< فهرست دروس

درس خارج اصول آیت الله مظاهری

90/08/28

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع : آیا مجتهد باید مرد باشد؟
  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدﺓ من لسانی یفقهوا قولی.
  بحث ما درباره این بود که فرموده‌اند در مرجع تقلید رجولیت شرط است، زن اگر مجتهد جامع الشرایط باشد تقلید برای خودش حرام است باید از خودش تقلید کند و اما دیگری بخواهد از او تقلید بکند گفته‌اند جایز نیست ، مسئله را قدماء متعرض شده‌اند متأخرین متعرض شده‌اند متاخر متأخرین متعرض شده‌اند و همه هم ادعای اجماع کرده اند گفته‌اند رجولیت شرط است.
  آن وقت این مسئله را عامش کرده‌اند گفته‌اند اصلا در هر کار اجتماعی رجولیت شرط است حالا مقلَد باشد قضاوت باشد یا مثلا رهبری باشد ریاست جمهوری باشد وزارت باشد استانداری باشد فرمانداری باشد و کم کم بیاتوی کار اداری گفته‌اند همه این‌ها درست نیست، یکی از مصائب بزرگی که الان در جمهوری اسلامی هست همین است که زن و مرد پهلوی هم بنشیند هم کار قضاوت بکن هم کار اداری بکن ، یک کدام معاون باش یک کدام رئیس باش و بالاخره دیگران هم مراجعه کنند به این زن کارش را انجام بدهد گفته‌اند همه این‌ها درست نیست و روی همه‌اش هم ادعای اجماع شده، گفته‌اند که اجماع در این است که زن مربوط به خانه باشد مرد مربوط به اجتماع باشد عوضش بکنیم مفسده دارد.
  در جلسه قبل علاوه بر این اجماع دو تا دلیل دیگر هم من آوردم.
  یک) گفتم که در اسلام نداریم که خدا یک کار اجتماعی به زن داده باشد دیگر بالاتر از این که نیست که معصومش بکند علمش بدهد بعدش پیامبر بکند در حالی که پیامبر باید معصوم باشد باید عالم باشد اما خدا می‌گوید که تو نمی‌توانی پیامبر باشی، حضرت زهرا مثل امیرالمؤمنین است هم در عصمت هم در علم اما خدا به حضرت زهرا گفته تو برای خانه، امیرالمؤمنین برای کارهای اجتماعی، امامت مال او، تو کارهای خانه، پرورش حضرت امام حسن، امام حسین علیهما السلام مال تو و یک جا پیدا کنیم که اسلام کار اجتماعی به زن داده باشد نداریم.
  بالاخره این جور است که حضرت زهرا و امیرالمؤمنین از نظر علمی از نظر عصمت از نظر کاربردی از نظر همه چیز همه چیز هیچ کمبود از امیرالمؤمنین ندارد اما پیامبر نیست امام هم نیست حتی در جلسه قبل می‌گفتم که اگر می‌شد امام بشود و امام نشده باشد ظلم به حضرت زهرا شده، این سمت را به حضرت زهرا نداده خدا چرا نداده؟ خب معلوم است نمی‌شود لذا نداده، اگر می‌شد و نمی‌داد زمینه که موجود بود در حالی که زمینه را خدا به او داده گفته است زهرا از نظر تکوین تو و امیرالمؤمنین هیچ تفاوتی از نظر علمی از نظر کاربردی از نظر قدرت از نظر شجاعت و بالاخره از نظر فضائل ندارید با هم، اما امام نه، امام 12 تا، پیامبر هم یکی ، زهرا هم ولو این که جدا به قول امام زمان حاکم بر همه این‌ها اما علی کل حال نه پیامبر است نه امام، لذا کار اجتماعی مال زن نه، 124 هزار پیامبر آمد آسیه زن فرعون اگر از این انبیای بنی اسرائیل مهمتر کار دان‌تر عالم تر قدرتمندتر نبود کمتر نبود دیگر اما پیامبری شد مال مردها تربیت موسی شد مال آسیه زن فرعون.
  حضرت مریم صدیقه بود دیگر، حضرت مریم خیلی بالا بود اما خدا به طور معجزه بچه‌اش را خلق کرد، توی گهواره گفت انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا اما به حضرت مریم گفت که برو این حضرت عیسی را بزرگش بکن، خوب بود حضرت مریم هم مثل حضرت عیسی پیامبر باشد، چرا نشد؟ نظیر این زنها در زمان قبل بوده یعنی همین جور که پیامبرهای اولوالعزم و غیر اولوا العزم و پیامبرهای تشریعی و تبلیغی داشتیم دوش به دوش آنها زن‌ها حسابی زن‌های عالی داشتیم خوب بود حواء هم پیامبر بشود زن و شوهر هر دو پیامبر بیایند روی کره زمین پیامبری بکنند ولی نه ، نشده، این یک دلیل ما بود.
  دلیل دوم می‌گفتم که این ظرافت‌ها طبیعت زن به قول امیرالمؤمنین طبیعت زن ریحانه لاقهرمانه این طبیعت خانم است و پروردگار عالم برای این که عالم خلقت ناقص نشود زن را برای مرد، مرد را برای زن یک کدام را برای خانه ‌داری یک کدام را برای اجتماع داری ، اصلا طبیعت زن سازگار با اجتماع نیست نمی‌شود توی اجتماع باشد چنانچه طبیعت مرد انعزال و خانه داری و کار خانوادگی و این‌ها نیست او باید توی دل اجتماع باشد آن هم باید توی خانه باشد اگر این روایت درست باشد خیلی روایت خوبی است سند نتوانستیم برایش پیدا کنیم واقعا همین طور است از نظر علمی همین طور است که از آقا امام زمان است می‌فرماید که نحن حجج الله علی خلقه و فاطمه حجه علینا لذا حجج الله علی خلقه نیست اما از نظر همه چیز خیلی بالاست که من خیال می‌کنم در وقتی آقا امام زمان بیاید حکومت اهل بیت بشود آن مصحف فاطمه قانون اساسی می‌شود که آن مصحف فاطمه چیست ؟ نمی‌دانیم اما می‌دانیم دوش به دوش قرآن به زهرا کتاب نازل شده، این مسلم است این را می‌دانیم این کتاب هم الان پیش آقا امام زمان است افتخار برای امام زمان هم هست ، قانون اساسی، یک حکومت مطلقه‌ای هم برای حضرت زهرا در حکومت اهل بیت هست اما بالاخره حالا کی امام ؟ و کی حاکم؟ امام حسین علیه السلام ، حاکم بر دنیا، حکومت ، این حکومت برای زهرا نیست در حالی که آن روایت می‌گوید که این حکومت بر ما هم دارد خیلی بالاست اما حالا حکومت علی الناس نه حالا هست نه آن وقتی که آقا امام زمان بیاید وحکومت اهل بیت درست بشود، اصلا با طبیعت زن با آن ظرافت با آن جاذبه که زن دارد نمی‌شود توی دل اجتماع باشد، لذا جاذبه زن مختص توی خانه است و برای شوهرش و الا این جاذبه بیاید توی اجتماع زن فاسد می‌شود جامعه را هم فاسد می‌کند دیگر اگر شاه هم بشود که دیگر هم خودش فاسد می‌شود هم جامعه را به فساد می‌کشاند، این جاذبه یکی از الطاف جلیه خداست برای زن صدایش، نگاهش اصلا سرتاپایش مثل آهن رباست اما این آهن ربا بیاید توی جامعه مردها را به فساد می‌کشاند هر که می‌خواهد باشد ، نمی‌شود بیاید توی جامعه، لذا طبیعت زن این جوری است آن جاذبه و ظرافت و همان که امیرالمؤمنین خیلی عالی فرموده‌اند و پیامبر اکرم هم این جمله را فرموده‌اند که ریحانه لاقهرمانه .
  این سه تا دلیل را در جلسه قبل عرض کردم من خیال می‌کنم ادله خوبی باشد هرسه .
  دلیل چهارم قرآن، این آیات حجاب، این و قرن فی بتوتکن یعنی چه؟ حالا شما حمل بر استحبابش بکن حمل بر وجوبش بکن اصلا این جمله و قرن فی بیوتکن یعنی چه؟
  و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی دیگر برای شوهر که نیست برای اجتماع است این یعنی چه؟ بالاتر از این و اذا سألتموهن متاعا فاسئلو هن من وراء الحجاب ذلک اطهر لقلوبکم و قلوبهن این یعنی چه؟
  حالا ما که حمل بر وجوبش می‌کنیم شما حمل بر استحبابش هم بکنید اصلا یعنی چه؟ چرا؟ این استحباب چرا؟ چرا قرآن می‌گوید مواجهه ممنوع ؟ از پشت پرده چیز بده و چیز بگیر چرا؟ زن جایش توی خانه است تا ضرورتی در کار نباشد از خانه بیرون نیاید چرا؟ خب می‌آید بیرون و شماها که این جور فتوی هم می‌دهید می‌آید بیرون رو هم می‌گیرد و با مردها هم مواجهه و حرف می‌زند و کاسبی می‌کند و کار می‌کند بعضی اوقات بهتر از مرد هم در می‌آید این‌ها یکی از حرفهایشان همین است که می‌گویند این‌ها که توی اداره هستند بهتر کار مردم را انجام می‌دهند هم بیشتر قابل انعطافند مردها بد جنسی می‌کنند این زن‌ها کمتر بد جنسی می‌کنند آنها کم کاری دارند بی کاری دارند از زیر کار فرار می‌کنند اما زن‌ها این جور نیستند زن را استخدام می‌کنیم برای همین است ، خب دیگر این جورهاست، قرن فی بتوتکن یعنی چه؟ و اذا سألتموهن متاعا فاسأ هن من وراء حجاب یعنی چه؟ ذلک اطهر لقلوبکم و قلوبهن یعنی چه؟ این‌ها چه به ما می‌گوید؟ این ها همه به ما می‌گوید که زن جایش توی خانه، و قرن فی بیوتکن ، زینت باید باشد اما برای شوهر، لذا آن زن آمده بود پیش عایشه متبطله بود متعطله بود عایشه از او پرسید تو که شوهر داری چرا زینت نداری؟ گفت شوهر ما ول کرده رفته و قسم خورده این که با زن تماس نگیرد یک رفیق هم پیدا کرده آن هم نذر کرده دیگر شب نخوابد ، یک رفیق دیگر هم دارد نذر کرده دیگر غذای خوب نخورد که عایشه آمد به پیامبر گفت پیامبر اکرم خیلی ناراحت شدند پیش از ظهر آمدند توی مسجد دوان دوان و یک روایت دارد کفش‌ها دست‌شان بود پای برهنه یک روایت مرحوم فیض نقل می‌کند که عبایشان از بس تعجیل داشتند روی زمین می‌کشید اهمیت نمی‌دادند الصلاه جامعه همه را جمع کردند، من که پیامبر هستم غذا می‌خورم، همیشه روزه نیستم من که پیامبر هستم شب می‌خوابم، این جور نیست که همه شب را عبادت کنم من که پیامبر هستم زن می‌گیرم و هذه سنتی و من رغب عن سنتی فلیس مسنی ، لذا باید معطله نباشد اما برای کی؟ ولا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی برای شوهرش، لذا اصلا نمی سازد با این روایات.
  روایت‌ها زیاد است زیاد است شما اگر روایت‌ها را جمع بکنید حسابی تواتر معنوی دارد این که جای زن توی خانه است جای مرد توی اجتماع است ، همان که در جلسه قبل می‌گفتم حضرت زهرا دیگر پیام داد برای زن‌ها و ما یعلم عند الله ما داخلنی من السرور فی هذا الامر خدا می‌داند چقدر خوشحالم این که پیامبر اکرم فرمود توی خانه بنشین کارهای خانه را بکن، اگر روشن فکری بخواهیم زهرا خیلی از همه ما روشن فکرتر است اگر عقل بخواهیم زهرا خیلی عاقل‌تر از ماست اگر طرفداری از زنها بخواهیم بکنیم خود حضرت زهرا یک زن است و طرفداری از زن‌ها خیلی بیش از ما بوده است و هست و خواهد اگر هم سفیهانه بخواهیم و این وضع فعلی درست بشود همین است که شده ، زن را کشاندیم توی جامعه الان رسیده به آن جا هیچ کس نمی‌تواند جلوی این فساد اخلاقی را بگیرد دیگر هم نمی‌شود دیگر حالا بعضی‌ها هم که دامن به آتش بزنند و بگویند این حرفهای سفیهانه چیست می‌گویی؟ لذا حرفهای پیامبر و زهرا و ائمه طاهرین این حرفهای امروز من همه‌اش سفیهانه است پیش این‌ها ولی الان این فساد اخلاقی از کجا پیدا شد؟ زن را کشاندیم توی جامعه فساد اخلاقی درست شد دیگر، الان همین بیکاری از کجا پیدا شده؟ دو میلیون مرد بیکار داریم خب دو میلیون هم زن با کار داریم زن‌ها بروند توی خانه‌ها مردها کار پیدا می‌کنند چرا زنها بیکار نباشند؟ که مردها بیکار باشند؟ این فساد اخلاقی این بیکاری از کجاها پیدا شده؟ و مخصوصا این فساد اخلاقی الان خیلی بد چیزی شده خیلی، می‌گویند 80 درصد آمارگیری کرده‌اند این زنها دوست نامحرم دارند یعنی معاشقه، نه سلام علیک، از کجا پیدا شد؟ نیاوریدش توی جامعه، توی خانه بماند فساد اخلاقی از بین می‌رود دیگر.
  دلیل پنجم من این است که مذاق شارع مقدس این است از این آیات از این روایت‌ها ما پی می ببریم اصلا مذاق شارع این است که زن در اجتماع نباشد، و این یکی از ادله بالا هم هست ، یک وقت حضرت امام رضوان الله تعالی علیه توی جلسه عمومی هم می‌گفتند می‌گفتند که ما بعضی اوقات مذاق شارع را خوب به دست می‌آوریم و یکی از ادله بزرگ برای ماست آن وقت مثال می‌زدند می‌گفتند مثلا این حیله‌های شرعی را خب روایات بر طبقش داریم و فقهاء بر طبقش فتوی می‌دهند و مانعی ندارد که مثل حالا 300 تومان بدهد 400 تومان بگیرد آن 100 تومان را هم یک معامله روی آن بکند، جعاله ای، شرکتی ،قرضی، از این چیزها، می‌گفتند هر چه آدم فکر می‌کند می بیند مذاق شارع با این حیله بازی ها جور نمی‌آید ، از یک طرف شارع مقدس بگوید که فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله بعد با یک قوطی کبریت ربا را حلال بکند خیلی حرف خوبی است دیگر، مثال دوم حضرت امام می‌زدند می‌گفتند که بعضی اوقات یک زن عقد یکی می‌شود چهار پنج نفر می‌خواهند با این زنا بکنند حالا مقدسند می‌خواهند صیغه بکنند یک کدامشان صیغه می‌کند خب این تمام شد ، دومی دو دفعه صیغه می‌کند دخول نکرده عده را می‌بخشد سومی صیغه می‌کند چهارمی ، پنجمی با همین کلاه شرعی ها ناگهان 5 تا زنا داده به نام 5 تا عقد و ازدواج موقت ، می‌گفتند این معلوم است با ذوق شارع مقدس با مذاق شارع مقدس که می‌گوید بابا عده می‌خواهد ما کلاه بازی درست کنیم عده را این جوری درستش بکنیم خب معلوم است نمی‌شود حالا هر چه بگوییم می‌شود اما مذاق شارع مقدس با این‌ها جور نمی‌آید خیلی هم داریم که ما تجدید نظر هم باید بکنیم روی این چیزهایی که با مذاق شارع مقدس جور نمی‌آید یعنی وقتی که برویم توی آیات و روایت ها می بینیم که این کلاه شرعی‌ها نمی‌تواند قضیه درست بکند حالا آوردن زن توی اجتماع با این کلاه شرعی‌ها، این حرفهایی که من امروز زدم اگر از این جا برود بیرون می‌گویند که فلانی خرافی شده متحجر شده فلانی یک حرفهایی می زند سیاه نمایی می‌کند فلانی یک حرفهایی می‌زند ضد انقلاب است ضد نظام است یک هوچی بازی هم در می‌آید خب وضع رسیده به این جا ، اما راستی این کشاندن زن توی اجتماع با این اوضاعی که ما داریم این‌ها سازگار دارد با مذاق شارع مقدس؟ دیگر حالا یک قدری پا روی خرده نان‌ها بگذاریم دانشگاه نداشته باشیم برای زنها چطور می‌شود؟ چه اشکال دارد؟این دانشگاه برای زن چه فایده برای نظام دارد؟ چه فایده برای مردم دارد؟ خانم دکتر می‌شود بعد از دکتر شوهر می‌کند می رود بچه شیر بدهد 90 درصد این‌ها می روند، ،اصلا دانشگاه چیست ؟ یک مدرک خوبی دارد من آنم که دکترم، اما چه نتیجه برای اجتماع ؟ چه نتیجه برای اجتماع؟ حالا اگر هم می‌خواهید تک جنسی اش بکنید چرا تک جنسی نکردید که حالا ما هر چه داد می‌زنیم ما را هو می‌کنند می‌گویند تک جنسی این‌ها دیگر حرفهای سفیهانه است، لذا این‌ها به قول این‌ها حرفهای سفیهانه است حرفهای ضد انقلابی است ضد نظامی است اما ما چه داعی داریم زن را بیاوریم توی اجتماع بعد توی آن بمانیم ؟ وقتی توی آن ماندیم دیگر ندانیم چکار بکنیم.
  یک مثال عوامانه بزنم راستی این جورها شده یک دزدی رفت توی باغ دزدی کند صاحب باغ رسید وقتی رسید که این میوه‌ها را توی ظرف توی گونی جمع کرده بود گفت این جا آمدی چکار؟ گفت باد من را انداخت توی باغ، گفت این میوه ها را برای چه؟ گفت این میوه‌ها را هم من دست زدم به میوه‌ها هی مرتب میوه‌ها کنده شد، گفت کی ریخته توی این ظرف؟ گفت این را دیگر توی آن مانده‌ام نمی‌دانم چه جواب بدهم ؟ چه داعی داریم زن را بکشانیم توی اجتماع بعد بخواهیم با ان قلت قلت غیر طلبگی درستش بکنیم ؟اما علی کل حال جوری شده که حرفهای من شده حرفهای ارتجاعی ها ، ممکن است الان توی شما خیلی باشید بگویید این‌ها چیست می‌گویی؟ این‌ها چیست؟ می‌گویی؟ این‌ها تحجر است.
  حالا این مسئله تمام شد 5 تا دلیل هم آوردیم اگر شما دلیل‌ها را رد بکنید که رد کرده‌اید و دیگر تمام شد.
  حالا مسئله فردا راجع به این است از دو تا مجتهد می‌شود تقلید کرد یا نه؟ آیا عدول از حی به حی اگر اعلم نباشد می‌شود عدول کرد یا نه؟ اگر عدول کرد دو دفعه می‌شود بر گردد یا نه؟ و این مسئله عدول از حی به حی یک مسئله خوبی است برای فردا انشاء الله.
 وصلی الله علی محمد وآل محمد

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo