< فهرست دروس

درس خارج اصول آیت الله خلخالی

90/08/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع بحث : مفهوم غایت و مفهوم حصر
 
 
 تتمه ای در مفهوم غایت نسبت به آیه وضوء
 كلام در مفهوم غايت به انتها رسيد و لكن در مورد آيه كريمه وضوء كه غسل يدين چگونه است بحثي مختصر داريم:
 غسل يدين در وضو
 در كتاب عروه در افعال وضو در غسل وجه مي فرمايد از بالا به پائين باشد و واجب دوم را غسل يد من المرفق مي داند؛ استاد مي گويد: بالضرورة و التسالم و الاجماع و الروايات البيانيه (مراد روايات بيان كننده وضوي پيامبر و ائمه است)
 روايات
 ما از این روایات بیانیه به ذکر دو روایت بسنده می کنیم:
 روایت اول: عَلِيُّ بْنُ عِيسَى بْنِ أَبِي الْفَتْحِ الْإِرْبِلِيُّ فِي كِتَابِ كَشْفِ الْغُمَّةِ قَالَ ذَكَرَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ وَ هُوَ مِنْ أَجَلِّ رُوَاةِ أَصْحَابِنَا فِي كِتَابِهِ عَنِ النَّبِيِّ ص وَ ذَكَرَ حَدِيثاً فِي ابْتِدَاءِ النُّبُوَّةِ يَقُولُ فِيهِ فَنَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ مَاءً مِنَ السَّمَاءِ فَقَالَ لَهُ يَا مُحَمَّدُ قُمْ تَوَضَّأْ لِلصَّلَاةِ فَعَلَّمَهُ جَبْرَئِيلُ الْوُضُوءَ عَلَى الْوَجْهِ وَ الْيَدَيْنِ مِنَ الْمِرْفَقِ وَ مَسْحَ الرَّأْسِ وَ الرِّجْلَيْنِ إِلَى الْكَعْبَيْنِ. وسائل‌الشيعة، ج1، ص399،باب 15 باب كيفية الوضوء و جملة من أحكامه.
 
 روایت دوم: عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ لَا أَحْكِي لَكُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْنَا بَلَى فَدَعَا بِقَعْبٍ فِيهِ شَيْ‌ءٌ مِنْ مَاءٍ فَوَضَعَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ حَسَرَ عَنْ ذِرَاعَيْهِ ثُمَّ غَمَسَ فِيهِ كَفَّهُ الْيُمْنَى ثُمَّ قَالَ هَكَذَا إِذَا كَانَتِ الْكَفُّ طَاهِرَةً ثُمَّ غَرَفَ مِلْأَهَا مَاءً فَوَضَعَهَا عَلَى جَبِينِهِ ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ سَدَلَهُ عَلَى أَطْرَافِ لِحْيَتِهِ ثُمَّ أَمَرَّ يَدَهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ ظَاهِرِ جَبِينِهِ مَرَّةً وَاحِدَةً ثُمَّ غَمَسَ يَدَهُ الْيُسْرَى فَغَرَفَ بِهَا مِلْأَهَا ثُمَّ وَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْيُمْنَى فَأَمَرَّ كَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ ثُمَّ غَرَفَ بِيَمِينِهِ مِلْأَهَا فَوَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْيُسْرَى فَأَمَرَّ كَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ وَ مَسَحَ مُقَدَّمَ رَأْسِهِ وَ ظَهْرَ قَدَمَيْهِ بِبِلَّةِ يَسَارِهِ وَ بَقِيَّةِ بِلَّةِ يُمْنَاهُ قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّ اللَّهَ وَتْرٌ يُحِبُّ الْوَتْرَ فَقَدْ يُجْزِيكَ مِنَ الْوُضُوءِ ثَلَاثُ غُرُفَاتٍ وَاحِدَةٌ لِلْوَجْهِ وَ اثْنَتَانِ لِلذِّرَاعَيْنِ وَ تَمْسَحُ بِبِلَّةِ يُمْنَاكَ نَاصِيَتَكَ وَ مَا بَقِيَ مِنْ بِلَّةِ يَمِينِكَ ظَهْرَ قَدَمِكَ الْيُمْنَى وَ تَمْسَحُ بِبِلَّةِ يَسَارِكَ ظَهْرَ قَدَمِكَ الْيُسْرَى قَالَ زُرَارَةُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنْ وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَحَكَى لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ. وسائل‌الشيعة، ج1، ص387، باب 15باب كيفية الوضوء و جملة من أحكامه.
 باری، اگر کسی اهل تتبع و فحص باشد روایات متعدد دیگری را به این مضمون می یابد بلکه در روایات آمده که الی المرافق أی مع المرافق.
 
 مفهوم الحصر
 تعريف حصر
 صاحب کفایه می فرماید: «لا شبهة في دلالة الاستثناء على اختصاص الحكم سلبا أو إيجابا بالمستثنى منه و لا يعم المستثنى‌...»
 حواشی ایراد می کنند که این عبارت لا یعم المستثنی صحیح نیست؛ زیرا این چنین نیست که صرفاً حکم مستثنی منه برای مستثنی نیاید بلکه باید گفت قطعاً‌ آن حکم نمی آيد و ضدش ثابت می شود؛
 خلاصه آنکه حکم در مستثنی منه هر چه هست، ثابت است و در مستثنی ضد او ثابت است و اساساً‌ همین معنای حصر است. بنابراین حصر طرفینی و دارای مفاد سلب و ایجاب است.
 
 دليل مطلب وجدان است كه در الّاي استثنائيّه قطعاً حصر فهميده مي شود. مثلاً در لا صلاة الّا بطهور حصر است و لذا به كلام ابي حنيفه كه در اينجا حصر را اشكال كرده است اشكال مي كند و سه پاسخ مي دهد و لكن استدلال و احتجاج ابي حنيفه را بيان نمي كند كه سزاوار است آن را بيان كنيم و سپس ايشان حصر در كلمه توحيد را بحث مي كند.
 و لكن قبل از اين بحث مطلب ديگري را مي بایست تذکر دهیم:
 
 تفاوت الّاي استثنائيه و الّاي وصفیه
 الّاي استثنائيه حكم را تخصيص مي دهد و به حكم متوجه مي شود ولي الّاي صفتي توجه به موضوع دارد. مثلاً در جمله «اكرم القوم الا زيداً» اگر الّا به قوم توجه كند وصفي است و اگر به حكم رجوع كند استثنائي است و ثمره اش اين است كه اگر استثنائي باشد بايد همه قوم را اكرام كند مگر زيد ولي اگر صفتي باشد بايد همه قوم حتي زيد را اكرام كند زيرا الّا زيداً وصف است براي قوم و دليل نيست كه زيد اكرام نشود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo