< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مقتدایی

97/07/02

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: زکات انعام ثلاثه، نصاب زکات شتر(ابل):

تذکر اخلاقی: عرض تسلیت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)

ایام عزاداری و ایام حزن و غم و اندوه اهلبیت قسمتی سپری شد و حتما در جلسات بعنوان مبلغ و هم بعنوان شرکت در مجالس شرکت داشتید امیدواریم خداوند قبول نماید و اسم ما در دفتر عزاداران امام حسین(ع) و مبلغین احکام اهل بیت(ع) ثبت و ضبط شده باشد و همه این‌ها ذخیره برای قیامت ما باشد انشاءالله.

قبل از دهه عاشورا وقتی حوزه سال تحصیلی را شروع کرد ما هم شروع کردیم ولی در همان هفته اجلاس خبرگان بود که مجبور شدیم تعطیل کنیم از این جهت چند روزی بیشتر موفق به درس نبودیم حالا شروع می‌کنیم و همان را مجدد تکرار می‌کنیم.

بحث فقهی: بحث در کتاب الزکات، بر محور تحریرالوسیلة حضرت امام(ره) بود؛[1] گفتیم در کتاب زکات مباحثی تقریبا بعنوان مقدمه است که صحبت شد و بحث کردیم مثلا معنای لغوی و اصطلاحی زکات را بحث کردیم که به معنی طهارت و رشد و نمو آمده است.

و نیزگفتیم اتفاقی است که زکات به نه چیز تعلق می‌گیرد و مستحباتی هم بود که گفتیم محل اختلاف است و مرحوم امام قبول ندارند و فقط زکات در ثمار را مستحب می‌دانند[2]

بحث دیگر هم فضیلت زکات بود که از احکام مهم و ضروری اسلام است که منکر آن مرتد و کافر است و تارک زکات هم محکوم به نوعی کفر شده[3] که با کفر اصطلاحی فرق دارد. حتی می‌بینیم در قرآن در ردیف نماز قرار داده شده است[4] و این اهمیت زکات را می‌رساند. تا اینجا بیان بحث مقدماتی بود. از این پس وارد اصل بحث می‌شویم.

در ادامه بحث مرحوم امام(ره) در ذیل مسئله 1 می‌فرماید: «و الكلام في التسعة المزبورة التي تجب فيها الزكاة يقع في ثلاثة فصول»[5] آن نه چیزی که زکات در آن واجب است در سه فصل بیان می‌شود فصل اول انعام ثلاثه و فصل دوم نقدین و فصل سوم در غلات اربعه.

شرائط زکات انعام ثلاثه: الف: ابل:شرائط زکات ابل:

وجوب زکات ابل چهار شرط دارد

1- به حد نصاب برسد؛

2- سائمه باشد یعنی معلوفه نباشد؛

3- یک سال بگذرد یعنی از وقتی که مالک حد نصاب شد یک سال بگذرد؛

4- بارکشی از این حیوان‌ها نشود.

نصاب ابل: مرحوم امام می‌فرماید: «القول في النصاب مسألة 1 في الإبل اثني عشر نصابا»[6] در شتر 12 نصاب است. و همه علما هم بالاتفاق قبول دارند.

نصاب اول: پنج شتر: وقتی تعداد شترها به پنج رسید زکات آن یک گوسفند است.

نصاب دوم: ده شتر: وقتی تعداد شترها به ده رسید زکات آن دو گوسفند است.

نصاب سوم: 15 شتر: وقتی تعداد شترها به 15 رسید زکات آن سه گوسفند است.

نصاب چهارم: 20 شتر: وقتی تعداد شترها به 20 رسید زکات آن چهار گوسفند است.

نصاب پنجم: 25 شتر: وقتی تعداد شترها به 25 رسید زکات آن پنج گوسفند است.

نصاب ششم: 26 شتر: وقتی تعداد شترها به 26 رسید زکات آن یک شتر بنت مخاض[7] است.

نصاب هفتم: 36 شتر: وقتی تعداد شترها به 36 رسید زکات آن یک شتر بنت لبون[8] است.

نصاب هشتم: 46 شتر: وقتی تعداد شترها به 46 رسید زکات آن یک حقه[9] است.

نصاب نهم: 61 شتر: وقتی تعداد شترها به 61 رسید زکات آن یک جزعه[10] است.

نصاب دهم: 76 شتر: وقتی تعداد شترها به 76 رسید زکات آن دو بنت لبون است.

نصاب یازدهم: 91 شتر: وقتی تعداد شترها به 91 رسید زکات آن دو حقه است.

نصاب دوازدهم: 121 شتر: وقتی تعداد شترها به 121 رسید در مورد زکات آن عدد خاصی گفته نشده است بلکه یک قاعده کلی گفته شده که اگر عدد شترها 121 به بالا باشد زکات آن را باید بشمارد یا 50 تا 50 تا بشمارد و هر 50 تا یک حقه بدهد و یا 40 تا 40 تا بشمارد و هر 40 تا یک بنت لبون بدهد.

ملاحظه می‌فرمایید در پنج مورد اول هر پنج عدد یک بار محاسبه می‌شود.

و تدل علیه نصوص صحیحه بل المستفیضه

صاحب جواهر می‌فرماید: «بلا خلاف أجده بيننا، بل الإجماع بقسميه عليه، و النصوص إن لم تكن متواترة فيه فمستفيضة »[11]

مرحوم حکیم در مستمسک می‌فرماید: «فصل في زكاة الأنعام إجماعاً، كما عن الخلاف و الغنية و الانتصار، بل عن غير واحد دعوى إجماع المسلمين عليه»[12]

در ادامه بحث برخی از روایات را می‌خوانیم. برای فردا انشاءاله.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین.


[1] دیگر مباحثی که از کتاب القضاء و غیره که داشتیم همگی بر محور تحریرالوسیلة حضرت امام(ره) بود.
[2] «مسألة1 تجب الزكاة في الأنعام الثلاثة: الإبل و البقر و الغنم، و في النقدين: الذهب و الفضة، و في الغلات الأربع: الحنطة و الشعير و التمر و الزبيب، و لا تجب فيما عدا هذه التسعة، و تستحب في الثمار و غيرها مما أنبتت الأرض حتى الأشنان دون الخضر و البقول كالقت و الباذنجان و الخيار و البطيخ و نحو ذلك»: تحريرالوسيلة، امام خمینی، ج‌1، ص315، دارالعلم.
[3] «مرحوم سید در عروه می‌فرماید: «التي وجوبها من ضروريات الدين و منكره مع العلم به كافر» زکات از ضروریات دین و منکر آن، با علم و یقین به اینکه زکات واجب است کافر است». العروة الوثقى، سيديزدي، ج4، ص6، جامعه مدرسین.
[4] مرحوم صاحب جواهر می‌فرماید: « أن الزكاة أخت الصلاة، و قد قرنهما الله تعالى في كتابه مشعرا بعدم قيام الصلاة ممن لم يؤد الزكاة‌. » یعنی زکات خواهرخوانده نماز است به جهت اینکه هرجایی که امر به صلاه شده در ادامه امر به زکات نیز شده است: جواهرالکلام، شیخ محمدحسن نجفی جواهری، ج15، ص6، بیروت.
[7] منظور شتری است که یک سال بچه‌اش را شیر داده و بعد آماده حمل بعدی می‌شود و بنت مخاض یعنی شتری که مادرش آماده حمل است و خودش شتر یک ساله است.
[8] منظور شتری است که مادرش آماده شیر دادن باشد و بعد آماده حمل بعدی می‌شود و بنت لبون یعنی شتری که خودش شتر دو ساله است.
[9] حقه یعنی شتری که استحقاق حامله شدن پیدا کرده است و یا شتری که استحقاق باربری پیدا کرده است یعنی شتری که داخل سال چهارم شده است.
[10] جزعه یعنی تجزع مقدم اسنانها یعنی شتری که دندان جلویش می‌افتد یعنی شتری که وارد سن پنج سالگی شده است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo