< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید احمد خاتمی

99/03/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مطلب دوم: اقسام اجرای طلاق در رادیو و تلوزیون

قسم اول: اجرای طلاق در برنامه زنده و بخش مستقیم، شاهدین عدلین نیز حضور در برنامه داشته باشند. البته چون اجرای صیغه طلاق در برنامه زنده است، بینددگان نیز شاهد آن هستند. شکی در صحت آن نیست.

قسم دوم: در مجلس طلاق دو شاهد عادل غایب باشند. ولی از تلوزیون و رادیو یا با شنیدن از بلندگو شاهد اجرای طلاق باشند. این قسم دو صورت دارد.

صورت اول: در برنامه زنده و پخش مستقیم شاهد اجرای طلاق باشند.

صورت دوم: اجرای طلاق به صورت ضبط شده از تلوزیون و رادیو یا بلندگو باشد و شاهد باشند.

بنابراین اجرای طلاق در برنامه تلوزیونی سه صورت دارد.

در باره صورت دوم بحث مبنایی مطرح می شود که، حضور شاهدین در مجلس طلاق لازم است یا لازم نیست؟ وجه این بحث مبنایی این است، که شاهدین باید مطلِّق و مطلَّقه را بشناسند یا شناختن آنها لازم نیست؟

شناخت مطلِّق و مطلَّقه

سه مبنای سرنوشت ساز درباره وجوب شناخت مطلِّق و مطلَّقه وجود دارد.

قول اول- سید محمد طباطبایی در صاحب مدارک می فرماید به تفصیل باید آنها را بشناسد. غیر از ایشان این قول را نگفته است.

قول دوم- صاحب حدائق می فرماید: شناخت فی الجمله کفایت می کند و شناخت عمیق لازم نیست. به عبارت دیگر اسم آن را بداند و بتواند به او اشاره کند.

قول سوم- نظریه صاحب جواهر و مشهور، شناخت فی الجمله و بالجمله لازم نیست. به بیان دیگر اشهاد لازم است اما مطلقا شناخت مطلق و مطلقه اصلا لازم نیست.

دلیل قول اول

در نهایه المرام[1] فی تتمیم مجمع الفائده و البرهان می فرماید: و اعلم ان الظاهر من اشتراط الاشهاد انه لابد من حضور شاهدین یسماعان الطلاق بحیث یتحقق مع الشهادة بوقوعه؛ و انما یحصل ذالک مع العلم بالمطلَّقة علی وجه یشهد العدلان یشهدان بوقوع طلاقها فما اشتهر بین اهل زماننا من الاکتفاء بمجرد سماع الهدلین صیغة الطلاق و ان لم یعلملا المطلِّق و المطلَّقة بوجه بعید جداً بل الظاهر انه لاصل له فی المذهب فان النص و الفتوا متطابقان علی اعتبار الاشهاد و مجرد سماع صیغة لا یعرف قائلها با یسمی سماعاً و ممن صرح باعتبار علم الشهود بالمطلَّقة الشیخ رحمه الله فی النهایة فانه قال متی طلّق و لم یشهد شاهدان ممن ظاهره الاسلام کان طلاقه غیر واقعٍ ثم قال فاذا اراد الطلاق یقول فلانة طالقٌ او یشیر الی المرئة بعد ان یکون العلم قد سبق بها من الشهود فیقول هذه طالق.

بنابراین دو دلیل بر لزوم شناخت مطلِّق و مطلَّقه توسط شهود اقامه شده است. دلیل اول: اگر آن دو را نشاسند اشهاد صدق نمی کند. چون در صورت اختلاف این نحوه شاهد بودن ثمره ای نخواهد داشت.

 


[1] . مقدس اردبیلی نتوانست کتاب مجمع الفائده را تمام کند، شاگرد او سید محمد طباطبایی با همان سبک، مجمع الفائده را اتمام کرد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo