< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سیداحمد مددی

98/03/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حصول ملکیت لازمه در معاطات /معاطات /بیع

خلاصه مباحث گذشته:

بحث در مورد افاد ملکیت لازمه در معاطات بود. از جمله ادله این مطلب، آیه شریفه اوفوا بالعقود بود.

بیع

 

معاطات

 

حصول ملیکت لازمه در معاطات

 

شناخت احادیث به حسب مصدر که ما اسم آن را روش فهرستی گذاشتیم خیلی بحث مهمی است. بعد از وجود یک سری مشکلات باید یک تحقیقات جدیدی شروع کرد. چیزی که الان در حوزه علمیه وجود دارد بیشتر جنبه تعبد دارد. مثلا صاحب وسائل این مطلب را گفت یا فلانی این مطلب را گفت. چیزی که باید به وجود بیاید باید این گونه باشد که ما باید رو به واقع گرایی بیاوریم. در این صورت خیلی از مصادر ما تکلیفشان معلوم می‌شود. مثلا در کتاب سعد السعود ( اسم کامل آن سعد السعود فی النفوس است) این گونه آمده است که ان علیه مکتوب ……. بلفظ ما نذکره منه معلوم می‌شود که در کتاب مرحوم سید بن طاووس کتاب تفسیری در زمان حضرت باقر وجود داشته است که از لحاظ تالیفی مجهول بوده است. احتمالا در حمله مغول ها به بغداد از بین رفته است. خیلی عجیب است که در ص ۱۲۲ حدیثی را در این کتاب نقل می‌کند که این حدیث در تفسیر ابی الجارود آمده است.

در این تفسیر که الان وجود دارد و به نام تفسیر علی بن ابراهیم مشهور است در ذیل آیه یا ایها الذین امنوا کونوا مع الصادقین. این گونه آمده است در تفسیر علی بن ابراهیم این گونه آمده است و هم هوالاء ال محمد و در کتاب سعد السعود و هم هنا هوالای ال محمد است. مقابله متون خیلی ضروری است.

ابن ماهیار که یک تاویل و تفسیر قران دارد و نجاشی گفته است که هزار صفحه بوده است و کسی مثل ایشان تفسیر ندارد گفته است حدیث ثقلین از سی طریق یا پنجاه طریق نقل شده است. قال حدثنا علی بن سهل اگر این درست باشد ما علی بن سهل نداریم بلکه علی بن ابی سهل داریم و اگر ابی سهل باشد همان علی بن ابی سهل حاتم قزوینی است. قال حدثنا …. که همان ابن عقده است. قال حدثنا علی بن عیاش … زیاد بن منذر که همان ابی الجارود است این سندی که ما در تفسیر داریم فقط یکی از آنها بین ابن عقده و کثیر بن عیاش افتاده است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo