< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مظاهری

کتاب الطهارة

90/08/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي‌
 
 در مسئله 30 فرمودند: المجنب المتیمم إذا وجد الماء فی المسجد وتوقّف غسله على دُخوله والمَکث فیه لا یبطل تیممّه بالنسبة إلى حرمة المکث، و إن بطل بالنسبة إلى الغایات الأخر فلا یجوز له قراءة العزائم و لا مسّ کتابة القرآن.
 مثلاً شخص جُنُبی تیمم کرده است مثلاً برای نماز ظهرش و حالا آب پیدا کرد اما آب در مسجد است و متوقف بر اینست که به مسجد برود و غسل کند. میفرماید این تیمّم باطل نمیشود. اینکه آب دید و تیمم باطل شد، نیست. این آب ندیده برای اینکه ولو آب دیده اما الان قبل از ورود به مسجد است و تمکّن ندارد. لذا میفرماید که راجع به غایات دیگر که مثلاً این بخواهد دست روی قرآن بکشد یا قرائت عزائم بکند، با این تیمم نمیتواند این کارها را بکند. این مسئله انصافاً مسئله مشکلی است. اگر ما باشیم و عرف و قاعده، این شخص جُنُب تیمم کرده یا تیمم نکرده و آب در مسجد هست، آیا این میتواند تیمم کند و به مسجد برود و آب بردارد و غسل کند یا نه؟ سابقاً مرحوم سیّد میگفتند که میشود و ما میگفتیم که نمیشود. برای اینکه الان تیمم برای اینکه برود به مسجد، آنگاه میگفتیم ما چنین تیممی نداریم و الان بر این جُنُب، لم تجدو الماء فتیمّموا صعیدا، صادق است. و اینکه تیمم کند و به مسجد برود و آب بردارد یا در حوض مسجد غسل کند، چون در مسجد رفتن برای این جُنُب حرام است، پس میگوییم این جُنُب تیمم کند و نمازش را بخواند و لم تجدو الماء فتیمّموا بر این صادق نیست. اما یک حرف دیگری داشتیم که گویا مرحوم سیّد میخواهند در اینجا بگویند و آن اینست که اگر کسی تیمّم کرد برای نماز، مثل اینکه برای نماز صبح نمیتواند غسل کند و برای نماز تیمم کرده است، حال آیا میتواند به مسجد برود یا نه؟ ما میگفتیم که میشود و این به مسجد میرود و نمازش را در مسجد میخواند و دیروز هم میگفتیم که اصلاً میتواند امام جماعت هم واقع شود. لذا غایت گاهی نماز است و آن تیمم برای نماز صحیح است و وقتی تیمم واقع شد با این تیمم همه کاری میشود انجام داد. آنگاه میتواند به مسجد برود و نماز بخواند. آنگاه روی این عرض من به مسجد رفته و آب هست. حالا که آب هست آیا این میتواند غسل کند یا نه؟ و یا آنجا مکث نکند و آب را بردارد و به بیرون بیاورد و آنجا غسل کند و نماز را با غسل بخواند. ظاهراً این میشود برای اینکه تیمم برای ورود به مسجد نکرده است و تیمم برای نماز کرده و وقتی به مسجد رفت، اگر مثلاً وقت ندارد که نمازش را میخواند و اگر هم وقت دارد آب را بیرون میآورد. یک کسی هم بگوید که اصلاً این اندازه مکث هم طوری نیست و فوراً اگر جائز باشد در حوض مسجد غسل میکند و بعد نمازش را میخواند و اگر هم قبلاً نمازش را خوانده که هیچ.
 بله اگر کسی بگوید که تیمم فقط مبیح للصلاة است که مشهور در میان فقهاء راجع به تنگی وقت همین را میگویند که وقتی وقت تنگ است و نمیتواند غسل کند، تیمم کند و با این تیمم هیچ کاری نمیشود انجام داد به غیر از اینکه نماز بخواند. که سابقاً اگر یادتان باشد بحث کردیم که دلیل پیدا نکردیم و هرچه این طرف و آنطرف گشتیم، دلیلی پیدا نکردیم به اینکه مثلاً تیمّم برای تنگی وقت مبیح للصلاة است و اما برای غیر تنگی وقت موجب طهارت است. و ما میگوییم تیمّم مطلقا موجب طهارت است، چه برای تنگی وقت باشد و چه برای ضرر باشد یا امثال اینها و آن هشت موردی که فرمودند تیمم برایش جایز است. و مطلقا فرمودند که تیمّم اگر به قول سیّد تیمّم صحیح شد، طهارت آور است. وقتی طهارت آور شد، آنگاه میتواند دست روی خط قرآن بکشد و در مسجد برود، ولو تیمم برای تنگی وقت باشد، میتواند در مسجد برود و اگر در مسجد آب پیدا کرد، میتواند مکث کند و غسل کند و یا آب را بیرون بیاورد و غسل کند. سابقاً در این بارهها مرحوم سیّد فرمودند و ما عرض کردیم و مسئله تمام شد. حال بخصوص اینجا، المجنب المتیمم، بحث را آنجا بردند که این نمیخواهد برای دخول به مسجد تیمّم کند. بلکه برای نماز تیمم کرده است. المجنب المتیمم إذا وجد الماء فی المسجد، حال اینکه قبل یا بعد از نماز است، ندارد. وتوقّف غسله على دُخوله والمَکث فیه لا یبطل تیممّه بالنسبة إلى حرمة المکث، یعنی میتواند به مسجد برود و در آنجا غسل کند. اگر کسی در اصل مسئله اشکال نکند که اینجا مرحوم سیّد مثل اینکه تیمم کردن برای داخل شدن به مسجد را جایز نمیدانند و آن را بردند به المُجنب المتیمّم. آنگاه مسئله درست میشود. اینکه این جُنُب است و تیمم کرده برای نماز و حالا در مسجد آب پیدا کرده است و دیگر این را هم ندارد که نماز خوانده یا نماز نخوانده است. این میرود به مسجد و اگر جائز باشد در حوض مسجد غسل میکند و اگر شد خارج از حوض و یا آب را بیرون بیاورد و غسل کند. در وقتی که آب آمد تیمم باطل شد و وقتی غسل کرد، با آن غسل نماز میخواند و اگر هم نماز خوانده است که هیچ.
 تا اینجا روی این عرضی که من کردم درست است اما این فرمایش بعد: و إن بطل بالنسبة إلى الغایات الأخر فلا یجوز له قراءة العزائم و لا مسّ کتابة القرآن. این را چرا فرمودند؟
 این مُجنب المتیمّم، این تیمم کرده برای نمازش و برای او طهارت پیدا شده است مگر اینکه بگوییم مبیح للصلاة است که مرحوم سیّد قبول ندارد که تیمم مبیح للصلاة است و مرحوم سیّد این ده بیست مسئلهای که فرمودند، در همه اقرار میکردند که تیمم موجب طهارت است. التیمّم أحد الطهورین. حال این شخص جُنُب برای نماز تیمم کرده است. این تیمم موجب طهارت شد. حالا که موجب طهارت شد، پس هرکاری میشود با این تیمم کرد. من جمله دست مالیدن روی قرآن یا اینکه سوره عزائم و آیه سجده را بخواند. و إن بطل بالنسبة إلى الغایات الأخر فلا یجوز له قراءة العزائم و لا مسّ کتابة القرآن. این را نمیشود درست کرد. نماز را باید بخواند، لذا باید تیمم کند. حالا که تیمم کرد با این تیمم همه کاری میشود انجام داد. بله یک حرف در اینست که آیا این جُنُب میتواند تیمم کند و به مسجد برود و غسل کند یا نه؟ یا اینکه این جُنُب میتواند برای اینکه سوره عزائم بخواند، تیمم کند یا نه؟ یا میتواند برای اینکه دست روی قرآن بکشد، تیمم کند؟
 اگر بگویید که لم تجدوالماء در اینجاها هم صادق است و وقتی اینجاها صادق شد، پس تیمم میکند برای یک غایت خوبی یعنی دست کشیدن روی خط قرآن و چرا این را بگوییم که نمیشود. همان حرفهای سابق است. لذا اگر برای تیمّم یک غایتی پیدا کردیم حال واجب باشد یا مستحب. مرحوم سیّد اگر بحث دیروز را یادتان باشد، اصلاً میگفتند که نمیتواند نماز مستحبی بخواند. لذا شخص جُنُب اگر آب ندارد، نماز واجبش را بخواند اما نافله صبح را نخواند یا نافله شب را نخواند. که دیروز میگفتم و سابقاً هم میگفتیم که چرا در اینجاها لم تجدوا صادق نباشد. یعنی برای نماز شب، لم تجدوا الماء فتیمّموا. بگوییم که نه، این آیه شریفه میگوید برای نماز واجب لم تجدوا الماء فتیمّموا؛ بنابراین آیه راجع به مستحبات نیست. اگر کسی اینطور بگوید خوب است اما چرا بگوییم. ما عرفاً لم تجدوا الماء فتیمّموا، میخواهیم و حالا این میخواهد دست روی خط قرآن بکشد، داعی عقلائی پیدا کرده است و یا میخواهد سوره عزائم بخواند، داعی عقلائی پیدا کرده است. چنانچه میشود نماز شب بخواند و یا تیمم کند و دست روی خط قرآن بکشد. چنانچه مثلاً آن کسی که صحاف است باید وضو بگیرد و حالا آب ندارد و باید تیمم کند و ما به این صحاف بگوییم که نه، تو حق صحافی کردن را نداری. اگر میتوانی وضو بگیری که وضو بگیر وگرنه نمیتوانی کار کنی. چرا؟ این چرا را نمیفهمیم و همین است که لم تجدوا الماء این را نمیگیرد. و اما اگر عرض دیروز من باشد که بگوییم این لم تجدوا الماء فتیمّموا یک معنای عرفی است و هرکجا لم تجدوا الماء فتیمّموا صادق است، این میتواند تیمم کند. گاهی برای نماز واجب است، لم تجدوا الماء فتیمّموا و یک دفعه برای نماز شب است و آن هم لم تجدوا الماء فتیمّموا. یک دفعه برای رفتن به مسجد است، این هم لم تجدوا الماء فتیمّموا. یک دفعه هم برای دست کشیدن روی خط قرآن است، لم تجدوا الماء فتیمّموا.
 اینجا فرض اینست که میخواهد به مسجد برود و آب پیدا کند. در اصل نماز هم گفتم که اگر به مسجد رفت و شما جائز دانستید که به مسجد برود، این اصلاً نماز نخواند و اول غسل کند و بعد نماز بخواند. در این که حرفی نیست. یعنی آب آمد و تیمم باطل شد، اگر گفتید که به مسجد برود، این به مسجد میرود و غسل میکند و بعد غسل هم نماز میخواند و هم روی خط قرآن دست میکشد. اگر این را نگفتید که مرحوم سیّد میگویند: المجنب المتیمم إذا وجد الماء فی المسجد، معنایش اینست که این لایجوزُ دخول فی المسجد. لذا اول جُنُب را متیمّم میکند یعنی مثلاً این که جُنُب بوده برای تنگی وقت تیمم کرده و نماز خوانده و حالا این تیمم را دارد که به این میگویند المجنب المتیّمم یعنی تیمم کرده مثلاً برای نماز.
  اذا وجد الماء فی المسجد و توقّف غسله على دُخوله والمَکث فیه لا یبطل تیممّه، یعنی این مجنب متیمّم، میتواند وارد مسجد شود و آب بردارد و یا در همان حوض مسجد غسل کند. حرف ما اینست که این المجنب المتیمّم، اگر میتواند داخل مسجد شود، آنگاه این تمکّن من الماء دارد و آب آمد و تیمم باطل شد و وقتی آب آمد و تیمم باطل شد، آنگاه همان جا غسل کن و وقتی غسل کرد، هرکاری با این غسل میتواند انجام دهد. مثلاً نماز خواندن و دست کشیدن روی خط قرآن و مکث در مسجد و همچنین تا آخر جایز است و اما بگوییم که تیمم راجع به دخول مسجد، باطل نیست و آب آمد و تیمم باطل نشد. و اما راجع به غایات دیگر، فلا یجوز له قراءة العزائم و لا مسّ کتابة القرآن. چرا؟ اگر این تیمم صحیح باشد و آب آمده تیمم باطل نشده و این تیمم کرده برای نماز و نمازش را خواند و بعد از نماز میخواهد صحافی کند، چرا با این تیمم نشود دست روی قرآن بکشد؟ مگر اینکه کسی اصل مطلب را بگوید که مرحوم سیّد نمیفرمایند و بگوید که اصلاً تیمم مبیح للصلاة است که آن یک حرف دیگری میشود. اگر تیمم فقط مبیح للصلاة شد، آنگاه این هفت هشت مسئله سالبه به انتفاع موضوع است. ولی مرحوم سیّد از آن کسانی نیست که بگوید تیمّم مبیح للصلاة است و تیمّم موجب طهارت است. آنجا که میشود تیمم کرد، آنگاه با این تیمم همه کاری میشود. گاهی نماز واجب است و گاهی نماز مستحب و گاهی رفتن به مسجد است و گاهی نماز جماعت و گاهی دست کشیدن روی خط قرآن است و گاهی خواندن سوره عزائم.
 بله ما میگوییم آب پیدا کرد و تیمم باطل شد و آنگاه همه چیز باطل شد و در همان مسجد غسل کند و نماز بخواند و وقتی غسل کرد، دست روی خط قرآن هم میکشد اما قبل از اینکه غسل کند، نمیتواند دست روی خط قرآن بکشد و نماز هم نمیتواند بخواند برای اینکه آب آمده و تیمم باطل شده و این باید غسل کند. باید بگوییم که این تیمم برای بعضی چیزها درست است و برای بعضی چیزها جایز نیست. همین که در مسجد است اگر میتواند غسل کند که غسل کند، آب آمد و تیمم باطل شد وگرنه هرکاری که از تیمم برآید، میتواند انجام دهد. مثلاً دست کشیدن روی خط قرآن باشد یا نماز خواندن باشد یا چیز دیگری باشد.
 گفتم مسئله مقداری مشکل است و باز روی آن فکر کنید، شاید چیزی به نظرتان برسد و بتوانیم از شما استفاده کنیم.
 مسئله 31: لا کان له الماء بمقدار رفع الحدث أو الخبث،
 این زن حائض است و آب برای غسل دارد و آب برای وضو ندارد و باید تیمم کند. یا آب برای وضو دارد و باید برای غسلش تیمم کند.
 لا کان له الماء بمقدار رفع الحدث أو الخبث و یتمکن أن یجمع غسالة رفع الحدث ثم یرفع به الخبث.
 همان مسئله چند روز قبل که میگفتیم و مرحوم آقای خوئی استیحاش داشتند یعنی مرحوم آقای خوئی همین مسئله را جلو کشیدند.
 این خانم مقداری آب دارد و میتواند اول وضو بگیرد و آبها را جمع کند و وقتی آبها را جمع کرد با آن آبها غسل کند. آیا این میشود یا نه؟ قاعده اقتضاء میکند که میشود. حال ولو روایت هم نداشته باشیم، روایت نمیخواهیم. یا اینکه اول غسل کند و آبها را جمع کند و بعد از غسل کردن، وضو بگیرد. آیا این میشود یا نه؟ این را هم قاعده اقتضاء میکند که میشود. البته باید اول خودش را تطهیر کند و فرض آنجاست که متطهر است و خودش را تطهیر کرده است. فقط مسئله اینست که سابقاً راجع به غساله از حدث اصغر، میگفتیم هم پاک است و هم میتوان با آن کار دیگری کرد. اما راجع به حدث اکبر، میگفتیم مثل اینست که نجس باشد و آنگاه دیگر نمیشود با آن غسل کرد و یا وضو گرفت. دلیل نداشتیم و میگفتند اجماع در مسئله هست. آن اجماع جلوی ما را میگیرد و میگوید اگر این زن حائض غسل کرده ولو متطهر هم هست اما باید آبها را دور بریزد و اگر بخواهد آبها را جمع کند و به شوهرش بدهد که غسل جنابت کند، نمیشود و خودش هم بخواهد وضو بگیرد، نمیشود. اما برای عکس این اجماع نداریم و قاعده جواز را اقتضاء میکند.
 مثلاً دو نفرند و یک قوری آب دارند و یا باید این وضو بگیرد یا دیگری. یک کدام از آنها اول وضو میگیرد ولی آبها را در ظرفی میریزد و بعد دیگری از غساله آب وضوی او وضو میگیرد. یک معما در فقه است و طلبهها در آن وقتها میگفتند که چطور میشود که با یک آب در حالی که برای یک نفر است، دو نفر وضو بگیرند. مثلاً زن و شوهر جُنُب هستند و میتوانند خودشان را تطهیر کنند اما وقتی به آب میرسند، یک ساع آب بیشتر نیست و باید یک کدام غسل کنند. حال آیا میشود اول خانم غسل کند و آبها را در یک تشت جمع کند و به دیگری بدهد و بگوید تو غسل کن؟ قاعده جواز را اقتضاء میکند و دلیل برای عدم جواز هم نداریم الاّ اینکه سابقاً اجماع در مسئله بوده، اینکه برای رفع حدث اکبر از غساله وضو یا غساله غسل، نمیشود استفاده کرد. اما برای رفع حدث اصغر، استفاده کردن از غساله وضوی دیگر، اشکال ندارد. حال مسئله را روی آن فرض بخوانیم:
 لا کان له الماء بمقدار رفع الحدث أو الخبث و یتمکن أن یجمع غسالة رفع الحدث ثم یَرفعُ به الخبث وَجَبَ.
 این خانم اول وضو میگیرد و بعد از اینکه وضو گرفت، آب وضو را در یک ظرفی جمع میکند و با آن آب غسل میکند، این جایز است. کما انّه لا أمکن أن یجمع تلک الغسالة لغسل المیّت، این هم وَجَبَ. این وضو میگیرد و بعد از آنکه وضو گرفت، به واسطه آن آب یعنی آن غساله، غسل میّت میکند. حال یا خودش یعنی تلک الغسالة لغَسل المیّت و یا لغُسل المیّت. که اگر غُسل المیّت گفتیم یعنی برای مسّ غسل میّت و اگر غَسل میّت گفتیم یعنی آن میّت را غسل دهیم. بل لاقیل بجواز الوضوء أو الغسل و کذلک بجواز غسل المیّت بغاسلة رفع الخبث اذا کان طاهراً فیجوز، ولکن مرّ الکلام من أنَّ المشهور علی عدم جوازه.
 این معلوم میشود که در پیش سیّد اجماع هم نبوده است و به همان مشهور که گفتند اگر آب را برای رفع حدث اکبر استعمال کرد، آنگاه باید آب را دور بریزید؛ سابقاً به همان مشهور فتوا دادند و الان هم در اینجا فتوا میدهند.
 مسئله 32: اذا عَلِمَ قبل الوقت أنّه لو أخّر التیمّم إلى ما بعد دخوله لا یتمکن من تحصیل ما یتیمم به فالأحوط أن یتیمّم قبل الوقت لغایة أخرى غیر الصلاة،
 این مسئله تکرار است و سابقاً گفتیم. گفتند تیمم قبل الوقت جایز نیست. برای اینکه هنوز نماز نیامده پس تیمم برای چیست. حال اگر کسی مثلاً الان در شهر است و آب برایش ضرر دارد و میتواند تیمم کند اما اگر رفت، در راه برفی است و نمیتواند تیمم کند، آیا تیمم بر این واجب است یا نه؟ مرحوم سیّد نتوانستند فتوا دهند و أحوط وجوبی کردند که تیمّم قبل الوقت بکند اما نه برای نماز بلکه تیمم کند برای غایت دیگر یعنی برای خواندن قرآن و یا تیمم کند برای کون علی الطهارة.
 سابقاً گفتیم که احتیاج به این هم نداریم که وجوب حالی والواجب استقبالی، که واجب تعلیقی درست کردند. ما گفتیم تهیه مقدمات در ظرفش این وجوب عقلانی دارد و خواه ناخواه وجوب شرعی دارد. و یک مثال میزدم که مثال را از حضرت امام (ره) در درس میزدم که مثلاً یک نفر تلفن میزند و میگوید من روز جمعه میآیم و سه چهار نفر مهمان هم دارم. این آقا که باید میزبان باشد، بگوید وقتی روز جمعه آمد و ذی المقدمه موجود شد، مقدماتش واجب میشود و اگر توانستم فراهم میکنم و اگر نتوانستم که هیچ؛ و روز سه شنبه یا چهارشنبه یا پنج شنبه که باید مقدمات را فراهم کند، این کار را نکند و روز جمعه هم نتواند مقدمات را فراهم کند و وقتی مهمان آمد، میزبان بگوید که آن موقعی که پذیرایی برای من واجب شد، نتوانستم پذیرایی کنم. آیا این پذیرفته میشود یا نه. بلکه کتک میخورد و علتش هم همین است که میگویند چرا در ظرف تهیه مقدمات، این مقدمات را فراهم نکردی. لذا مقدّمه قبل الوقت، قبل وجوب ذی المقدمه. ما میگوییم اصلاً واجب دارد و احتیاج به اینکه مرحوم شیخ انصاری وجوب حالی و واجب استقبالی درست کردند، میگوییم احتیاج به این حرفها نیست. بگویید وجوب استقبالی و واجب استقبالی اما این در ظرف مقدمات، باید مقدمات را تهیه کند. لذا قبل از وقت است و این میداند که در وقت آب پیدا نمیشود، میگوییم باید غسل کند یا باید وضو بگیرد و اگر هم نمیتواند در وقت تیمم کند، میگوییم باید تیمم کند. تیمم برای نمازی که هنوز واجب نیست. برای اینکه مقدمه واجب را واجب میدانیم و مقدمه واجب که واجب شد، باید در ظرف خودش تهیه کند. لذا مسئله مرحوم سیّد تقریباً سالبه به انتفاع موضوع میشود. اذا عَلِمَ قبل الوقت أنّه لو أخّر التیمّم إلى ما بعد دخوله لا یتمکن من تحصیل ما یتیمم به، باید بگوییم که حتماً باید تیمّم کند. اما مرحوم سیّد مثل اینکه نتوانستند جازم شوند و نمیدانم اینکه نتوانستند جازم شوند آیا در وجوب حالی و واجب استقبالی یا در اینکه مقدمات واجب، واجب نیست و یا شبهه داشتند که مقدمات واجب، واجب است و یا اینکه روی عرض من، یعنی نتوانستند روی عرض من جازم شوند پس احتیاط مستحبی کردند. آنگاه اگر احتیاط واجب باشد، فالأحوط أن یتیمّم قبل الوقت لغایة أخرى غیر الصلاة، این لغایة الأخری برای چیست. این تیمم میکند برای همان نماز و اما تیمم لغایة الأخری، مگر میشود تیمم کند برای کون علی الطهارة؟ اگر کسی بگوید، میشود یعنی همین الان آب ندارد و تیمم میکند کون علی الطهارة. مثلاً میخواهد از خانه بیرون بیاید و نه میخواهد نماز بخواند و نه کار دیگری انجام دهد. همینطور که همیشه وضو میگرفته و بیرون میآمده الان هم یا آب ندارد و یا آب برایش ضرر دارد و وضو میگیرد کون علی الطهارة. آیا این میشود یا نه؟ بله میشود. آیا میشود تیمم کند کون علی الطهارة؟ آقایان میگفتند نه و ما میگفتیم آری و روی آن فرض تیمم کون علی الطهارة میشود و مرحوم سیّد در همه اینها لنگند و نتوانستند جزم پیدا کنند. لذا فرمودند تیمم کند کون علی الطهارة و موقع نماز هم با آن تیمم نماز بخواند. اینها دائرمدار فتوای خودتان است و به هرطور که جزم پیدا کنید، باید روی آن فتوا دهید.
 و صلّی الله علی محمد و آل محمّد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo