< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله مکارم

81/11/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:کتاب النکاح / مسئله 11 / لو كانت عنده اربع فماتت احداهنّ...


مسألة 11: لو كانت عنده اربع فماتت احد اهنّ يجوز له تزويج اخرى فى الحال (بدون انتظار گذشتن عدّه) و كذا لو فارق احداهنّ بالفسخ أو الانفساخ (فسخ به سبب عيوب و انفساخ مثل مرتد شدن زوجه) أو بالطلاق البائن و أولى بذلك ما اذا لم تكن لها عدّة كغير المدخول بها و اليائسة و امّا اذا طلّقها بالطلاق الرجعى فلا يجوز له تزويج اخرى الاّ بعد انقضاء عدة الاولى (پس در تمام صور جدائى، انتظار لازم نيست مگر در صورت طلاق رجعى).
عنوان مسئله:
1- مفارقت به سبب موت
2- مفارقت به سبب فسخ يا انفساخ يا طلاق بائن
3- مفارقت به سبب طلاق در جايى كه عدّه ندارد.
4- مفارقت به سبب طلاق رجعى
ادلّه:
1- اجماع:
2- قاعده:
مرحوم آقاى خوئى[1] مى فرمايد:
قلنا: اين حرف عجيب است، چون از دو حال خارج نيست، يا اين طلاق اثر كرده يا نكرده است، اگر بگوييد اثر كرده اين زن ديگر زوجه نيست و به حكم زوجه است و اگر بگوييد اثر نكرده لازمه اش اين است كه بعد از گذشت سه ماه (اتمام عدّه) اثر آن ظاهر شود در حالى كه طلاق از ايقاعات است و بايد بلافاصله اثر آن ظاهر شود و مثل عقود نيست، علاوه بر اين تعبير به رجوع در روايات مكرّر آمده است و اگر مطلّقه رجعيّه زوجه باشد رجوع معنى ندارد، پس به حكم زوجه است.
3- روايات
اذا جمع الرجل اربعاً و طلّق احديهنّ فلا يتزوّج الخامسة (قدر متيقّن طلاق رجعى است) حتّى تنقضى عدة المرأة التى طلّق... .[2]
فليلحقها باهلها (نكاح باطل بوده پس رهايش كن تا به اهلش بپيوندد) حتّى تستكمل المطلقة عدتها و تستقبل الاخرى عدة اخرى (مرد دو عدّه بايد صبر كند) و لها صداقها ان كان دخل بها (مهر دوّمى را هم بايد بدهد) و ان لم تكن دخل بها فله ما له ولا عدّة عليها.[3]
و فى طريقها سهل بن زياد و ضعفه مشهور[4]
و فى طريقها سهل بن زياد و هو ضعيف[5]
لكن فى المسالك فى طريق الرواية سهل بن زياد و هو ضعيف[6]
بل فى التذكرة ان فى طريقه سهل بن زياد و هو ضعيف.[7]
سألت ابا ابراهيم (موسى بن جعفر)(ع) عن الرجل يكون له اربع سنوة فيطلق احدايهن ايتزوّج مكانها اخرى؟ قال لا حتّى تنقضى عدّتها (مطلق است و قدر متيقن آن عدّه رجعيّه است).[8]
قال سألته عن رجل له اربع سنوة فطلّق واحدة يضيف اليهن اخرى قال: لا حتّى تنقضى العدة فقلت: من يعتدّ؟ فقال: هو (عدّه نگه داشتن زن مسلّم است و اين مرد هم بايد تا عدّه زن تمام نشده، عدّه نگه دارد كه مراد از عدّه مرد تربّص و انتظار است تا عدّه زن تمام شود).[9]

 


[1] مبانى شرح عروه، ج32، ص161.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo