيت فسخت ما أهللت به و قلبت الحج عمرة، و أحللت إلى يوم التروية. الحديث»
 البته در این زمینه روایتی وجود دارد که گویا از آن غفلت شده است چرا که این روایت دلالتش بهتر می باشد.
 وسائل الشيعة، ج‌12، ص: 354«وَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَحْرَمَ قَبْلَ التَّرْوِيَةِ فَأَرَادَ الْإِحْرَامَ بِالْحَجِّ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ فَأَخْطَأَ فَذَكَرَ الْعُمْرَةَ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ‌ءٌ فَلْيَعْتَدَّ الْإِحْرَامَ بِالْحَج»‌
 نسبت به این روایت مرحوم حکيم مي فرمايند : این روایت ارتباطی به محل بحث ندارد، چرا که اين چرا که اين روايت خطأ در منوي را مي گويد، ولي محل بحث خطأ در مقام لفظ است.
 مستمسك العروة الوثقى، ج‌11، ص: 375«لكن ظاهره نية العمرة غلطاً، لا التلفظ بالعمرة و النية غلطاً- أيضاً- لا أثر لها كاللفظ، لأن التأثير في الفعل إنما يكون للداعي النفسي، لا للنية غلطاً، فيكون المدار عليه لا عليها»
 کما اینکه مرحوم آقای خوئي نیز مي فرمايند: اين روايت ارتباطی به محل بحث ما ندارد، چرا که محل بحث ما في القلب عمره تمتع است، و ما في اللفظ عمره مفرده است، و حال آنکه فرض روايت دو إحرام است یکی قبل از یوم الترویة و دیگری یوم الترویة مضافا بر اينکه در سند عبدالله بن حسن است و وي توثيق نشده است .
 موسوعة الإمام الخوئي، ج‌27، ص: 399«و فيه: أن الخبر أجنبي عن المقام بالمرّة، لأنّ المفروض فيه صدور الإحرام منه في الخارج و لكن يريد الإحرام ثانياً يوم التروية لدرك فضل الإحرام يوم التروية، فلا يشمل الخطأ في الإحرام من الأوّل، مضافاً إلى ضعف السند بعبد اللَّه بن الحسن»
 حضرت استاد حفظه الله : در پاورقی وسائل الشیعة ذیل این روایت آمده است که در قرب الاسناد فقط یک کلمه احرم آمده است پس اشکال مرحوم خوئی طبق این کلام صحیح نیست .
 قرب الإسناد، ج‌2، ص: 104«و سألته عن رجل دخل قبل التروية بيوم و أراد الإحرام بالحج يوم التروية فأخطأ قبل العمرة ما حاله قال ليس عليه شي‌ء فليعد الإحرام بالحج»‌
 مطلب چهارم : در اين باره است که زيد وارد حرم مي شود، و به هنگام طواف عمره تمتع، شک مي کند، که در هنگام احرام آیا نیت احرام عمره تمتع کرده است یا نیت احرام عمره مفرده.
 اين مسأله ذات قولين است :
  1. أکثر فقهاء همچون سيدنا الاستاد مي فرمايند : اين عمل صحيح است، و دليل بر اين حکم، قاعده تجاوز و أصالة الصحة و قاعده فراغ اگر قائل به جریان آن بین عمل باشیم-است .
  2. مرحو م حکيم مي فرمايند : وظيفه اين است که دوباره محرم شود، چرا که أصالة الصحة جاري نمي شود، زیرا عنوان عمل محرز نیست چون نیت از ارکان است وشک در آن باعث می شود که عنوان عمل محرز نباشد .
 نظر حضرت استاد حفظه الله: ظاهرا والله العالم بما اینکه این فرد خود را در نوع حج(حج تمتع) می بیند عنوان محرز است وکلام مرحوم حکیم ناتمام است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo