< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله مکارم

کتاب الشرکة

96/03/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اشاره ای به سند 2030

طبق سنوات گذشته مسائلی را مطرح می کنیم که در تعطیلات امسال که از سال های گذشته بیشتر است دنبال کنید.

امام قدس سره در تحریر الوسیله در ابواب خیارات بیع، به هفت خیار اشاره می کند که از خیار حیوان شروع می شود تا خیار شرط و غبن و رؤیت و ... ادامه دارد و شاید مجموع آنها به چهل یا پنجاه مسأله برسد. یکی از این خیارات را انتخاب کنید و به مقداری که بر بیست صفحه ی وزیری (به اندازه ی صفحه ی کتاب های معمولی مانند وسائل الشیعه) بالغ شود مطالبی نوشته شود.

مسائل خیارات، مسائل پیچیده و پر گفتگو است و احتیاج به بررسی دارد و مخصوصا اینکه محل ابتلاء می باشد. بهتر است متن، با دقت نوشته شود و عربی باشد و تایپ شود و اقوال، روایات، آیات، لغات، تحلیل های بزرگان و امثال آن به شکل جداگانه و منظم در آن منعکس گردد. از نوشته های بزرگان می توان اقتباس کرد ولی نباید عین آن را در مقاله نوشت. به هر حال باید فکر نویسنده و عقیده ی خود او در کتاب منعکس شود.

 

توضیحاتی در مورد سند 2030:

سند فوق که سند سازمان است به نام دگرگون ساختن جهان ما مشهور است و برای توسعه ی پایدار نوشته شده است.

ما بر اساس متن اصل سند صحبت می کنیم و به آنچه در فضاهای مجازی منعکس شده که چه بسا شایعه باشد کاری نداریم.

متنی که در اختیار داریم به شکل رسمی از طرف خود سازمان از لاتین به فارسی ترجمه شده و ناظر علمی آن را مشاهده کرده و ویراستاری شده است.

هدف از بيان اين مطالب خداى ناكرده، جسارت به كسى نيست، بلكه بيان توضيحاتى است درباره سند 2030 تا ملت عزيز ما و مسؤولين محترم وظيفه خود را درباره آن بدانند و اينكه قبلاً به سراغ آن نرفتم، نخواستم فضاى شيرين انتخابات پرشور و امن و امان تحت تأثير واقع شود.

ضمناً قضاوت‌هاى ما مربوط به خود اين سند است و آنچه كه در فضاهاى مجازى منتشر کرده و نسبت داده اند مورد نظر ما نيست.

نخست به سراغ تاريخچه اين سند مى‌رويم. در اولين مادّه ی آن كه به عنوان مقدمه است مى‌خوانيم که آنها نوشته اند: ما رؤساى دولت‌ها و كشورها و نمايندگان عالى رتبه كه به مناسبت هفتادمين سالروز تاسيس سازمان ملل متحد از 25 تا 27 سپتامبر 2015 (که اکنون 2017 است) در مقرّ آن در نيويورك گرد هم آمده‌ايم، در مورد اهداف جديدى براى توسعه پايدار توافق كرديم (کلمه ی توافق کردن به معنای تعهد کردن است یعنی عهدنامه است نه اینکه همینطوری چیزی گفته باشند).

در ماده 2 مى‌گويد ما به نيابت از مردمى كه به آن‌ها خدمت مى‌كنيم در مورد مجموعه‌اى از اهداف جامع، فراگير و مردم محور جهانى و دگرگون كننده، تصميمى تاريخى اتخاذ كرده‌ايم، سپس اضافه مى‌كند: ما متعهد مى‌شويم كه براى تحقق كامل اين دستور تا سال 2030 (15 سال ديگر) بدون وقفه تلاش كنيم.

اين سند داراى 59 بند و 17 هدف است كه بسيارى از آن اهداف زيبا و انسانی است و ليكن مجموع آن تثبيت نظام سلطه است.

در هدف چهارم و پنجم مى‌خوانيم: تضمين آموزش با كيفيت برابر و فراگير و ترويج فرصت‌هاى يادگيرى مادام العمر براى همه و دست‌يابى به تساوى جنسيتى و توانمندسازى همه زنان و دختران.

و در اصل هشتم از اصول پنجاه‌ و نه گانه اين سند مى‌خوانيم: ما به جهانى مى‌انديشيم كه در همه جاى آن حقوق بشر و كرامت انسانى محترم شمرده شده و در آن همه زنان و دختران به طور همه جانبه تساوى جنسيتى را درك كنند و همه موانع حقوقى، اجتماعى و اقتصادى موجود بر سر راه توانمند سازى آنان از ميان برداشته شود.

در اينجا توجه به چند نكته لازم است:

نکته ی اول: اين سند همان‌طور كه از مقدمه‌اش پيداست در واقع يك عهدنامه است براى برنامه‌هاى آموزشى و اقتصادى و اجتماعى، محیط زیست و غير آن، در پانزده سال در جهان. يعنى عده‌اى نشسته‌اند براى مردم دنيا تصميم گرفته‌اند كه فرهنگ سكولار غرب را در همه جا پياده كنند و به گفته خودشان، هدفشان دگرگون ساختن جهان ماست.

سؤال اين است آيا ما بايد بنشينيم تا ديگران درباره 15 سال، تمام شئون زندگى ما تصميم بگيرند و ما هم با اينكه مى‌توانيم آن را نپذيريم، چون صورت تخيير دارد آن را بپذيريم و قبول كنيم. با اينكه براى تحوّل آموزشى و ساير امور كشور خودمان برنامه داريم. آيا اين پيروى، پذيرش نظام سلطه و قیومیت دیگران نيست؟

نکته ی دوم: مهم اين است كه وقتى اين سند را پذيرفتيم بايد گزارش سالانه تمام اين امور را به آن‌ها بدهيم. يعنى آن‌ها مثلاً 120 سؤال درباره مسائل مختلف درباره تمام شئون كشور ما مطرح مى‌كنند و می گویند پاسخگو باشيد. اگر پاسخ دروغ بگوييم واويلا، اگر راست بگوييم از تمام شئون كشور ما باخبر مى‌شوند و این همان جاسوسی آشکار است. فراموش نكنيد كه از متولّیان اصلى اين سند يونسكو است كه بخش فرهنگى سازمان ملل است و هميشه دولت‌هاى سلطه‌گر جاسوس‌هايى در آن داشته و دارند، مانند ساير نهادهاى جهانى.

نکته ی سوم: آقايان مى‌گويند ما هنگام پذيرش اين سند زير آن نوشته‌ايم ما تا آنجا اين سند را قبول داريم كه با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد، راست مى‌گويند اين را نوشته‌اند و در نامه‌اى كه به امضاء سه وزير نوشته شده، خدمت مقام معظم رهبرى ارسال داشته‌اند و رونوشت آن نامه را نيز براى ما فرستاده‌اند؛ ولى به اين نكته گويا توجه نفرموده‌اند كه تنظيم كنندگان اين سند معتقدند استثناء و شروطى كه در ذيل آن نوشته مى‌شود تا آنجا اعتبار دارد كه با روح اين سند مخالفت نداشته باشد؛ درست نظير آنچه ما در باب شرايط ضمن العقد مى‌گوييم كه اگر شرط برخلاف مقتضاى عقد باشد پذيرفته نيست. مسلّماً آنها مى‌گويند اينكه شرط كرده‌ايد برخلاف مذهب و فرهنگ و نظام شما نباشد اين برخلاف روح اين سند است. اين سند آزادى كامل براى همه جنسيت‌ها و براى همه مذاهب مى‌خواهد. بنابراين اين ملاحظه و شرط شما پذيرفته نيست. در نتيجه معيار همان متن سند است منهاى حاشيه‌ها.

نکته ی چهارم: الفاظى در اين سند بكار برده شده كه معنى آن را آن‌ها بر طبق اصطلاح خودشان تفسير مى‌كنند، مثلاً واژه خانواده، آن‌ها معتقدند خانواده هم خانواده‌هاى معمولى را در بر مى‌گيرد، هم خانواده‌هاى همجنس‌گرا را. يا واژه خشونت، كه بسيارى از عقايد و افعال مذهبى، را به نظر آن‌ها شامل مى‌شود. آنها سپاه و بسیج ما را مصداق خشونت می دانند.

نکته ی پنجم: اين سؤال براى همه مطرح است كه چرا اين سند بى‌سر و صدا به آموزش و پرورش داده شد و چندين كارگروه براى اجراى آن در آموزش و پرورش انتخاب شدند و گفته مى‌شود در بعضى از جاها نيز به اجرا درآمده. متولى اصلى اين گونه اسناد شوراى عالى انقلاب فرهنگى است، ما با اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى صحبت كرديم كه آيا اين سند را به شما داده‌اند و بررسى و تصويب كرده‌ايد؟ گفتند: ابدا، چنين چيزى نبوده. بعلاوه چرا مجلس و بالاتر از آن رهبر انقلاب را در جريان نگذاشتند؟ اين سؤالى است كه جواب آن آسان نيست.

نکته ی ششم: در اين سند درباره كمك به كودكان و پايان دادن فقر در همه اشكال آن و در همه جا تصريح شده، از جمله در هدف 2 از اهداف هفده گانه مى‌خوانيم پايان دادن به گرسنگى، تامين امنيت غذايى و تغذيه بهتر و توسعه كشاورزى پايدار.

تصويب كنندگان اين سند در اين دو سال (از سال 2015 تا 2017) كه از عمر آن مى‌گذرد، كدام قدم براى محروميت زدايى از كودكان گرسنه يمن برداشته‌اند. كودكانى كه گرفتار بيمارى وبا و كمبود دارو و مواد غذایی هستند و چگونه نتوانستند گامى براى محاصره ی اقتصادى يمن و غزّه بردارند تا مردم اين مناطق بتوانند از تغذيه سالمى برخوردار باشند؟ چه كمكى به ويرانى‌هاى سوريه و عراق كردند؟ اگر هدف دگرگون ساختن جهان است كه تيتر اين سند مى‌باشد، چه قدمى براى دگرگونى در اين دو سال برداشتند؟ آيا اين‌ها دليل بر آن نيست كه هدف اصلى چيز ديگرى است. بنابراين بايد اعتراف كرد كه اين سند برخلاف ظاهر پاره‌اى از قسمت‌هاى آن که زیبا و دل انگیز است، دامى است حساب شده براى ملت‌هاى جهان كه آن‌ها را در زير سلطه خود درآورند و فرهنگ و مذهب آن‌ها را دگرگون سازند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo