< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله مکارم

79/10/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:کتاب النکاح / مسئله 14 / مَنْ له الاجازة فى الفضولى

مسئله 14: ان كان المعقود له، ممّن يصحّ منه العقد لنفسه، بان كان بالغاً عاقلاً فانّما يصحّ العقد الصادر من الفضولى باجازته، (چون صاحب عقد بالغ و عاقل است) و ان كان ممّن لايصحّ منه العقد و كان مولّى عليه بان كان صغيراً او مجنوناً فانّما يصحّ امّا باجازة وليّه فى زمان قصوره او اجازته بنفسه بعد كماله، فلو اوقع الاجنبى عقداً على الصغير أو الصغيرة وقفت صحةُ عقده على اجازتهما له بعد بلوغهما و رشدهما ان لم يُجِز ابوهما او جدّهما فى حال صِغرهما فاىٌّ من الاجازتين حصلت كَفَت، نعم يعتبر فى صحّة اجازة الولى ما اعتبر فى صحّة عقده، فلو اجاز العقد الواقع على خلاف مصلحة الصغير لَغَت اجازته و انحصر الامر، فى إجازته بنفسه بعد بلوغه و رشده.

اساس مسئله چهارده تحرير اين است كه چه كسى بايد اجازه فضولى را بدهد؟ جواب آن معلوم است، كسى كه عقد براى او است، خودش، ولىّ اش، وكيلش يا وصيّى كه جانشين ولىّ است، بايد اجازه فضولى را بدهند. امام(ره) فقط صاحب عقد و ولى را گفته و اشاره اى به وكيل و وصىّ نكرده است.

اين گونه مسائل از مواردى است كه مى گوئيم «قضايا قياساتها معها» و معلوم است كه صاحب العقد بايد اجازه دهد (خودش يا ولى اش يا وكيلش) و اگر بخواهيم به زبان علمى بيان كنيم، مى گوئيم عمومات اوفوا بالعقود مى گويد «عقودكم» و عقد زمانى عقد است، كه شخص، وكيلش يا ولىّ اش اجازه دهد. منتهى در زمان ما ولىّ صلاح نيست كه اجازه دهد، مگر در موارد استثنائى.

روايات خاصّه هم داريم كه سابقاً خوانديم، از جمله روايت ابوعبيده حضرمى بود كه مى گفت دو ولى، غير از اب و جد عقد دو صغيره را خواندند، امام فرمود: ايّهما بلغ و اجاز صحّ، صاحب العقد بايد اجازه دهد و اگر هر كدام انكار كردند باطل است، ولو ماتا فى الصغر، لاميراث بينهما معنى اش اين است كه عقد هردو باطل بوده است، چون اگر عقد صحيح باشد از هم ارث مى برند. اگر روايت تعبير «العقد جايز» دارد يعنى در حد انشاء جايز است نه بيشتر.

روايات از اين قبيل زياد است، منتهى دو نكته واضح است، ولى براى تأكيد آنرا ذكر مى كنيم:

1- چرا امام(ره) وكيل و وصىّ را در عبارت خود نفرموده است؟ لابد بايد بگوئيم لوضوحه، چون واضح است كه وكيل و وصى جانشين ولىّ هستند.

2- انسان براى خودش، لازم نيست رعايت مصالح كند (ايثار در خود انسان امر پسنديده است) ولى وكيل و وصىّ و ولىّ بايد مصلحت را رعايت كنند چون حق ايثار ندارد، وصىّ و ولىّ كه واضح است حق ندارند ولى اگر به وكيل آنرا اجازه داده باشد، مى تواند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo