< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

90/12/24

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: طرق اثبات محاذات
 تحرير الوسيلة، ج‌1، ص: 411«مسألة 6 تثبت المحاذاة بما يثبت به الميقات على ما مرّ، بل بقول أهل الخبرة و تعيينهم بالقواعد العلمية مع حصول الظن منه»
 در این مساله، پنج مطلب بیان شده است:
 مطلب اول:
 طرق اثبات محاذات
 1- علم به محاذات
 دلیل:
 علم عین کشف است و یا کشف از لوازم ذاتی علم است.
 2- بیّنه
 دلیل:
  اطلاق ادله حجیت بیّنه، کما اینکه بقیه موضوعات با بیّنه ثابت می شود و کون هذا المکان محاذات نیز یکی از موضوعات می باشد که بوسیله بیّنه ثابت می شود.
  • شیاع
 دلیل:
  شیاع علم عادی می باشد.
  • قول ساکنین آن منطقه(اهل خبره)
 دلیل:
  صحیحه معاویة بن عمار
 وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 315 باب 5 ح 1«مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ يُجْزِيكَ إِذَا لَمْ تَعْرِفِ الْعَقِيقَ- أَنْ تَسْأَلَ النَّاسَ وَ الْأَعْرَابَ عَنْ ذَلِك‌»
 5- قواعد علمی ، با علم هیئت یا علم زمین شناسی محاذات ثابت شود.
 دلیل:
 من جانب این افراد اهل خبره می باشند و من جانب آخر قول اهل خبره به بناء عقلاء و عدم منع شارع حجت می باشد.
 بقی فی المقام نکات
  1. اثبات محاذات با این طرق در عرض هم می باشد نه در طول لذا ذکرنا سابقا اینکه سیدنا الاستاذ بینه وشیاع را طول علم قرار داده است صحیح نیست.
  2. فرق بین طریق چهارم و پنجم این است که طریق چهارم دلیلش نص خاص می باشد و طریق پنجم دلیلش، حجیت قول اهل خبره می باشد این دو طریق موضوعا و دلیلا با هم فرق دارند فرق موضوعی این دو نظیر قول لغوی و قول مجتهد می باشد بعضی گفته اند قول لغوی از باب اهل خبره حجت است اما محققین می گویند لغوی اهل خبره نیست زیرا إخبار قول لغوی عن حس می باشد نه عن حدس در حالیکه قول اهل خبره باید از عن حدس باشد بله مجتهد وقتی می گوید تقلید اعلم واجب است این قول او عن حدس می باشد استنباطی است که مجتهد از ادله داشته است نتیجه اینکه دلیل چهارم شبیه قول لغوی می باشد زیرا عن حس می باشد نه عن حدس.
 اما اینکه این دو طریق دلیلا فرق می کنند بخاطر این است که دلیل طریق اول صحیحه محمد بن مسلم می باشد و دلیل طریق پنجم حجیت قول اهل خبره می باشد لذا سیدنا الاستاذ طریق پنجم را با کلمه بل آورده است.
  1. اینکه سابقا گفته شد قواعد علمی اثری ندارد مراد تعیین مفهوم محاذات بوسیله قواعد علمی می باشد زیرا در تعیین مفهوم باید به عرف مراجعه شود اما اینکه اینجا می گوییم یکی از طرق قواعد علمی می باشد مراد اثبات مصداق مفهوم مبین می باشد یعنی بعد از اینکه مفهوم محاذات کاملا مشخص شد قواعد علمی مصداق آن را مشخص می کند.
  2. تقدم الکلام به اینکه در مطالب گذشته سیدنا الاستاذ قید حصول ظن را ذکر کرده است در حالیکه اگر قول اهل خبره حجت باشد چه مفید ظن باشد و چه نباشد حجیت می باشد و اگر قول اهل خبره حجت نباشد این ظن حاصل از قول اهل خبره حجت نمی باشد لذا قید حصول ظن صحیح نیست.
  3. تقدم الکلام در اول مساله چهارم که در مساله چهارم و پنجم و ششم پانزده مطلب بیان می شود که سه مطلب در مساله چهارم و هفت مطلب در مساله پنجم و پنج مطلب هم در ساله ششم بیان می شود که مجموع این مطالب عبارتند از:
  4. محاذات میقات است یا نه؟
  5. آیا محاذات اختصاص به شجره دارد یا در همه مواقیت جاریست؟
  6. با تعدد مواقیت چه باید کرد؟
  7. طرق تشخیص محاذات
  8. محاذات عقلی است یا عرفی؟
  9. فرق بین برّ و بحر
  10. آیا احرام از محاذات مشروط به عدم تمکن می باشد یا نه
  11. من لم یمر علی المیقات و المحاذی مصداق خارجی دارد یا نه؟
  12. حکم فرض هشتم در صورت امکان
  13. حکم احرم از هواپیما
  14. اثبات محاذات با علم
  15. اثبات محاذات با بیّنه
  16. اثبات محاذات با شیاع
  17. اثبات محاذات با قول اهل خبره
  18. اثبات محاذات با قواعد علمیه

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo