< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد موسوی جزایری

98/08/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: گم شدن هدی/ذبح در منا/واجبات وقوف در منا/وقوف در منا/اعمال حج تمتع/کتاب الحج؛

مسألة 390: لو اشترى هدياً فضلّ اشترى مكانه هدياً آخر، فان وجد الأول قبل ذبح الثاني ذبح الأول، وهو بالخيار في الثاني إن شاء ذبحه وإن شاء لم يذبحه وهو كسائر أمواله، والأحوط الأولى ذبحه أيضاً، وإن وجده بعد ذبحه الثاني ذبح الأول أيضاً على الأحوط.[1]

فرض مسئله این است که حاجی پس از گم کردن گوسفند هدی، گوسفند دیگری خریده باشد.

این‌ها فرضیاتی هستند که وجود خارجی‌شان بسیار بعید است. این مسئله طولانی است و به لحاظ صرف فرض بودن فروعش، آن را کنار می گذاریم.

اگر شخصی هدیی پیدا کرد و صاحبش را پیدا نکرد

مسألة 391: لو وجد أحد هدياً ضالّاً عرّفه إلى اليوم الثاني عشر، فان لم يوجد صاحبه ذبحه في عصر اليوم الثاني عشر عن صاحبه.[2]

اگر گوسفندی که برای ذبح خریده شده گم شد و دیگری آن را پیدا کرد و متوجه شد که گوسفند برای قربانی‌ست؛ از روز عید تا دوازدهم باید دو کار را انجام دهد؛ اول؛ صبر و عدم عجله و تعریف؛ یعنی تا روز دوازدهم که انتهای وقت ذبح است اعلان کند و بگوید که گوسفندی پیدا کرده‌ام. دوم؛ بعد از تعریف اگر مالک گوسفند پیدا نشد، حیوان را از طرف او، ذبح کند. لذا باید ذبح را تا عصر روز دوازدهم تاخیر انداخت. همچنین باید هدی را در منا ذبح کند؛ ولی اضحیه را هرجایی می‌توان ذبح کرد.

دلیل حکم مسالهمحمد بن الحسن بإسناده عن الحسين بن سعيد (اهوازی)، عن صفوان وفضالة(بن ایوب)، عن العلاء (بن رزین)، عن محمد بنمسلم ، عن أحدهما عليهما‌السلام - في حديث – قال(یعنی قال محمد بن مسلم): وقال (یعنی و قال امام باقر(ع) یا امام صادق(ع))

إذا وجد الرجل هديا ضالا فليعرّفه يوم النحر والثاني والثالث ، ثم ليذبحها عن صاحبها عشية الثالث.[3]

اگر گوسفند گمشده‌ای پیدا کرد، باید در روز عید، روز یازدهم و روز دوازدهم معرفیش کند و به مردم اعلان نماید. سپس آن را قبل از غروب روز دواردهم از طرف صاحبش قربانی نماید.

روایت دیگری به این مضمون از منصور بن حازم وجود دارد. وبإسناده عن سعد بن عبدالله ، عن أبي جعفر - يعني أحمد ابن محمد بن عيسى - عن الحسين بن سعيد ويعقوب بن يزيد ، عن محمد ابن أبي عمير ، عن حفص بن البختري ، عن منصور بن حازم ، عن أبي عبدالله عليه‌السلام في رجل يضل هديه فيجده رجل آخر فينحره ، فقال : إن كان نحره بمنى فقد أجزأ عن صاحبه الذي ضل عنه ، وإن كان نحره في غير منى لم يجزء عن صاحبه.[4]

چگونگی قصد قربت توسط پیدا کننده هدیاما وجه قصد قربت برای این عمل با نص و تعبد تصحیح می‌شود. لذا در صورت فقدان نص در این زمینه، این ایراد وارد است که باید عبادت(ذبح) یا توسط صاحب حیوان انجام شود تا در هنگام ذبح قصد قربت کند یا او برای این کار به دیگری وکالت دهد. بنابراین این شخص یابنده، از طرف صاحب حیوان به نیابت شرعی -نه نیابت با استنابه مالک- نائب است؛ یعنی شارع تعبداً برا انجام این کار به او نیابت داده است.
اجزاء ذبح توسط پیدا کننده هدیذبحی که نائب انجام می‌دهد، بنابر صحیحه محمد بن مسلم فی الواقع برای مالک مجزی‌ست. لذا اگر صاحب حیوان بعداً بفهمد و یا اصلا نفهمد ذبح ننماید،کافی خواهد بود. اما اگر نفهمید و ذبحی دیگر انجام داد، به خاطر دو ذبح جزا داده می‌شود.
اطلاق یا عدم اطلاق اجزاء ذبح توسط پیدا کننده هدیمطلب دیگر در پاسخ به این سوال است که عمل در چه صورتی برای مالک مجزی‌ خواهد بود؛ آیا لزوماً ذابح باید قصد نیابت از مالک داشته باشد، یا مطلقاً ذبح یابنده -چه قصد نیابت داشته باشد و چه این‌که این‌که ذبح را -از روی جهل به مسئله- از طرف خودش انجام دهد- برای مالک مجزی‌ست؟ در این‌جا اختلافی بین علما وجود دارد. ولی مقتضای صحیحه محمد بن مسلم، لزوم نیت نیابت ذابح است. لذا در غیر این صورت اجزائی برای مالک وجود ندارد. در نتیجه یابنده ضامن خواهد شد و باید پول حیوان را به صاحبش برگرداند. لذا ذبح هم از طرف مالک نخواهد بود.
وجوب معرفی کردن هدی پیدا شده به مردم

در صحیحه محمد بن مسلم چنین آمده بود، "إذا وجد الرجل هديا ضالا فليعرّفه يوم النحر والثاني والثالث ، ثم ليذبحها عن صاحبها عشية الثالث".

در این روایت در عبارت "فليعرّفه" همراه با لام امر است و ظهور در وجوب دارد. بنابراین احتمال استحباب -که ظاهراً بعضی به آن قائل شده اند- وجهی ندارد. پیدا کننده از اول می‌توانست بر روی حیوان دست نگذراد تا ضامن نشده و تکلیفی برای خودش درست نکند. لذا بنا بر قاعده ید که می‌فرماید: "علی الید ما اخذت حتی تودی" اگر کسی بر چیزی وضع الید کرد، در ضمانش می‌آید و باید وظائف خود را نسبت آن انجام دهد. یکی از وظائف، تعریف است. البته حیوان گمشده لقطه نیست؛ بلکه به آن ضاله می‌گویند.
زمان ذبح توسط پیدا کننده هدیظاهر روایت محمد بن مسلم که فرموده "عشیة الیوم الثالث"، ظهور در شب دارد. اما با توجه به قرینه خارجیه می‌دانیم که ذبح باید در ایام تشریق و در منا انجام شود. لذا به حسب روایت و آن‌چه از خارج می‌دانیم، احوط این است که ذبح تا غروب روز دوازدهم انجام شود. البته عشیة به غروب هم اطلاق می‌شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo