< فهرست دروس

درس خارج فقه حضرت آیت الله مکارم

88/10/12

بسم الله الرحمن الرحیم

در مسأله‌ی اقسام حج رسيديم به مسأله‌ی سوم که چهار فرع داشت و در فرع اول که تبديل آفاقی مستطيع به مکی بود ما اشکال کرديم که گفتيم که تبدل موضوع اتفاق افتاده است و نمی‌توان استصحاب کرد. ولی فرع دوم مربوط به حصول استطاعت بعد از اقامت در مکه است، منتهی وقتی که حصول استطاعت قبل از مدت يعنی قبل از دو سال باشد، چون اين فرد هنوز صبغة مکی به خودش نگرفته و هنوز آفاقی به حساب می‌آيد، بايد تمتع به جا بياورد، ولی اگر مدت گذشت و قصد توطن نداشته است يعنی فقط مجارر شده ولی مدت گذشته، طبق صريح روايات چنين فردی به جای تمتع بايد افراد انجام دهد. در اينجا فقط اين نکته محل اختلاف است که مقدار مدت چقدر است؟ چند سال بايد بگذرد تا آفاقی مکی شمرده شود؟ مشهور گفته‌اند دو سال و برخی گفته‌اند سه سال و برخی به يک سال قانع شده-اند. نخست به نمونه‌ی چند قول توجه نماييد:

حدائق در ج 14، ص 425 به اين بحث اشاره کرده و ما سخن ايشان را ( به صورت خلاصه ) ذکر می‌کنيم:

البحث السابع [المدة التي ينتقل بها فرض المقيم إلى فرض أهل مكة] - اختلف الأصحاب (رضوان الله عليهم) في المدة التي ينتقل بها فرض المقيم بمكة إلى فرض أهل مكة، فالمشهور انه بعد مضي سنتين‌ عليه في البلد المذكورة، و نقله في المختلف عن الشيخ في كتابي الاخبار و اختاره و نقل عنه في النهاية و المبسوط انه قال: من اقام سنة أو سنتين جاز له ان يتمتع فان جاوز ثلاث سنين لم يكن له ذلك. ثم قال: و به قال ابن الجنيد و ابن إدريس أقول: و بهذا القول صرح العلامة في الإرشاد،

از جاوز ثلاث سنين عده‌ای اين برداشت را کرده‌اند که سه سال را تمام کند. پس شيخ در نهايه و مبسوط را طبق يک تفسير می‌توان قائل به سه سال دانست. ولی به هر حال ابن الجنيد و ابن ادريس و علامه در ارشاد قائل به سه سال هستند؛ اين برای دو قول. ولی صاحب جواهر در ج 18، ص 89 اين موضوع را مفصل بحث کرده ولی نظر خود را روشن نکرده ولی به قول سوم اشاره کرده است:

فان إقامة سنتين انما يتحقق بالدخول في الثالثة، و أظهر منه في ذلك عبارة القواعد، و حينئذ يتجه الاستدلال له بالصحيحين المزبورين، كما انه يتجه الاستدلال للقول المقابل له و هو الانتقال بالدخول في الثانية الذي يظهر من الشهيد و الفاضل الأصبهاني الميل اليه‌

نمونه‌ی ديگر سخن رياض در ج 6 ، ص 148 است:

و ما ورد من الصحاح و غيرها بأقلّ من ذلك كالسنة و الستة أشهر شاذّ مطروح، أو مؤوّل. و حمله على‌ التخيير ضعيف؛ لفقد التكافؤ بالشذوذ. و أضعف منه الميل إلى‌ العمل بها،

تخيير يعنی در شش ماه و يکسال مخير بين تمتع و افراد باشد، ولی بعد از دو سال بگوييم حتماً افراد انجام دهد. صاحب رياض می‌فرمايد از اين قول ضعيف‌تر ميل به عمل به آن است.

دليل مسأله

در باب ادله، نخست بايد به سراغ اصل در مسأله برويم، ما ابتدا به عمومات کتاب و سنت مراجعه می‌کنيم. هر کس که صدق حاضری المسجد الحرام بر او کرد، وظيفة او إفراد است و به نظر ما اقامت يک سال هم برای اين صدق کافی است. و مانند آن را در نماز مسافر هم بيان کرده‌ايم. حرف ما اين است که حاضری المسجد الحرام حقيقت شرعيه ندارد حقيقت عرفيه دارد و عرف با يک سال هم به اين نتيجه می-رسد. اين مقتضای اصل است ولی بايد ببينيم روايات چه می‌گويند. استفاده از روايات، مخالفت با قرآن نيست، زيرا اينها بيان مصداق و در حقيقت تفسير قرآن است.

روايات مربوط به اين بحث در باب 8 و 9 اقسام الحج است. اين روايات پنج طائفه است.

طائفه‌ی اول ـ روايات دال بر دو سال: حديث 1 و 2 باب 9 از اقسام الحج.

حديث 1 باب 9 از ابواب اقسام الحج:

14755 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ‌ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ أَقَامَ بِمَكَّةَ سَنَتَيْنِ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ- لَا مُتْعَةَ لَهُ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ لَهُ أَهْلٌ بِالْعِرَاقِ- وَ أَهْلٌ بِمَكَّةَ قَالَ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهُمَا الْغَالِبُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ أَهْلِهِ‌

سلسلة اين روايت از نظر سند همه ثقه هستند. ما قائل به مفهوم عدد هستيم و بعيد نيست کسی بگويد اين حديث مفهوم دارد، يعنی اگر کسی دو سال اقامت نکرد از اهل مکه به حساب نمی‌آيد.

حديث 2 باب 9 از ابواب اقسام حج:

14756 وَ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْمُجَاوِرُ بِمَكَّةَ يَتَمَتَّعُ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ إِلَى سَنَتَيْنِ فَإِذَا جَاوَزَ سَنَتَيْنِ كَانَ قَاطِناً وَ لَيْسَ لَهُ أَنْ يَتَمَتَّع‌

سند حديث خوب است، و دلالت آن از حديث اول بهتر است. ظاهر جاوز ولو يک روز را هم شامل است. برخی نسخ به جای جاوز، جاور دارد ولی تفاوتی نمی‌کند. ولی در جاوز شايد کسی بگويد جاوز از دو سال يعنی قول به سه سال که البته خلاف ظاهر است.

طائفه‌ی دوم ـ روايات دال بر يک سال يا دو سال: حديث 3 و 7 باب 9 از اقسام الحج

حديث 3 باب 9 از ابواب اقسام الحج:

14757 وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِأَهْلِ مَكَّةَ أَنْ يَتَمَتَّعُوا فَقَالَ لَا لَيْسَ لِأَهْلِ مَكَّةَ أَنْ يَتَمَتَّعُوا قَالَ قُلْتُ فَالْقَاطِنِينَ بِهَا قَالَ إِذَا أَقَامُوا سَنَةً أَوْ سَنَتَيْنِ صَنَعُوا كَمَا يَصْنَعُ أَهْلُ مَكَّةَ- فَإِذَا أَقَامُوا شَهْراً فَإِنَّ لَهُمْ أَنْ يَتَمَتَّعُوا قُلْتُ مِنْ أَيْنَ قَالَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْحَرَمِ- قُلْتُ مِنْ أَيْنَ يُهِلُّونَ بِالْحَجِّ فَقَالَ مِنْ مَكَّةَ نَحْواً مِمَّا يَقُولُ النَّاسُ‌

اين هم صحيحه است.

حديث 7 باب 9 از ابواب اقسام الحج:

14761 وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ دَاوُدَ عَنْ حَمَّادٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَهْلِ مَكَّةَ أَ يَتَمَتَّعُونَ قَالَ لَيْسَ لَهُمْ مُتْعَةٌ قُلْتُ فَالْقَاطِنُ بِهَا قَالَ إِذَا أَقَامَ بِهَا سَنَةً أَوْ سَنَتَيْنِ صَنَعَ صُنْعَ أَهْلِ مَكَّةَ- قُلْتُ فَإِنْ مَكَثَ الشَّهْرَ قَالَ يَتَمَتَّعُ قُلْتُ مِنْ أَيْنَ- قَالَ يَخْرُجُ مِنَ الْحَرَمِ قُلْتُ مِنْ أَيْنَ يُهِلُّ بِالْحَجِّ قَالَ مِنْ مَكَّةَ نَحْواً مِمَّا يَقُولُ النَّاس‌

اين هم صحيحه است. نتيجه اين دو روايت کفايت يک سال است.

طائفه‌ی سوم ـ روايات دال بر سنه: حديث 8 و 9 باب 9 و حديث 4 باب 8 از اقسام الحج:

حديث 8 باب 9 از ابواب اقسام الحج:

14762 وَ عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْمُجَاوِرُ بِمَكَّةَ سَنَةً يَعْمَلُ عَمَلَ أَهْلِ مَكَّةَ- يَعْنِي يُفْرِدُ الْحَجَّ مَعَ أَهْلِ مَكَّةَ- وَ مَا كَانَ دُونَ السَّنَةِ فَلَهُ أَنْ يَتَمَتَّعَ‌

در اينجا به مفهوم عدد يعنی دون السنه هم اشاره می‌کند، ولی می‌فرمايد له أن يتمتع، که می تواند به معنای جواز باشد نه وجوب و در بحث جمع بين روايات به اين نکته اشاره می‌کنيم.

حديث 9 باب 9 از ابواب اقسام الحج:

14763 وَ عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ دَخَلَ مَكَّةَ بِحَجَّةٍ عَنْ غَيْرِهِ ثُمَّ أَقَامَ سَنَةً فَهُوَ مَكِّيٌّ فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَحُجَّ عَنْ نَفْسِهِ أَوْ أَرَادَ أَنْ يَعْتَمِرَ بَعْدَ مَا انْصَرَفَ مِنْ عَرَفَةَ فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُحْرِمَ مِنْ مَكَّةَ- وَ لَكِنْ يَخْرُجُ إِلَى الْوَقْتِ وَ كُلَّمَا حَوَّلَ رَجَعَ إِلَى الْوَقْتِ‌

وقت يعنی ميقات.

حديث 4 باب 8 از ابواب اقسام الحج:

14753 وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ مَنْ أَقَامَ بِمَكَّةَ سَنَةً فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ أَهْلِ مَكَّةَ

اين هم روايت خوبی است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo