< فهرست دروس

درس خارج اصول آیت الله خلخالی

90/07/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث : مقدمات بحث نهي در عبادات

مقدمات بحث نهي در عبادات

  8 مقدمه در اينجا مورد بحث قرار گرفته است:

فرق بين مسأله اجتماع امر و نهي و مسأله نهي در عبادات چيست؟ جواب اين است كه فرق در صغري و كبري است كه توضيح مي دهيم آيا اين بحث عقلي است يا لفظي؟ بر فرض اول، عقلي محض است يا نه؟ آيا دلالت بر فساد در عبادات و معاملات مختص به نهي تكليفي است؟ يا شامل حكم وضعي هم مي شود؟ بحث در دلالت نواهي تنزيهي و غيري بر فساد تعريف عبادت: مراد عبادت ذاتي است يا عبادت بالفعل؟ تعريف صحت و فساد و اينكه آن دو مجعولند يا خير؟ اقسام تعلق نهي: آيا تعلق نهي با تمامي اقسامش موجب فساد و مورد بحث است؟ مقتضاي اصل عملي در مسأله

امّا مقدمه اول:

 فرق مسأله اجتماع امر و نهي با اين مسأله فرق صغري و كبري است چون مسأله اجتماع امر و نهي در اين است كه آيا تركيب بين متعلق امر و نهي اتحادي است تا امتناعي شويم يا انضمامي است تا جوازي شويم و به عبارت ديگر بحث در سرايت نهي به متعلق امر و عدم سرايتش هست و امّا بحث ما نحن فيه در اين است كه بر فرض سرايت آيا نهي دلالت بر فساد مي كند يا خير؟

امّا مقدمه دوم:

 بحث در اينجا عقلي است چون صحبت در اين است كه آيا مبغوضيتي كه نتيجه نهي مولاست ملازمه عقلي با فساد عبادت يا معامله دارد يا نه؟ اگر چه در اين بحث نيازمند به مقدمه اي غير عقلي نيز هستيم كه اثبات نهي مولا باشد كما اينكه در مقدمه واجب نيز اين چنين بود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo