< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

91/02/13

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: احرام از میقات
 کلام در حدیث سوم از باب سیزدهم بود کما ذکرنا در سند روایت اخلاف وجود دارد جماعتی از محققین منهم مرحوم نراقی در مستند ج 11 ص 169 می فرمایند: «و موثقة سماعة» و تبعه فی ذلک مرحوم آقای خوئی در ج 2 تقریر ص 405 و ایضا غیر واحد من المعاصرین.
 و جماعتی دیگر از محققین منهم صاحب جواهر در ج 18 ص 122 می فرمایند: «و خبر ابوبصیر» و تبعه فی ذلک مرحوم سید در عروه و تبعه غیر واحد من المحققین و از تعبیر به خبر استفاده می شود که روایت موثقه نیست و ظاهرا به نظر ما هم این روایت موثقه نمی باشد.
 و الوجه فی ذلک:
 مناقشه در سند این روایت از دو ناحیه است:
  • اشکال در ناحیه سماعة کما فی المجمع الرهان ج 6 ص 169 حیث قال: «و هو واقفی»
 و فیه: اگر چه وی واقفی است ولی این ضرر به موثق بودن وی نمی زند لذا تقریبا اتفاقی است که سماعة بن مهران ثقه است.
 2- از ناحیه عبد الکریم زیرا وی مردد بین ثقه و غیر ثقه می باشد و راهی برای رفع تردید پیدا نکرده ایم.
 تقریبا هفده نفر به نام عبد الکریم در رجال موجود است یکی از این هفده نفر عبد الکریم مطلق است که ده ها روایت هم دارد و بقیه عبد الکریم با پسوند می باشند با پسوند جعفی، هلالی، هاشمی، ابن ابی یعفور، ابو علی، حماد، سعد، صالح، عبد الرحمن، عبد الرحیم، عمرو خصعمی
 از این شانزده نفر سه نفرشان اتفاقی است که ثقه می باشند یکی عبد الکریم عمرو خصعمی دوم عبد الکریم هاشمی و سوم عبد الکریم جعفی یا عبد الکریم هلالی
 و بقیه که سیزده نفر می باشند جماعتی از آنها در کامل الزیارات واقع شده اند.
 نتیجه اینکه عبدالکریم مطلق اصلا توقیق نشده است و عبد الکریم با پسوند هم مردد می باشد.
 اشکل این است که ابن ابی نصر هم از عبد الکریم مطلق روایت نقل می کند و هم از کسانی که پسوند دارند.
 کما اینکه عبد الکریم مطلق و با پسوند هر دو از ابی بصیر روایت دارند.
 و اشکل از کل این است که این سه نفر که ثقه هستند از سماعه روایت ندارند.
 نتیجه اینکه مشکل این روایت سماعه نیست بلکه اشکال این سند عبد الکریم است اگر مطلق باشد توثیق نشده است و اگر با پسوند باشد مردد بین ثقه و غیر ثقه می باشد در نتیجه این روایت موید است نه دلیل
 نکتة: آنچه نسبت به ح ششم در جلسه قبل از روضة المتقین نقل کردیم صحیح است زیرا آنچه که از اربعون حدیث شهید ثانی نقل شد فایده ای ندارد زیرا بحث ما در طریق مرحوم صدوق به میسر در کتاب فقیه می باشد و آنچه که در اربعون حدیث یا غیرش بیان شده است ارتباطی به طریق مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر الفقیه ندارد البته گفته شده است که در فقیه هم مرحوم صدوق به میسر طریقی دارد که باید بیشتر این مساله برسی شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo