< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

90/07/20

بسم الله الرحمن الرحیم

مطلب دوم: تعیین میقات عمره تمتع

 سیدنا الاستاذ می فرمایند احرام عمره تمتع از مواقیت مشهوره می باشد یعنی از جحفه، شجره، یلملم، قرن منازل و غیر اینها

دلیل بر این مدعی:

اولا: عدم الخلاف فی المساله

و ثانیا: طوائف من الروایات که این روایات به ضمیمه ما تقدم سابقا که عمره تمتع و حج تمتع برای کسانی است که 16 فرسخ یا 48 میل از جوانب اربعه با مکه فاصله دارند، واجب می باشد تبعا کسی که قصد عمره تمتع را دارد در اغلب این مواقیت قبل از میقات قرار دارد که باید برای گذشتن از میقات محرم شود.

طائفه اولی: روایاتی که مفادشان این است که اگر کسی فراموش کرد در میقات محرم شود باید برگردد به میقات و در آنجا محرم شود.

منها: وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 328 «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ نَسِيَ أَنْ يُحْرِمَ حَتَّى دَخَلَ الْحَرَمَ قَالَ قَالَ أَبِي يَخْرُجُ إِلَى مِيقَاتِ أَهْلِ أَرْضِه فَإِنْ خَشِيَ أَنْ يَفُوتَهُ الْحَجُّ أَحْرَمَ مِنْ مَكَانِهِ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يَخْرُجَ مِنَ الْحَرَمِ فَلْيَخْرُجْ ثُمَّ لْيُحْرِم»‌

طائفه دوم : روایاتی که می فرمایند مکان احرام، مواقیت مشهور می باشد الا ما خرج مثل حج تمتع و حج افراد.

منها: وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 308 «عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ أَنْ تُحْرِمَ مِنَ الْمَوَاقِيتِ الَّتِي وَقَّتَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تُجَاوِزْهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْرِمٌ ... »

منها: وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 337 « عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُجَاوِرِ أَ لَهُ أَنْ يَتَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ قَالَ نَعَمْ يَخْرُجُ إِلَى مُهَلِّ أَرْضِهِ فَيُلَبِّي إِنْ شَاء»

 نتیجه ما ذکرنا این است که که اغلب این ابواب دلالت بر این معنا دارد که عبور از میقات بدون احرام جایز نیست و قهرا نائی باید از یکی از این مواقیت عبور کند.

مطلب سوم:

 افضل اماکن مکه برای احرام حج تمتع کجاست؟

 قبلا در بعضی از روایات اشاره شد که فرد می تواند در مسافر خانه یا طریق و یا مسجد محرم شود اگر اختلافی در این زمینه وجود داشته باشد در اضافات بر مکه سابق می باشد حال افضل مکانها برای احرام چه مکانی می باشد؟

 سیدنا الاستاذ می فرمایند افضل مسجد است.

دلیل:

اولا: عدم الخلاف

ثانیا: جمله من الروایات

منها: وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 339 «عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ التَّرْوِيَةِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ فَاغْتَسِلْ ثُمَّ الْبَسْ ثَوْبَيْكَ وَ ادْخُلِ الْمَسْجِدَ إِلَى أَنْ قَالَ ثُمَّ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ع- أَوْ فِي الْحِجْرِ ثُمَّ أَحْرِمْ بِالْحَجِّ الْحَدِيث»‌

 حد اقل دلالت امر، استحباب است خصوصا بقرینه سایر مستحبات.

منها: وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 340 « ٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الصَّلْتِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تُحْرِمَ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ- فَاصْنَعْ كَمَا صَنَعْتَ حِينَ أَرَدْتَ أَنْ تُحْرِمَ إِلَى أَنْ قَالَ ثُمَّ ائْتِ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَصَلِّ فِيهِ سِتَّ رَكَعَاتٍ قَبْلَ أَنْ تُحْرِمَ وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُ الْحَجَّ إِلَى أَنْ قَالَ أَحْرَمَ لَكَ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ لَحْمِي وَ دَمِي الْحَدِيث»

  اگر چه از این روایت تعبیر به صحیحه شده است ولی روایت موید است لمکان علی بن صلت زیرا وی توثیق نشده است اگر چه مطالبی در مورد ایشان گفته شده است ولی افاده توثیق نمی کند.

منها: وسائل الشيعة، ج‌11، ص: 266 «عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ‌ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَيْمُونٍ وَ قَدْ كَانَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مَيْمُونٍ تِلْكَ السَّنَةَ مَعَنَا بِالْمَدِينَةِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع- إِنَّ أَصْحَابَنَا ... ثُمَّ قَالَ أَمَّا أَنْتَ فَإِنَّكَ تَمَتَّعْ فِي أَشْهُرِ الْحَجِّ- وَ أَحْرِمْ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَام‌»

 این روایت هم موید است لمکان ابراهیم بن میمون زیرا وی توثیق نشده است.

 مطلب چهار: افضل اماکن مسجد کجاست آیا تحت میزاب است، حجر است یا مقام است؟

 سیدنا الاستاذ می فرمایند افضل اماکن مسجد برای احرام مقام یا حجر است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo